30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    lennard

penryn processors in apple macs

Intel’s New Penryn Chip To Ship By End Of 2007 In Macs

Intel Corp. has unveiled Penryn, a new 45 nanometer processor that utilizes a blend of hafnium and other rare metals in its transistors to keep the flow of electricity in check, reducing the amount of power leakage by as much as ten times over today’s Core 2 and Xeon processors. The announcement is especially exciting for fans of Apple computers since the new processor should be shipping in Macs by the end of 2007.

The technology will allow as many as 800 million transistors to fit on to a single chip in a quad-core version, while still cutting back on the heat and power levels that tax most CPUs to their limit.

While fundamentally a mirror of the Core 2 architecture introduced in mid-2006, Penryn’s nearly doubled chip density compared to existing 65 nanometer versions both reduces the delays in crunching instructions and leaves space for more features. The updated chips will contain a whopping 12MB of second-level cache on a dual-core model, up 50 percent from the Core 2 Duo. All this will be possible while continuing to ramp up clock speeds and improve power management.

bron: http://futuremusic.com/blog/?p=898

Bijdrager
    Juch

gaaf! leuke info! Ben benieuwd wat voor prestaties dat teweeg kan brengen

Bijdrager
    computer space
    ”Juch”

gaaf! leuke info! Ben benieuwd wat voor prestaties dat teweeg kan brengen

Dan kan de TomTom in je dashboard alle 5 de kids achter in je opel burgerlullensafira tegelijk van een full-hd stream met 5.1 sound op de 19inch widescreen met ambilight achter in iedere stoel voorzien, en ondertussen ook nog op de weg letten als jij dat zelf door al het gejengel en de kermisverlichting in je achteruitkijkspiegel niet meer kunt. Dat soort toepassingen 8)

Bijdrager
    Esquare

Dit is niet echt een roddel, en er is gisteren ook al een draadje over gestart:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=94695

Bijdrager
    Frenco

haha ja idd lachen klikte ik door naar mijn eigen draadje haha:D :wink:

Bijdrager
    strigoi

Notebook lineup van intel komend jaar.

Als we het dan toch over nieuwe technologie gaan hebben, we krijgen in +/- april Santa Rosa:

– Second generation Intel Core 2 processor (code named Merom) that uses Socket P
    – 800 MT/s front side bus with Dynamic Front Side Bus Switching to save power during low utilization
    – Intel Mobile 965 Express chipset (code named Crestline) with Intel’s GMA X3000 graphics technology
    – Intel PRO/Wireless 4965AGN IEEE 802.11 a/b/g/n mini-PCIe Wi-Fi adapter (code named Kedron)
    – NAND flash-memory caching (code named Robson)
    – WWAN Internet access via HSDPA codeveloped with Nokia (code named Windigo)
    – EFI, a successor to BIOS
    – Intel Dynamic Acceleration (IDA), better Windows Vista Aero support
    – Support for WiMAX (802.16) was originally scheduled for inclusion in Santa Rosa but has now been dropped and will come in 2008 as part of Montevina

Daarna komt eind dit jaar Penryn en in 2008 komt Montevina, start google-ing!

Bijdrager
    computer space

Van mij mogen ze terug naar hun oude nummers.
    286, 386, 486….. Je wordt helemaal nuts van die huidige namen. Core2duo, terwijl coreduo2 logischer is. Boeien anyway die dubbele core. Pentiums waren al 3Ghz en nu terug naar 1.8. Dat snapt oma toch niet! Intel, ga eens kijken bij het simpele naamconcept van Apple! Noem het geboon de book1 processor, de mini3 processor en de desk23 processor. De enige die op de huidige stijl namen zitten te wachten zijn pukkelige tieners.

Bijdrager
    Ganymedus

Hm een collega van mij heeft een gelijke leeftijd als jij, maar kickt nog steeds op die namen… gelukkig is puberteit dus niet leeftijds afhankelijk.

