10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    MDF

Perfecte kwaliteit van MOV naar AVI

Beste experten 8)

Ik heb een nieuwe bedrijfsfilm in DV-formaat 16:9, hiervan heb ik ook een MOV gemaakt in 16:9 formaat. Ook is hij beschikbaar op DVD en alles uiteraard in perfecte kwaliteit. Opgenomen in digital Betacam.

Voor toepassingen op PC/Laptops wil men het nu hebben in AVI formaat (1024 x 576 px) zodat het gewoon kan afspelen op iedere laptop met de standaard Windows Media Player zonder extra codecs te hoeven installeren.
    Ik heb inmiddels al heel wat getest met ffmpeg en QuickTime Pro, maar ik kom er niet uit…

Vast gegeven is dat de kwaliteit van de film perfect moet blijven, de grootte van het bestand is niet zo belangrijk.

Ik heb via QuickTime van een stukje film er een AVI van gemaakt (zonder compressie), maar toen was 40 seconden film al 1,5 GB. En dat is van het goede toch wat teveel… :D
    Ook Cinepack compressie gaf niet het gewenste resultaat. Andere compressies zoals Sorenson zie ik in QuickTime niet staan… ?

Ook in ffmpeg kom ik er niet uit, er zijn zoveel combinaties en instellingen mogelijk. Bij mij is ofwel de kwaliteit niet of minder goed, ofwel “stokt” het beeld steeds om de vijf seconden terwijl het geluid doorloopt.

Wie kan mij helpen… ?

Moderator
    Koen van Tongeren

Heb je Visual Hub al geprobeerd? Eigenlijk een app’je voor de amateur, niet direct voor de pro. het maakt echter gebruik van de zelfde open source standaarden als bijv. FFMPEG of MPEG streamclip, maar is een stuk eenvoudiger te bedienen. Ik heb er hier altijd goed resultaat mee behaald in AVI en FLASH coderingen en het is met zo’n €20 goed te betalen.

Bijdrager
    RBO62

Hallo, al met visualhub geprobeerd?

Moderator
    unSOUND

Zucht, blijkbaar weten je klanten niet echt wat ze willen… Want er zijn honderden soorten avi… Als ze er niet bij zeggen welke wordt het natuurlijk gokwerk.

Ik zou de film omzetten met ffmpegX, en dan naar een wat ouder formaat divx. Dan kun je gelijk wat instellingen finetunen. Als je wilt weten wat goede instellingen zijn, is deze pagina wel handig:

http://homes.esat.kuleuven.be/~athomas/DVD-ripHOWTO.rtf

Bijdrager
    computer space

Een keurig nette Mpeg-4, speelt Windows die ook niet gewoon af?

Bijdrager
    s_k

Volgens mij kan Windows vrijwel elk formaat afspelen.
    Ik zou alleen geen totale uncompressed avi doen, want dan wordt ’t voor veel PC’s te zwaar.
    Ik sla zelf alles op (dat niet op DVD moet) in héle hoge kwaliteit WMV. Gaat prima op Mac en PC.

Moderator
    unSOUND

Windows Media Player kan wel wat afspelen, maar is ook sterk afhankelijk van codecs, net als QuickTime. Overigens is wmv één van de slechtste codecs om te kiezen voor opslag, maar dat is weer een hele andere discussie.

Bijdrager
    s_k

Weetik, maar het wèrkt tenminste op een PC ;-).
    En met een hoge bitrate ziet ’t er aardig uit.
    Tweede kans is MPG.
    AVI is lastig. Je kunt het wel gaan comprimeren, maar of er een echt goeie AVI compressor is…

Moderator
    unSOUND

AVI is geen codering… Er is dus überhaupt geen compressor voor…

Zoals ik hier op het forum al meerdere keren verteld heb, AVI is geen soort video, maar een container. Een map dus. In die map staat vervolgens een audiospoor en een videospoor, en hoe die sporen gecodeerd zijn, DAT bepaald of het gespeeld kan worden op een andere computer. En je kunt dus elke codering gebruiken die je wilt, maar de extensie AVI eraan hangen geeft dus geen enkele garantie dat een ander het kan spelen… Er zijn dus honderden soorten AVI, die allemaal hun eigen codecs nodig hebben. Hij/zij moet dezelfde codecs hebben als die jij hebt gebruikt om de sporen te coderen… daar gaat het om.

Bijdrager
    d_Stiny

zou me inderdaad beperken tot een oude divx codec en als je nog wat ruimte hebt iig een readme.txt bestandje met de gebruikte codec en een plek om ‘m te downloaden (sommige codecs mag je, mits niet commercieel gebruik, ook op je DVD zetten. dan kunnen ze als het niet werkt gelijk installeren). let er wel op dat je dan heel zorgvuldig moet zijn waar je die codec vandaan haalt ivm virussen. je kan ‘m altijd aan je zelf mailen met een dienst die op virussen checkt (hotmail.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.