6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Geitekaas

Pedaal functie omgedraaid? (opgelost)

Ik heb op mijn MAC een M-audio toetsenboord en die doet het prima. Nu sluit ik voor het eerst een pedaaltje aan (via dat toetsenboord) en de pedaal functie is omgekeerd? Hoe krijg ik dat weer zoals het hoort? Dus ingedrukt pedaal is sustenuto en niet ingedrukt ‘gewoon’?

Ik gebruik Garageband.

Dank voor de hulp!

Bijdrager
    vogel

Staat er iets in de handleiding over de polariteit van het pedaal en waar je die kan instellen? Heb je het pedaal aangesloten voor of nadat je ‘m aan had gesloten of gezet?

Bijdrager
    TGV

Dat ligt aan de combinatie pedaal/toetsenbord. Er zijn pedalen die een stroompje afgeven wanneer ze hoog zijn en er zijn er die dat doen wanneer je ze indrukt. Ik had ook zo’n pedaal en heb dat toen met de soldeerbout aangepast aan mijn toetsenbord. Soms heeft je toetsenbord een instelling om de polareit in te stellen.

Als dat niet lukt, is er misschien een plug-in of zo die de polariteit kan omkeren voordat het signaal bij de synth aankomt.

Bijdrager
    Geitekaas

Opgelost! Dank… Onderaan het pedaal zit namelijk….. u raadt het al… een knopje..

Goeiegenade.. Tja.. Wat kan ik zeggen?

Bijdrager
    Petje

Ik heb ook zo”n pedaal,, maar geen knopje..
    Ik sluit eerst het pedaal aan en dan schakel ik het keybord in,, dan is alles ok..
    Schakel ik eerst het keybord in,, en dan pas sluit ik het pedaal aan dan werkt die verkeerd om.

Bijdrager
    TGV

Dan heeft je toetsenbord een auto-sense: die neemt aan dat het pedaal niet ingedrukt is, als-ie aangezet wordt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.