Afgezien daarvan, ik vind het verbazingwekkend hoe enthousiast men reageert op de snelle ontwikkelingen, waar je voorheen hoorde dat men juist daarvoor bang was op het moment dat Apple overging op Intel processoren.
    Overigens, een xscale gebruikt ook ongeveer een 10e van een core2duo, toch? Kan het toch nog een interessante processor worden voor in de iphone. :evil:

Bijdrager
    PietjePuk

Dit is alleen maar toe te juichen, behalve voor de tweedehandswaarde van je spullen…

Bijdrager
    kontheur
    ”PietjePuk”

Dit is alleen maar toe te juichen, behalve voor de tweedehandswaarde van je spullen…

Inderdaad. Dat was met de G3 en G4 wel anders. Een cyclus van zo’n 5 jaar…

Bijdrager
    Ganymedus

tja enerzijds toe te juichen, anderzijds, voorheen kon je 4-5 jaar met je spullen toe. De G5/G4 zijn bijna al verwaardeloosbaar in vergelijk met de core2duo. De eerste macbooks zijn met hun single core’s ook niet meer de state of the art, en zullen over pak hem weg 2 jaar waarschijnlijk niet meer in staat zijn om het meest recente os te draaien.

Bijdrager
    Esquare
    ”Ganymedus”

De eerste macbooks zijn met hun single core’s ook niet meer de state of the art, en zullen over pak hem weg 2 jaar waarschijnlijk niet meer in staat zijn om het meest recente os te draaien.

Dat laatste zuig je echt uit je duim. Doorgaans ondersteunt het Mac OS alle modellen van de laatste vijf jaar. Er is nog enkele aanleiding om hier een beetje van die FUD te gaan rondstrooien.

Bijdrager
    Juch
    ”Ganymedus”

De eerste macbooks zijn met hun single core’s ook niet meer de state of the art, .

ik sluit mij aan bij wat Esquase zegt, en bovendien zijn MacBooks vanaf het begin al duo core!

Bijdrager
    Obi

hmm

Volgens de redenatie van Ganymedus, zou mijn G4 mini niet meer goed werken met Leopard als ie uitkomt.

Och wie weet met die huidige klimaat veranderingen..hell may freeze over…en de mini werkt niet met Leopard en een Core Duo is een complete slak.

obi

Bijdrager
    Ganymedus
    ”Esquare”
    ”Ganymedus”

De eerste macbooks zijn met hun single core’s ook niet meer de state of the art, en zullen over pak hem weg 2 jaar waarschijnlijk niet meer in staat zijn om het meest recente os te draaien.

Dat laatste zuig je echt uit je duim. Doorgaans ondersteunt het Mac OS alle modellen van de laatste vijf jaar. Er is nog enkele aanleiding om hier een beetje van die FUD te gaan rondstrooien.

Ik vond het een vrij logische beredenatie, maar het kan zijn dat anderen er anders over denken. Een verschil in mening toegestaan.
    Kijk Intel heeft een Roadmap waarop een veel snellere ontwikkeling van processoren wordt weergegeven dan IBM ooit heeft gedaan. Dus logischerwijs zat er ook veel meer tijd tussen de generaties van de mac’s. Inherent daaraan was het voor Apple heel goed haalbaar om het OS aan te laten sluiten op een eerdere generatie. Nu Apple op Intel is over gestapt, volgen de generaties elkaar steeds sneller op en zijn de sprongen in ontwikkeling steeds groter. Apple krijgt nu veel meer resources waarvan men gebruik kan maken, en daar zal men dus ook naar ontwikkelen. Eenvoudig gezegd, de ontwikkeling gaat veel sneller, en dat moet Apple ook wel, willen ze een concurrerende positie innemen.

Gelukkig waren er ook mensen die het FUD vonden toen anderen het idee hadden dat Apple over zou gaan op Intel.

Bijdrager
    Esquare
    ”Ganymedus”

Eenvoudig gezegd, de ontwikkeling gaat veel sneller, en dat moet Apple ook wel, willen ze een concurrerende positie innemen.

Apple concurreert op computergebied voornamelijk met zichzelf. En ze kunnen het zich echt niet permitteren om de klantenkring van hun OS te beperken tot de tien miljoen kopers van de afgelopen twee jaar. Bovendien is er geen enkele aanwijzing dat de volgende stappen bij Intel zo groot zullen zijn, dat het OS zodanig moet worden aangepast dat ‘oude’ modellen niet meer bruikbaar zijn.

