18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    2getherdiver

PDF exporteren vanuit InDesign (schalen)

Hallo,

Voorheen printte ik mijn PDF via een hotfolder(Postscript naar PDF). Ik kon dan ook een verkleinde versie (bv 50 %) printen die ik naar ons kleurproefsyteem stuurde. Nu wij tegenwoordig alles exporteren ben ik nog niet zo thuis in de instellingen maar kan nergens een optie vinden waar ik eventueel een percentage kan instellen. Onze kleurproef hotfolder kan ik niet aanpassen om bv de PDF 50% te schalen. Iemand een oplossing??

NB De originele PDF in een nieuw, kleiner InDesign bestand plakken en printen is geen optie!

Bijdrager
    Ir.Bob

Kan je niet gewoon de PDF op 50% uitprinten?! Overigens kan in je InDesign ook naar postscript sturen en daarbij 50% schalen, die kan je natuurlijk weer in de hotfolder dumpen.

Bijdrager
    2getherdiver

Hallo Bob,

Het printen is nu juist het probleem. Zo heb ik het jaren gedaan. Gewoon een PS naar een hotfolder sturen met een Distiller eraan en een PDF als resultaat. Onze server is vernieuwd en heeft geen Distiller meer vandaar de export to PDF vraag. Zoals jij het omschrijft heb ik het dus altijd gedaan en werkt bij ons niet meer.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Is het niet gewoon een kwestie van een nieuwe (PDF) printer toevoegen?

Bijdrager
    2getherdiver

Hey Maddox,

Dit verandert het feit van een PDF geschaald versturen toch niet.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Sorry, iets te kort door de bocht!:o

Bijdrager
    Dr. Maddox

-overbodig-

Bijdrager
    Ir.Bob

Ohh, ik dacht dat de hotfolder lokaal stond. Maar ik begrijp nu dat je helemaal geen beschikking meer hebt over distiller? Je kan uit InDesign nog steeds direct een PDF maken. Die kan je vanuit elke PDF reader vervolgens weer geschaald afdrukken. (afhankelijk van de reader ook colormanaged).

Of moet ‘ie op 50% gemaild worden? (ik zou hem gewoon op vol formaat mailen en dan geschaald laten drukken).

Bijdrager
    Dr. Maddox
    Dr.

Is het niet gewoon een kwestie van een nieuwe (PDF) printer toevoegen?

Ok volgens mij heb ik een oplossing voor je verdwenen instellingen. Het was even uitproberen maar volgens mij moet je hier zijn:

Het is bij mij in het Engels maar je kan vast zelf een Nederlandse vertaling loslaten op de volgende menu’s:

Waarschijnlijk staat bij jou het postscript afdruk paneel in inDesign als volgt ingesteld (let op de PPD instelling):

Wanneer je een printer in de onderste dropbox (PostScript printer drivers) aanwijst komen er verschaal mogelijkheden tevoorschijn die bij de vorige configuratie nergens te vinden waren. Bij mij staat hij in de PPD dropbox op “Adobe PDF 9.0” ingesteld (in de lijst bij de letter “P”).

(iets minder kort door de bocht;) )

Sleutelbeheerder
    Night

De Adobe PDF 9.0 PPD is onderdeel van Acrobat Pro. Als TS Acrobat Pro had gehad, had ie óók Destiller gehad;)

Tip:
    http://fvdgeest-dtp.blogspot.com/2010/01/de-verdwenen-acrobat-ppd-onder-os-x-106.html

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik ga er toch wel vanuit dat bij een bedrijf waar kleurproeven gemaakt worden, er op zijn minst een CS pakket inclusief Acrobat Pro aanwezig is!

En… het werkt ook i.c.m. andere printers, dus niet alleen voor de Acrobat 9.0 printer;)

Bijdrager
    Macteach

Ii heb dit zelf aan de hand gehad, maar de weg via Postsript en distiller is the way to go.
    Maar… vergeet niet dat je InDesign-documenten kunt plaatsen als afbeelding in een ander InDesign document. Zo kun je bestaande documenten schalen als een afbeelding en hier weer een PDF van genereren!

Bijdrager
    2getherdiver

Hallo allen,

Waar jullie aan voorbij gaan is dat al jullie oplossing gebaseerd zijn op het sturen van een PRINT opdracht. Het juiste resultaat is mede afhankelijk van de juiste PPD. Kijk maar naar de vensters van Maddox (bedankt voor de moeite).

Als je de InDesign export gebruikt exporteer je via de eigen Adobe module. Met de juiste lokale kleurproefielen en printinstellingen een stuk sneller. Wel zo handig als je ongeveer 100 PDF jes per dag maakt.
    Naar mijn idee is er dus in deze export module GEEN mogelijkheid om de grootte (%) te beinvloeden. Anybody something new???

Bijdrager
    2getherdiver

En voor de volledigheid: Ik werk met het komplete CS4 pakket inclusief Distiller en Acrobat Pro. Natuurlijk kan ik (lokaal) een PS maken en door Distiller gooien (geschaald of niet) maar dit zijn weer extra handelingen waar ik niet op zit te wachten (zie vorige post :-D)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik zal MouseMighty eens tweeten of hij even mee wil kijken. Hij is niet zo veel aanwezig maar wel de man met de meeste kennis hierover.

Bijdrager
    MouseMighty

Dus omdat de server vernieuwd is, is jouw werkwijze om zeep geholpen? Handig! Kortom, of vragen/eisen dat je je functionaliteit terugkrijgt of je bent “veroordeeld” tot die 2 extra handelingen. Zo erg is dat nou ook weer niet. Alle andere opties kan je wel gebruiken maar zijn een soort “noodverbandjes” @Maddox de meeste kennis? Da’s te veel eer hoor.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Nou goed, op het gebied van InDesign dan Mousert!;)

Ik heb gisteravond Distiller nog eens doorgenomen en kon geen enkele schaal optie vinden. Zelfs de mogelijkheid om in één sessie twee PDF bestanden te genereren lukte niet. In de joboptions staat het ook niet. Die gebruiken de ingestelde document formaten.

Ik heb zo’n vermoeden dat je voorheen met een macro, plugin of third party programma hebt gewerkt. Of in QuarkXpress!? Hoe dan ook, er is weinig tot niets over te vinden op het web..

@MM Bedankt voor het meelezen!

Bijdrager
    2getherdiver

Tja, don’t kill the messenger, kill the system-operator. Exporteren gaat wel een stuk sneller, zeker met mijn nieuwe iMac (:-D) maar ik zal voorlopig het geschaald printen met een tussenstapje moeten doen. Het is niet zo dramatisch hoor en niet elke PDF die ik maak gaat de hotfolder van het proefsysteem in. We houden de moed erin en de voortgang in de gaten.

Iedereen bedankt voor zijn reacties.

~ Slotje?~

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.