3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    rcarels

Permissies bij uitpakken ZIP

Ik heb een lastig probleem met het uitpakken van ZIP bestanden: wij werken met meerdere gebruikers, aangesloten op een MacOSX-server, waarop in principe iedereen toegang moet hebben tot alle bestanden (enkele mappen uitgezonderd). Ik heb de boel dan ook zo ingericht dat nieuw aangemaakte mappen en bestanden voor iedereen lees- en schrijfbaar zijn. Alleen doet zich een probleem voor bij het uitpakken en opslaan van ZIP bestanden. De uitgepakte bestanden krijgen de toegangsprivileges die ze hadden bij het inpakken van de ZIP, en dat is meestal leesbaar voor anderen en alleen schrijfbaar voor de eigenaar, soms zelfs niet eens leesbaar voor anderen. Het maakt niet uit of een gebruiker de ZIP in een map op de server uitpakt, of op het eigen bureaublad en dan naar de server sleept. Dit levert veel problemen op met bestanden die door de ene gebruiker worden gedownload, waarmee andere gebruikers verder moeten werken. Ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar om e.e.a. zo in te stellen dat bij uitpakken van ZIP bestanden de uitgepakte bestanden ‘mijn’ toegangsprivileges krijgen i.p.v. wat er uit de ZIP komt.

Heeft iemand een tip hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Richard

Bijdrager
    Bertusmaximus

Wellicht als .tar inpakken, dan kan je het met tar -pxvf filename.tar uitpakken en zijn de rechten nog hetzelfde.

Bijdrager
    rcarels

Als .tar inpakken is geen optie, want het gaat om bestanden die door externe partijen worden aangeleverd: per mail, FTP of van een webserver gedownload. Wij hebben dus niet in de hand hoe het ingepakt wordt: een gemiddelde gebruiker bij de klant stopt wat beelden in een ZIPje, stuurt het naar ons en een gemiddelde gebruiker bij ons moet het uitpakken, zodanig dat een andere gemiddelde gebruiker de beelden kan bewerken. Geen van die mensen heeft benul van .tar, van toegangsprivileges en dergelijke, dus daarom zoek ik naar een simpele methode om de boel zo uit te pakken dat de bestanden voor iedereen lees- en schrijfbaar zijn.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.