14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    stel maar

PDF gemaakt met Microsoft niet te lezen.

Ik krijg van iemand vaak mailtjes met “belangrijke” documenten maar ik kan ze niet lezen.
    Met voorvertoning kan ik ze wel openen alleen alle tekst zijn zwarte balkjes/blokjes. Het lijkt op die test blokjes die van licht naar donder gaan. (afbeeldingen zijn wel gewoon zichtbaar.)
    Ook in Mail zelf is dit zo.
    Ik heb dit op meerdere mac’s geprobeerd en ook op mijn iPhone is dit zo.
    Nou staat op de mac van mijn vader adobe reader en daarmee kan ik het wel gewoon lezen.

Ik heb bij document info gekeken en daarin zie ik dat het gemaakt is met Microsoft® Office Word 2007.
    Ligt de fout bij Microsoft? Of bij de gene die het bestand omgezet heeft?

Bijdrager
    Goodheart

Word documenten zijn eigenlijk per definitie alleen goed leesbaar in Word of een Wordviewer. Onze goede vrienden in Redmond hebben dat zo bedacht, en de halve wereldbevolking zucht onder dat juk. Heb je toevallig een Office voor de Mac bij de hand?

Bijdrager
    Yaris

Probeer ze te openen met OpenOffice, dat is gratis en kan de bestandsformaten van MS-Office (.doc, .xls, .ppt) lezen.

Bijdrager
    Yaris
    stel op 22 januari 2011

Nou staat op de mac van mijn vader adobe reader en daarmee kan ik het wel gewoon lezen.

Als dat de oplossing is waarom gebruik jij het dan ook niet? Het is gratis.

Bijdrager
    Yaris

Hier te downloaden: http://get.adobe.com/nl/reader/

Bijdrager
    Goodheart

Dat is natuurlijk een prima oplossing, Yaris! Had ik ook wel ’s kunnen bedenken, want ik werk er dagelijks mee.

Word 2007 maakt standaard .docx bestanden, maar zelfs daar kan Openoffice mee overweg. Specifiek voor de Mac kun je ook nog naar NeoOffice kijken.

Op zich wel bijzonder dat Adobe Reader met Word bestanden uit de voeten kan. Zal daar ’s even verder naar kijken.

Bijdrager
    Yaris

Euh … ik had eerst OpenOffice als oplossing voorgesteld maar realiseerde me daarna dat het volgens de titel niet om een Wordbestand gaat maar om een PDF-bestand. Dat moet je openen met Adobe Reader.

Bijdrager
    BS08

Daarom moeten wij op de universiteit PDF bestanden altijd conform ISO – nogiets inleveren. Pages exporteert deze meteen goed in dit universele ISO formaat, maar MS Word 2007 maakt er altijd een eigen pdf ‘type’ van. Toen we dit jaar dus voor de eerste keer iets in PDF moesten inleveren, kreeg iedereen het verslag terug, behalve ik met mijn macje, mijn bestand was wel ISO conform geëxporteerd.:grin:
    Ligt dus inderdaad aan Word, als windows mensen het conform ISO exporteren is het in elk programma te openen en niet alleen in Adobe Reader/Windows, is mijn ondervinding.

Bijdrager
    JaNiintendo

Kortom: Het is opzich best slecht gesteld met bestandstypes.

Bijdrager
    Pieterr

@BS08: Is dat wat jij bedoelt hetzelfde als PDF/A?

http://en.wikipedia.org/wiki/PDF/A

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    JaNiintendo op 22 januari 2011

Kortom: Het is opzich best slecht gesteld met bestandstypes.

Ik denk eerder dat dit weer een voorbeeld is van een standaardtactiek van Microsoft: neem een bestaande standaard, roep luidkeels dat je ook de standaard omarmt, maar pas hem net iets aan zodat je compatibiliteitsproblemen veroorzaakt bij iedereen die niet jouw programma’s gebruikt. Werkt erg goed om gebruikers aan je te binden, want die hebben geen problemen en vertellen dat ook aan anderen: “Kon je dat bestand niet openen? Vreemd, bij mij doet hij het wel. Ik gebruik MS Office … ”

Bijdrager
    Pieterr

“The nice thing about standards is that you have so many to choose from.”

Bijdrager
    JJmac

Je kan het ook gratis online converteren, kan je ook nog bewerken!

Bijdrager
    BS08
    Pieterr op 23 januari 2011

@BS08: Is dat wat jij bedoelt hetzelfde als PDF/A?

http://en.wikipedia.org/wiki/PDF/A

Ja, is volgens mij hetzelfde.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.