12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    GastonM

Performance MBP wanneer accu bijna leeg is

Hallo OMT’ers,

Niet echt een probleem, maar eerder een vraag: klopt het dat de performance en de graphics (alsof de videokaart en processor op een lager pitje worden gezet om batterij te sparen) achteruit gaan wanneer de accu van een MacBook Pro (in mijn geval de ’13 late 2011 i5) bijna leeg is (± minder dan 5%)? Ondervinden jullie dit ook en is dit normaal?

Nogmaals, het is prima zo, maar ik ben simpelweg benieuwd hierover.

Moderator
    unSOUND

Zo dicht bij helemaal leeg is sowieso slecht voor de accu… Maar bij mijn weten wisselt hij puur aan de hand van wat je er mee doet en hoe warm hij wordt.

Bijdrager
    GastonM

Juist wanneer ik de lichtnetadapter aansluit is alles weer bij het oude en het treedt alleen maar op bij een accuspanning lager dan 5%.

Moderator
    unSOUND

Maar zo ver moet je het dus sowieso niet laten komen…

Bijdrager
    Olieboer

Maar zo ver moet je het dus sowieso niet laten komen…

Ik laat mijn MBP regelmatig tot 0% gaan, gewoon omdat dat zo uitkomt, zit nu op 727 cycli en 95% performance, 31 maanden oud.

Moderator
    unSOUND

Dat noemen ze dus “meer geluk dan wijsheid”….

One of the worst things you can do to a Li-ion battery is to run it out completely all the time. Full discharges put a lot of strain on the battery, and it’s much better practice to do shallow discharges to no lower than 20 percent.

Bron: http://arstechnica.com/gadgets/news/2011/02/ask-ars-what-is-the-best-way-to-use-an-li-ion-battery.ars

Bijdrager
    Renko

Dat is inderdaad een eigenschap van dat type batterij. Ik gok alleen dat Apple hierbij rekening houdt in zijn producten en daarom altijd een minimale acculading aanhoudt. 0% Binnen OS X zou best wel eens 25% van de batterij zelf kunnen zijn. Ik weet het niet hoor, maar het lijkt me best gek als dat niet zo zou zijn. Dan zou Apple massaal mensen hun batterijen stuk laten gaan.

Bijdrager
    k-the-ripper

Ik hou toch liever hetgeen aan wat Apple er zelf over zegt.
    Het heeft er namelijk ook heel veel mee te maken hoe je je MacBook gebruikt,
    kun je hier kijken.

Apple zelf zegt dat het in sommige gevallen zelfs wel nodig is om de batterij helemaal leeg te trekken,of je tot die groep behoort kun je dan zelf uitmaken.
    Zomaar beweren dat het dus heel erg slecht is gaat dan niet op.

Bijdrager
    SunKeeper
    Renko op 09 januari 2012

0% binnen OS X zou best wel eens 25% van de batterij zelf kunnen zijn. Ik weet het niet hoor, maar het lijkt me best gek als dat niet zo zou zijn. Dan zou Apple massaal mensen hun batterijen stuk laten gaan.

Bijna goed. Het is niet OS X die dat verschil aanhoudt, maar de batterij zelf.

Bijv. als die aangeeft dat die 6900 mAh is aan OS X, staat dat zo in de interne chip van de accu geprogrammeerd. Misschien is de werkelijke capaciteit wel 7750 mAh. Zo lijkt het (correct me if I’m wrong) ook te zijn, op de site van Apple bij de specificaties van de MBP staat dat de batterij 77,5 wattuur is. (15 inch gaat het hier over)

Bijdrager
    App69

unSOUND 10 uur geleden #
    Dat noemen ze dus “meer geluk dan wijsheid”….

No comment.

Bijdrager
    Richard 2nd

FF weer terug naar de oorspronkelijke vraag.

Ja, dat kan. Vroegah waren er berichten van MacBooks die crashten bij zo weinig accu en wel aan net die opeens een zware taak kregen. Reden is dat als de CPU/GPU opeens naar 100% moeten er een piekstroom gevraagd wordt die de netadapter niet kan leveren. Zo’n kort piekje wordt normaal opgevangen door de accu, maar als die -bijna- leeg is dan lukt dat niet. Is volgens mij eens (2010?) een fix voor gekomen en nu wordt bij lage accu capaciteit de max performance iets terug geschroefd.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat komt vooral doordat de nieuwere generatie CPU’s (Core i5/i7 en nieuwer) vrij zuinig zijn als ze weinig te doen hebben. Echter met een zware taak rekenen ze vliegensvlug, maar dat verbruikt natuurlijk wel de nodig energie.

Zo ging ik eens een film converteren, alleen was ik vergeten de Macsafe te koppelen, (wel van plan, maar weer vergeten. Met de lange batterijtijden heb je dat.:smile: )

Toen verbruikte ik dus 4-5% batterij per minuut, en dat had tot gevolg dat de batterij zelfs dacht dat de maximale laadcapaciteit afnam (ging van 97% naar 84%).

Macsafe snel aangesloten, ging die niet laden, maar zorgde alleen maar voor energie voor de machine. (”Opladen uit” staat dan in de menubalk)

Na afloop van converteren ging de batterij weer laden en ‘steeg’ de capaciteit van de batterij weer naar rond de 97%.:smile:

Dus het is een logisch gevolg wat eerder in dit topic besproken is.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.