13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    ckafe

pdf met geluid

In InDesign is het mogelijk een geluid op te nemen en dat op een bijzonder omslachtige manier via online publicatie bij Adobe tijdens het lezen van de pdf te activeren.

Ik vraag me af of er ook een manier is om het via InDesign ingevoerde geluid bij het offline lezen van een pdf mogelijk te maken. Wil namelijk in een krant bij een liedje geluid toevoegen. Wie weet een handige oplossing?

Dank, dank, dank.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik moet er zelf niet aan denken om een PDF mét muziek te openen,  maar het schijnt wel te kunnen.

https://helpx.adobe.com/acrobat/using/rich-media.html

Bijdrager
    Shmoo

Als je toch geld kon verdienen met het killen van ideeën die mensen vaak kunnen verzinnen.  Toet-toet 🚚💰💰💰

Bijdrager
    ckafe

Vijfenzestig jaar geleden hing bij ons thuis de telefoon in de gang, Nu houdt vrijwel iedereen hem tijdens het fietsen in de hand. Mag niet meer binnenkort. Ruim vijftien jaar geleden kon je nog gewoon om hulp vragen bij OMT zonder dat er een wedstrijd ontstond tussen wie de meest cynische antwoorden kon verzinnen. Heb nu twee dagen zitten experimenteren en met een beetje hulp had dat veel sneller gekund. Is helaas nog niet helemaal zoals ik het wil. Technisch blijft het een lastig ding, een pdf-krantje met muziek bij een liedje op notenschrift. Zo’n digitaal uitstapje is gelukkig nog niet verboden, alhoewel ik iedereen zijn eigen verdienmodel van harte gun.

Bijdrager
    nnsa

Wat U wilt, kan technisch zonder meer met Adobe Acrobat Professional (CC). Maar de vraag is of U over dit programma beschikt en/of wil beschikken. Er hangt n.l. een aardig prijskaartje aan. Misschien heeft een ander forumlid een goedkoper PDF-toolkit waarin dit ook kan ?

Moderator
    Night

Ik gebruik er zelf ook CC pro voor. Ik sluit me overigens bij @ckafe aan. (en probeer geen cynisch antwoord te geven)

Bijdrager
    ckafe

Helaas is het me tot nu toe nog steeds niet gelukt om op doeltreffende wijze een knop toe te voegen waardoor er muziek wordt afgespeeld bij een stukje notenschrift in een pdf. Wanneer ik in InDesign iets ontwerp, werkt de pdf alleen als ik deze via Adobe online publiceer. De knop werkt dan weer niet als iemand de pdf opslaat. In Adobe Acrobat blijft het na invoeren van muziek een gehannes met een knop die veel te groot in beeld komt waardoor het notenschrift deels wordt bedekt. Ik vraag me nu na dagen experimenteren af of iemand er ooit in geslaagd is dit helemaal naar wens voor elkaar te krijgen en ontvang dolgraag de gouden tip…

Deze pagina ken ik inmiddels bijna uit mijn hoofd, maar zoals het hier uitgelegd wordt werkt het gewoon niet: https://helpx.adobe.com/nl/acrobat/using/adding-multimedia-pdfs.html

Moderator
    Night

Lukt het ook niet door een ‘blanco’ knop in Indesign te maken en dan in een later stadium in Acrobat Pro het muziekfragment aan deze knop toe te kennen?

Bijdrager
    ckafe

Dank voor je reactie. Ook dat heb ik meerdere malen geprobeerd. Wanneer ik de pdf op mijn Mac open, gaat alles prima, maar wanneer ik hem opstuur of de link op de server zet, zodat leden van mijn dialectwerkgroep die kunnen openen, gaat het mis. Dan zie je soms wel de link, maar die geeft dan geen geluid. Het is verdraaid moeilijk om in alle browsers te laten werken. Ik zal je een pb sturen met de laatste poging.

Moderator
    Night

Tsja, ik werk natuurlijk met een Mac en Acrobat Pro, dus bij mij werkt de link naar het kinderkoortje prima. Wat wel opvalt is dat het in de browser-preview niet werkt. Je moet de PDF dus wel eerst echt fysiek downloaden.

Bijdrager
    ckafe

Ik vermoedde al zoiets. soms deed-ie het namelijk wel en soms niet. Waarschijnlijk is Acrobat Pro ook een vereiste. Op een iPad doet-ie het namelijk meestal niet. Ook niet als je de pdf naar iBooks verplaatst. Daar is-ie denk ik toch ook fysiek op het apparaat. Hartelijk dank voor het meedenken.

Bijdrager
    ckafe

Na installatie van acrobat reader op de iPad werkt de pdf daar ook naar wens.

Moderator
    Night

Blijkt het toch zo te zijn dat PDF niet zo’n universeel format is als Adobe graag placht te zeggen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.