13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    ckafe

pdf met filmpjes op een iPad

Nadat ik enige maanden geleden vergeefse pogingen heb gedaan om een pdf met filmpjes voor een iPad te maken, ben ik daar vandaag maar weer eens opnieuw mee begonnen. Het gaat om een klein boekje van ongeveer 20 pagina’s.
    Ik heb het document opgemaakt in indesign 5.5 en geen transities gebruikt omdat deze flash nodig hebben. Alles is voor het iPad-formaat van 600×800 px met intentie web.
    De filmpjes doen het uitstekend in de pdf wanneer ik deze op mijn MacBook open. Op de iPad krijg je de (.mov)filmpjes echter niet te zien.
    Is er iemand die een pdf voorzien van filmpjes met succes op een iPad heeft weten te krijgen en wil hij zijn geheim delen?

Bijdrager
    Andre1962

Gebruik de Adobe Interactive Overlay Creator. Verdere info via Adobe TV of YouTube. Het is vrij simpel allemaal. http://tv.adobe.com/

Bijdrager
    ckafe

Andre1962, jij hebt blijkbaar veel ervaring met deze materie. Enkele maanden geleden heb ik diverse webinars van Adobe gevolgd en deze kan ik desgewenst opnieuw raadplegen via de suitedreamspagina, zelfs in het Nederlands. Helaas is deze materie voor mij niet zo eenvoudig als je suggereert en het zou me zeer welkom zijn als je me (eventueel via een pb) een of meerdere voorbeelden zou kunnen laten zien. Volgens enkele geleerden in deze materie dien ik epub 3 af te wachten, maar een interactieve pdf lijkt me een stuk eenvoudiger te maken dan een epub. Ook wil ik graag de filmpjes in de pdf opnemen, zodat ik geen url nodig heb om ze via het internet af te spelen.

Bijdrager
    Andre1962

Ik zal kijken of ik komende week even wat tijd heb zodat ik je een voorbeeld kan maken.
    Geduld a.u.b

Moderator
    Night

Zie anders dit filmpje:

Bijdrager
    Macteach

Ja helaas, dat werkt niet. De reden is dat de PDF de filmpjes afspeelt via… jawel, Flash. En omdat Flash niet werkt op de iPad kun je geen filmpjes in een PDF opnemen. De enige optie is hier een link gebruiken die een browser opent en een QuickTime filmpje toont in de browser (safari). Ook h.264 gebruiken en dan opslaan als iPDF vanuit InDesign werkt niet op de iPad. Op je pc/mac werkt het inderdaad allemaal wel (mov. flv, h.264) maar als je een fimpje plaats in een PDF of InDesign zul je ook al een waarschuwing zien dat alleen flv in een PDF goed werkt, Flash dus, dus nada iPad
    kort samengevat: het kan (nog) niet helaas.

Bijdrager
    ckafe

Bedankt allemaal voor jullie informatie en vooral Macteach die zijn naam eer aandoet en een zeer plausibele -voor mij tot nu toe onbekende- oorzaak geeft voor dit manco op de iPad. Ik ploeter gewoon verder, maar laat het pdf-formaat nu links liggen bij mijn volgende pogingen tot interactief communiceren met filmpjes in een document.

Bijdrager
    ckafe

Inmiddels is het me gelukt om in Goodreader op de iPad enkele op Vimeo geplaatste filmpjes in een pdf te laten afspelen. Helaas opent de link naar Vimeo steeds de hele Vimeo pagina en niet enkel het filmpje. Mijn nieuwste probleem is: waaraan link ik de zogenaamde embedded code die je in Vimeo tot je beschikking hebt? Wellicht een heel specifiek probleem, maar misschien is er hier iemand die hier ook mee geworsteld heeft.

Bijdrager
    MouseMighty

Om het heel cru te zeggen, je begin is al niet goed. Zoals Macteach al zei, filmpje in een PDF werken alleen via Flash en zijn dus voor iPad een no-go. Sinds CS5.5 kan je ook in ePub filmpjes kwijt maarrrrr…. hou er rekening mee dat niet alle devices dat ondersteunen. Enige “juiste” manier om dit te kunnen gebruiken is via de Digital Publishing Suite tools (al aangegeven door Andre1962). Je zal dus als je volledige regie en user experience wil hebben geen PDF, geen ePub maar een .folio bestand moeten maken. Dit lijkt makkelijker dan het is. Beste tips die ik je kan geven? Kijk op AdobeTV, volg gratis webinars over het onderwerp en kom naar de volgende NIDUG meeting op 14 december, speciaal gewijd aan dit thema.

Bijdrager
    ckafe

Mighty Mouse, alweer bedankt. Ik heb me meteen aangemeld en nadat ik nIDug magazine 06 op mijn iPad bekeken had, ontdekte ik dat zelfs jullie de hierboven genoemde wens niet in een pdf voor elkaar kregen. Ook Goodreader zag het filmpje van pagina 9 niet en de link daaronder, voor YouTube, opende ook een hele pagina. Overigens probeer ik publicaties voor hele kleine gebruikersgroepen te maken en een distributiesysteem als .folio zal in de toekomst waarschijnlijk daarvoor te kostbaar worden. Vandaar mijn uitstapje via pdf.
    Misschien kun jij als insider Adobe ertoe bewegen om de webinar te herstellen van Rudi Spitzers over het maken van interactieve documenten, want die vond ik het meest informatief. Doordat beeld en geluid daarin zeer insynchroon zijn, is deze helaas niet meer te volgen in de herhaling.
    Tot 14 december!

Bijdrager
    MouseMighty

De andere kant op zou je misschien moeten denken aan een HTML5 oplossing maar om daar te komen van InDesign is zeker geen makkelijke weg. Misschien dat Muse een (voorlopige) tussenoplossing kan bieden maar veel zal afhangen van je wensen aan (mogelijke) interactiviteit, manieren van distributie, device/platform etc. Genoeg om minstens 1 middag mee te vullen! Probeer mij anders de 14e nog even aan te schieten over het webinar probleem. Als je nIDug magazine 6 heb gelezen kan je mij vast herkennen van de foto (artikel over de Heilige Graal is van mij;-) )

Bijdrager
    ernst.

@Andre1962: Heb je intussen wat tijd kunnen vrijmaken voor je voorbeelden
    want het is nu al een tijdje geleden en zit best wel geïnteresseerd te wachten
    op je oplossing voor de TS zijn probleem die ik ook heb.

Bijdrager
    Macteach

Overigens probeer ik publicaties voor hele kleine gebruikersgroepen te maken en een distributiesysteem als .folio zal in de toekomst waarschijnlijk daarvoor te kostbaar worden

Hangt er helemaal van af: de Folio tools zijn gratis, een simpele Acrobat.com account is gratis. Als de leden van de groep allemaal een gratis Acrobat.com account nemen is alles gratis te delen met elkaar!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.