En ja, als je FUD maar lang genoeg blijft herhalen, komt er wel eens iets van uit. Dat is geluk, niet ‘gelukkig’.

Bijdrager
    Ganymedus

Voordat je toonzetting nog denigrerender wordt, bekijk de roadmap van Intel zijn desktop CPU’s eens. Of beschouw de ontwikkelingen van Intel Montevina eens.
    Een bedrijf als Apple heeft altijd meer concurrentie dan alleen zichzelf. Het marktaandeel van Apple is voor Apple echt wel van belang. Zodra de andere bedrijven innoveren, zal Apple mee moeten gaan. Voorheen zat Apple op een compleet andere golflengte dan de wintel systemen. Tegenwoordig is die concurrentie beduidend hoger. Een Dell icm Windows biedt een interessant alternatief voor een Mac met OSX. De looks and feel van Apple zijn nog steeds van het aaibaarheids factor, en daardoor voor sommige nog steeds doorslaggevend. Echter, als bijv. de Dell wel gebruik maakt van een quad core weet ik veel wat processor, en Apple blijft hangen bij een core2duo, gaan klanten toch op den duur eieren voor hun geld kiezen.
    Daarnaast, door die rekenkracht kan een OS ontwikkelaar veel nieuwe innovatieve methodes invoeren in het OS. Als Apple daar niet aan mee doet, staat Apple stil, en zodra men stil staat, verliest men klandizie, en dat kan Apple zich helemaal niet permitteren.
    En om nu te zeggen dat Apple nog lang kan leunen op de positieve invloeden van de iPod…

Maar goed, je hoeft natuurlijk niet op je mac het nieuwste os te draaien natuurlijk, die keuze heb je. Net zo goed heb je de keuze om wel of niet bij iedere nieuwe generatie iPod naar de winkel te stormen. Toch doen de meeste mensen het, en dus Apple kan het zich permitteren.

Bijdrager
    Esquare
    ”Ganymedus”

Echter, als bijv. de Dell wel gebruik maakt van een quad core weet ik veel wat processor, en Apple blijft hangen bij een core2duo, gaan klanten toch op den duur eieren voor hun geld kiezen. Daarnaast, door die rekenkracht kan een OS ontwikkelaar veel nieuwe innovatieve methodes invoeren in het OS.

OK, maar dat wil nog niet zeggen dat voor ‘weet ik veel wat processor’ een compleet nieuw OS nodig is, dat helemaal niet meer op machines ouder dan twee jaar draait. Er verschijnt immers ook niet elke twee jaar een compleet nieuwe versie van Windows. Net zo goed als Mac OS nu op zowel PPC- als Intel-Macs draait, zul je het straks op verschillende soorten Intel-Macs kunnen gebruiken. (En daar komt over een jaar of drie hoe dan ook de vereenvoudiging bij dat de ondersteuning voor PPC-Macs wegvalt.)

Bijdrager
    Ganymedus

Akkoord, daar kan ik in mee, alleen windows heeft wel met enige regelmaat Service Packs nodig om goed te kunnen functioneren. Ten gevolge hiervan is het bijv. op een P4 van 3 jaar oud niet echt fijn meer om te werken met autocad 2007. Dit komt uiteraard ook door de ontwikkelingen van de programma’s van derde leveranciers. Indien Apple met de mac een positie in de huiskamer wil innemen als centraal media centrum, zal deze zeker afhankelijk zijn van de snelle ontwikkelingen op dat gebied. Dat houdt in, full HD (niemand die het gebruikt…. enfin daar gaat het niet over), verschillende/betere codecs, etc. etc. etc. dit zal ook een steeds zwaardere wissel trekken op de mac’s. Veel van de software aanpassingen etc. welke hiervoor nodig zijn, zijn bij mac veelal ingebouwd in OSX.

En ik vind dat als je zegt dat een os kan draaien op systeem X, dat systeem X dan ook nog functioneel moet zijn. Je kan bijv. OSX installeren op een G3, of het functioneel is, is de volgende vraag.

