9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Joost Krul

PDF problemen

Hallo, ik maak met het programma primoPDF van excel bestanden PDF’s. Dit alles op een winhoos computer. Het werkt ook perfect op winhoos met dat programma enkel asl ik het naar een mac email, veranderen de letters in blokjes en worden enkel plaatjes goed weergegeven. Weet iemand wat er mis gaat?

Alvast bedankt
    grt Joost!

Inactief
    Anoniem

Klinkt alsof je een lettertype gebruikt dat je Apple niet heeft (of herkent).

Bijdrager
    computer space

Moeilijke zinnen, maar ik vermoed dat je PDF die je op windows hebt gemaakt niet goed toont op een mac? Ik zou de PDF dan op een mac aanmaken, of gewoon op correcte wijze met Acrobat op windows. Waarschijnlijk ben je vergeten lettertypen in te sluiten, en dan pakt ie het best gelijkende lettertype op een mac, die een andere lettercodering kent. Misschien kun je bij primo-pdf ook instellen dat ie lettertypes moet insluiten.

Bijdrager
    Joost Krul
    ”Martiniman”

ik vermoed dat je PDF die je op windows hebt gemaakt niet goed toont op een mac?

klopt helemaal

”Martiniman”

Ik zou de PDF dan op een mac aanmaken, of gewoon op correcte wijze met Acrobat op windows.

Heeft niet erg veel nut aangezien het hele kantoor op pc’s werk….

”Martiniman”

Waarschijnlijk ben je vergeten lettertypen in te sluiten, en dan pakt ie het best gelijkende lettertype op een mac, die een andere lettercodering kent. Misschien kun je bij primo-pdf ook instellen dat ie lettertypes moet insluiten

Ik gebruik gewoon verdana als lettertype, niet geheel vreemd toch? Overigens Acrobat reader op de winpc vertoont hem wel gewoon oke!

Bijdrager
    computer space
    ”Joost

Ik gebruik gewoon verdana als lettertype, niet geheel vreemd toch? Overigens Acrobat reader op de winpc vertoont hem wel gewoon oke!

Ja, dat is logisch wanneer de letter niet in de PDF zit. Dan vind ie het geschikte letterttype op je lokale machine, en als die bekijk-computer ook op windows draait, dan is de verdana op de bekijk-computer compleet identiek aan de verdana op de machine waarop de pdf is aangemaakt.
    Gewoon embedden dus die verdana in de pdf. Dan ziet ie er overal goed uit. Dat zou in te stellen moeten zijn.

Bijdrager
    Joost Krul

ik ga eens zoeken waar dat kan….

Bijdrager
    Joost Krul

Ik las het volgende op een forum:

A client of mine who uses Primo PDF recently got a call from someone who couldn’t read his PDFs. In fact, they were garbled. It seems the poor fellow is using a Macintosh. Is there any fix for this compatability problem with Macs reading PDFs generated by Primo PDF?

Daar ligt dus het probleem:(

wellicht even een andere pdfwriter gebruiken…

Bijdrager
    rosemary

Wat ook een oplossing kan zijn is het bestand wegschrijven naar bestand (PostScript)en deze op de Mac omzetten naar PDF middels de distiller. Ik geloof dat het ook gaat met prn-files.

Bijdrager
    Joost Krul

het gaat eigenlijk om een printout die ik mail naar gebruikers. Of deze nu windoos of mac gebruiken, ze moeten het gewoon kunnen lezen en niet eerst omzetten ofzo.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.