13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Barrix

PDF, wel of geen zorgen maken?

Hallo,
    Ik breng het toch maar ff ter sprake, aangezien ik er al erg lang last van heb. Als ik vanuit Illustrator een tekstopmaak naar PDF converteer nadat ik het ‘geoutlined’ heb, krijg ik het volgende (zie voorbeeld) te zien.
    Wat te zien?…zou je denken…welnu als je goed kijkt zie je dat bij de woorden: “volgende, veiligheid en rollen” de “L’len” er raar uitzien en zelfs verkleven (zie “rollen”) Wat doe ik verkeerd? Of is het een beeldscherm afwijking?

Voorbeeld:

Bijdrager
    KarelWillem

Waar bekijk je de PDF mee?

Voorvertoning? Reader? Acrobat Pro?

Importeer de PDF eens in InDesign of Photoshop als je die hebt. Zie je het probleem dan nog?

Bijdrager
    BenDover

ZIe je het ook als je uitvergroot? Anders is het gewoon een schermfout omdat het geen font meer is, maak er anders nog een print van.

Bijdrager
    Barrix

Dank voor je reactie. Ik bekijk het met Acrobat Pro en heb het ook met Reader bekeken en beide geven hetzelfde probleem.
    Gooi ik de “probleem-PDF” op photoshop, ziet het er goed uit en dat geldt ook als ik het in Indesign importeer.

Nu heb ik rechtstreeks de AI-opmaak op Acrobat gegooid (zonder text outline) en dat ziet er goed uit….maar als ik de PDF weer in Illustrator ga “outlinen” dan krijg ik weer dat rare beeld.

Bijdrager
    Oppie

En in Voorvertoning/Preview? Toch de PDF-viewer bij uitstek op een Mac!

Bijdrager
    Barrix

Inderdaad, Oppie, de voorvertoning laat ook een goed beeld zien. Toch uiterst vreemd dat Adobe Acrobat “de moeder van alle PDF’en” mij dit kunstje flikt.

Bijdrager
    onem

Dit is echt een scherm probleem en de opbouw ervan. Je hoeft je geen zorgen te maken. Wij krijgen dagelijks deze soort PDF’s onder ogen

Voor de zekerheid gewoon even een print maken of inderdaad even in photoshop inladen, maar voor 99% zeker weet ik dat dit goed is. Je kunt natuurlijk ook altijd even een kanttekening maken bij je PDF naar de drukkerij dat ze er even op moeten letten

succes

Bijdrager
    MacMartino

hier ook vaak gezien, maar dit komt niet op je drukwerk.

Bijdrager
    Barrix

Bedankt voor jullie bijdrage! Ik ben weer gerustgesteld dat het niet aan mij ligt.
    Toch vreemd dat het een mogelijk beeldscherm probleem zou kunnen zijn.
    Ik heb het PDF-document, voor de gein op een andere mac via Acrobat bekeken…hetzelfde probleem!
    Afijn misschien dat het softwarematig eens aangepakt wordt bij die Acrobat-ontwikkelaars.

Bijdrager
    Bianco

Het beste is gewoon om in te zoomen. Zoom zover als mogelijk in, en vaak is het dan weg. Vaak lijken, zeker bij schreefloze letters, de l gewoon een streepje te zijn, en af te wijken van de rest. inzoomen, en je weet hoe het er “echt” uitziet. Kijk maar naar de rest van je afbeelding, alle l-en lijken streepjes te zijn, en af te wijken van de rest. Zoom maar eens in met je zoomgereedschap, en je zult zien dat het verdwijnt.

Bijdrager
    Barrix

@Bianco, helaas werkt dat niet zo (bij mij). Ik had dat al in eerste instantie gedaan alvorens ik deze topic startte. Ook bij extreme vergroting in Acrobat blijft het probleem…alhoewel ‘verklevingen’ van letters dan wel opheffen. Toch bedankt voor je reactie.

Bijdrager
    LeRu

Probeer anders ook eens in systeemvoorkeuren/weergave de puntgrootte voor uitschakelen van anti-aliasing [onderste optie] heel klein te maken; 3 of 4. Dan zal elke puntgrootte daarboven anti-aliasing vertonen en daardoor beter weergegeven worden op het scherm.

Bijdrager
    Barrix

@LeRu, geprobeerd…maar hij stond al op 4 pt en dat is het minimum. Jammer, toch dank voor je bijdrage!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.