Bijdrager
    Esquare
    ”Ganymedus”

Akkoord, daar kan ik in mee, alleen windows heeft wel met enige regelmaat Service Packs nodig om goed te kunnen functioneren. (…) En ik vind dat als je zegt dat een os kan draaien op systeem X, dat systeem X dan ook nog functioneel moet zijn. Je kan bijv. OSX installeren op een G3, of het functioneel is, is de volgende vraag.

Apple kan natuurlijk ook Service Packs uitbrengen – sterker nog, dat doen ze in feite voortdurend. En dat het OS op oude Macs niet altijd meer volledig functioneert, is een gegeven (al draait 10.4 nog naar volle tevredenheid op mijn acht jaar oude Pismo!). Dat is altijd zo geweest, en heeft in feite weinig met het Intel-verhaal te maken. Maar hoe dan ook: dat is wel efkes wat anders dan beweren dat ‘De eerste macbooks (…) over pak hem weg 2 jaar waarschijnlijk niet meer in staat zijn om het meest recente os te draaien.’

Maar misschien is jouw glas gewoon half leeg. Het mijne is half vol. :)

Bijdrager
    Obi

Een (intel) processor roadmap kan hooguit een indicatie zijn voor mogelijke toekomstige OS functionaliteit die met de nieuwe processoren mogelijk zouden kunnen zijn.

Het is geen indicatie voor wanneer mac OS EOL is, of niet meer functioneel is op bepaalde hardware. Apple bepaalt dat uiteindelijk voor het OS door aan te geven wat de minimale HW specificaties voor de nieuwe versie van het OS.

En idd met iedere opeenvolgende versie van het OS , schuift de specificatie voor de HW steeds wat ‘op’.

Maar het is niet zo dat met een nieuw OS, mac hardware van 2 a 3 jaar niet meer bruikbaar is. Apple heeft dat nooit gedaan. MS natuurlijk wel, PC hardware van 2 jaar oud werkt niet met Vista.

2cts

obi

Bijdrager
    Ganymedus

Misschien is mijn stelling idd te zwart wit geweest, echter ik denk dat de ontwikkelingen er wel voor zullen zorgen dat de snelheid waarmee je mac niet meer ten volste te benutten is zal versnellen.

Bijdrager
    Emiel L

Kijk Intel heeft een Roadmap waarop een veel snellere ontwikkeling van processoren wordt weergegeven dan IBM ooit heeft gedaan. Dus logischerwijs zat er ook veel meer tijd tussen de generaties van de mac’s. Inherent daaraan was het voor Apple heel goed haalbaar om het OS aan te laten sluiten op een eerdere generatie.

Echter waren de sprongen bij IBM ook veel groter. Een g4 is veel sneller dan een g3 en een g5 is weer heel veel sneller dan een g4. De stappen zijn bij intel veel kleiner. Een core2duo is in de meeste gevallen nauwelijks sneller dan een core duo. Waar IBM 4 jaar nodig had voor een nieuwe CPU generatie brengt intel er 2 per jaar uit, maar met veel kleinere stappen. De performance sprong gemeten over 4 jaar zal redelijk vergelijkbaar zijn.

En dat allemaal betekent weer dat apple geen moeite zou moeten hebben om oudere systemen nog wel enige tijd te ondersteunen. Ik maak me i.i.g geen zorgen dat m’n core duo macbook over 2 jaar al onbruikbaar is…

Bijdrager
    Esquare
    ”Emiel

een g5 is weer heel veel sneller dan een g4

Eh nee, het snelheidsverschil (bij gelijke kloksnelheid) was eigenlijk gering. De perceptie dat de G5 heel veel sneller was, is zorgvuldig door Apple gecultiveerd. Dat wel. :)

Bijdrager
    Obi

ter info..

Het verschil in ‘stap grote’ tussen Intel en IBM waarmee processoren sneller worden, heeft oa te maken met de processor ‘architectuur’ die gebruikt wordt. ‘Architectuur’ is een verzameling van afspraken, eisen en voorwaarden die vooraf vastgesteld worden in de ontwerp fase van de processor.
    De architectuur bepaalt hoe de processor fysiek wordt en welke functionaliteit wordt geïmplementeerd.
    De ene architectuur is de andere niet, sommige architecturen zijn beter geschikt om sneller de prestaties te verhogen als anderen.

