9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    velvis

PDF ”printen” naar ander formaat

Op mijn oude iMac met HP 1320 zw-w laserprinter (alleen a4), maakte ik regelmatig pdf bestanden op afwijkende formaten via het print-dialog > bewaar als pdf.

De HP driver kende daarvoor het menu-item “Aangepaste formaten”.

Op die manier kon ik b.v. een a3 pdf maken om elders te printen of om pdf’s met grotere afbeeldingen te kunnen bewaren.

Op mijn nieuwe iMac (met dezelfde printer en dezelfde driver en Mojave) lukt dat niet meer. De optie “Aangepaste formaten” is grijs. Ook in het dialoogvenster van de (speciaal daarvoor gedownloade) driver PDFWriter is de optie grijs.

Wie weet hiervoor een oplossing ?

Bijdrager
    cmug

Als je dan bewaar naar PDF doet. En de PDF opent met voorvertoning, heb je dan optie’s om je workflow te realiseren ?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Bijdrager
    velvis

Nee helaas, EagerB0bNerd, die optie is niet beschikbaar (geen Adobe PrinttoPDF geïnstalleerd).

Bovendien staat de “Enable Automator Actions from . . . etc” aangevinkt.

Bijdrager
    tarun

Bijdrager
    GoeieDag

Je hoeft helemaal geen extra’s te installeren om naar PDF te printen met allerlei opties, zelfs geen printerdriver. In de standaard OS printer-dialoogvenster zitten genoeg mogelijkheden.

In jouw geval moet je kijken in het uitrolmenu van ‘Formaat’, wat boven de lijn staat die het gebied afbakent waaronder programma eigen instellingen staan.

Dus kies je juiste ‘Formaat’ en vervolgens ‘Pdf>Bewaar als pdf’.

Bijdrager
    velvis

Hallo Goeiedag,

Als je mijn vraag goed leest, zie je dat ik precies datgene doe wat je zegt, daar zit het probleem niet. De clou zit in “Dus kies je juiste ‘Formaat’ ….”.

Ik kan niet meer een eigen formaat aanmaken sinds ik op mijn nieuwe iMac werk. De optie “Aangepaste formaten” onder het uitrolmenu “Formaat” is grijs en de enige beschikbare formaten zijn de formaten die mijn a4 printer aankan.

De optie is wel beschikbaar zodra ik de driver van mijn printer verwijder, maar dat betekent dat ik telkens als ik wil printen de driver opnieuw moet installeren en dat is (op z’n zachtst gezegd)  “nogal omslachtig”

Bijdrager
    GoeieDag

Vraag wel goed gelezen, maar niet goed begrepen. Ligt dat aan de ontvanger, of aan de zender?

Gebruik je de standaard macOS driver van die printer, of heb je de driver van een download bij HP?

Bijdrager
    velvis

Beide geprobeerd; hetzelfde euvel.

PdfWriter geïnstalleerd (in de hoop dat daar iig a3 bij zat . . . nee dus) hetzelfde probleem.

Alleen wanneer er geen enkele driver geïnstalleerd is (maar dan kan ik dus ook niet printen) kan ik de formaten aanpassen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.