17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    thomasmuller

PDF lettertype grootte

Heeey allemaal,

Weet er iemand of je van een PDF bestand de lettertype grotes kunt zien ?

Alvast bedankt…

Bijdrager
    fatboysmart

Ik denk dat je daar Acrobat Pro voor nodig hebt. De Reader kan dat volgens mij niet, en voorvertoning ook niet.

Bijdrager
    Egons

Acrobat 4 weet ik dat het wel kon.. heb even zitten kijken maar kan het nu niet zo 1,2,3 vinden.. kijk nog wel even verder

Bijdrager
    Egons
    ”fatboysmart”

Ik denk dat je daar Acrobat Pro voor nodig hebt. De Reader kan dat volgens mij niet, en voorvertoning ook niet.

Ik heb trouwens pro maar kan het niet vinden

Bijdrager
    thomasmuller

Ik heb hier acrobat pro 9 maar kan het niet vinden…

Bijdrager
    nookie

Kan je de tekst wel selecteren?

Bijdrager
    thomasmuller

ja dat kan ik, ik kan wel kijken bij de eichenschappen van het document maar dan krijg ik alleen de lettertypen te zien en niet het formaat van de lettertypen:(

Bijdrager
    nookie

Oh ja, heb je Adobe Illustrator?
    Zo ja, open de pdf daarin.
    Dan kan je de teksten controleren op groottes.
    Lukt dat niet, dan zijn ze outline gemaakt en kom je
    er ook niet achter in Acrobat.

Bijdrager
    thomasmuller

Nookie thanks!!! De lettertypen was 8points dat is volgens deze tabel 11 pixels.

http://www.reeddesign.co.uk/test/points-pixels.html

Bijdrager
    nookie

Je kan ook in de voorkeuren van Illustrator de maateenheden naar pixels omzetten.

Voorkeuren -> Units & Display Performance.

Bijdrager
    thomasmuller

Weet je of Microsoft Office Word in pixels werkt of in points ?

Update:
    In illustrator zegt die dat 8pt = 8px

Bijdrager
    nookie

Ja, ik zie het, vreemd.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”thomasmuller”

In illustrator zegt die dat 8pt = 8px

Dat is denk ik omdat de grootte van een pixel afhankelijk is van het scherm, terwijl een punt een vaste gedefinieerde afmeting heeft (hoewel er wel een paar verschillende van zijn, dat weer wel).

Om maar wat te noemen: het scherm van m’n iMac is 433 mm breed, waarin 1680 pixels passen, dus 1 pixel is zeg maar 0,26 mm groot, maar dat van m’n MacBook is ongeveer 285 mm en precies 1280 pixels breed, oftewel 0,22 mm per pixel. 1 punt is ongeveer 0,35 mm, dus 8 punten op mijn iMac is dan ietsje minder dan 11 pixels, maar op m’n MacBook is 8 punten bijna 13 pixels …

Bijdrager
    thomasmuller

Oke dankje voor de info, ik kwam met deze vraag omdat ik de algemene voorwaarden van een bedrijf moet opsturen naar de KVK en deze stelt de eis dat de lettertype niet kleiner dan 10 mag zijn.

Het brondocument heb ik niet, en dat is vervelend…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat gebeurt er als het minder dan 10 punten is? Schoppen ze dan een heleboel heibel, of zeggen ze alleen: “Stuur het even opnieuw”? In dat laatste geval zou ik het gewoon opsturen zoals het nu is — grote kans dat die lui die ernaar kijken het verschil tussen 9, 10, 11, of 20 punten niet eens weten, laat staan herkennen …

Maar als andere oplossing: als je de tekst kunt selecteren, kun je hem ook kopiëren en plakken (aangenomen dan dat dat niet uitgeschakeld is in de PDF) naar een tekstverwerker. Als dat kan, kun je naar hartelust het lettertype aanpassen:)

Bijdrager
    thomasmuller

Tank you! Wanneer ik de tekst kopieerde en in word plakte kwam er ook letter groote 8 uit.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat was niet wat ik bedoelde, maar als je de oplossing nu hebt dan maakt dat ook niet zoveel uit:)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.