Er zijn nog andere aspecten die kenmerkend kunnen zijn voor een bepaalde architectuur:
    – Methode van het uitlezen van een geheugen adres. (vooraan of achteraan)
    – Energie verbruik controle
    – Integratie van mathematische functies
    – Aantal ‘kanalen’ waarover tegelijkertijd data kan worden verwerkt.
    – Het aantal stappen dat nodig is om de data in de processor te verwerken, de ‘lengte’ van de kanalen.

IBM heeft een ontwerp gebaseerd op RISC, terwijl Intel CISC gebruikte.

Tegenwoordig gebruiken de huidige processoren een mengeling van RISC en CISC architectuur door elkaar, oa door voortschrijdend inzicht/kennis en omdat het mogelijk is om gecompliceerde patronen op kleinere oppervlakten af te beelden (zgn die-shrink).

2cts

obi

Bijdrager
    Emiel L
    ”Esquare”
    ”Emiel

een g5 is weer heel veel sneller dan een g4

Eh nee, het snelheidsverschil (bij gelijke kloksnelheid) was eigenlijk gering. De perceptie dat de G5 heel veel sneller was, is zorgvuldig door Apple gecultiveerd. Dat wel. :)

Klok voor klok vergeleken was dat wel zo, echter schaalt de g5 verder door qua klok en is eventueel met meerdere cores bruikbaar. Dat maakt de g5 uiteindelijk toch een stuk sneller.

Dat apple overdrijft met de snelheden en hoe geweldig het allemaal is laat ik maar buiten beschouwing. Als alles wat ze zeiden waar was hadden we nu machines thuis staan waar de gemiddelde supercomputer onzeker van wordt….:)

Bijdrager
    Esquare
    ”Emiel

Klok voor klok vergeleken was dat wel zo, echter schaalt de g5 verder door qua klok

Met heel veel kunst- en vliegwerk een factor anderhalf. En dat pas na een jaar of twee. Het was echt geen grote stap en ook niet heel veel sneller. De stap van de G5 naar CoreDuo is (in snelheid) overigens ook niet zo groot, maar zoals Obi terecht opmerkt: de prestaties van een processor worden niet uitsluitend door de snelheid bepaald.

Bijdrager
    strigoi

Volgens mij dwalen we inderdaad een beetje af.. kliky.
    Intel spreekt toch daadwerkelijk over een historische doorbraak. De CoreDuo was volgens mij een zoet houdertje (samen met de Core2Duo), en vanaf Santa Rosa (+Robson) richting Penryn begint het echte werk en zullen we daarna een stabiele vooruitgang gaan zien, athans zo kijk ik er tegenaan..

Offtopic: BTW Ik zie nog steeds geen IBM (G5) dual cores in laptops, of zit ik er naast?

Bijdrager
    PietjePuk

De G5 zal er ook nooit in komen en ze zeggen bij elke processor dat ie super revolutionair wordt. Allemaal marketingpraatjes. De processor mag nog zo snel zijn als ie wil, als de rest niet sneller wordt (bvb harde schijven) dan maakt het niet veel uit.

Bijdrager
    strigoi

Ik denk dat je er deels gelijk in hebt, maar deze CPU schijnt toch echt heel vernieuwd te zijn omdat er gebruik wordt gemaakt van een nieuw soort ‘coating?’ die de 40jaar oude standaard verbreekt (zie kliky in vorige reply). Waardoor de chip dus tot 5x minder energie verliest, dit is wat ik er grof uithaal.. bind me niet op deze conclusies vast want ik ben geen expert op dit gebied.

edit:
    Harde schijven zijn wel degelijk sneller geworden en Robson (Flashgeheugen) werkt samen met de HD waardoor alles nog soepeller zou moeten gaan. Bovendien komt Met Santa Rosa nieuwe moederborden (Intel 945 chipsets?) die de chips beter ondersteunen. Hopelijk komt er ook weer een goede nieuwe mobile VGA.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.