8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    tweemeterman

pdf croppen, formaat aanpassen en naam wijzigen

HELP!

Ik ben op zoek naar een manier om met een hele map pdf’s met snijtekens in één batch het volgende te doen:
    Croppen
    Bestand van 600*800 pixels op 72dpi met toevoeging ‘groot_’ voor de naam
    Bestand van 300*400 pixels op 72dpi met toevoeging ‘klein_’ voor de naam

Ik werk met CS4.

Ik heb nu al een aantal dagen lopen speuren en ben zover dat ik via Acrobat in een batch de pdf’s kan aansnijden.
    Vervolgens in een photoshop script de bestanden naar 600*800 kan converteren.
    En dan hetzelfde trucje voor 300*400.
    Daarna met automator in 2x de toevoegingen voor de naam zetten.

Ik ben natuurlijk blij dat dit lukt maar het zijn nog steeds 5 handelingen met 3 programma’s. En aangezien dit minimaal 1 keer per maand moet gebeuren zou het mooi zijn het allemaal in 1 script of batch en 1 programma te kunnen doen.

Wie heeft hier een oplossing voor?

Bedankt!!!!

Geblokkeerd
    Anoniem

En hoe moeten ze d’r uitkomen? Ook als PDF?

Trouwens, je weet dat met digitale bestanden dat DPI gedoe onzin is toch? Dus als dat je een stap in de conversie scheelt, dan is dat mooi meegenomen.

EDIT:
    Komt nog bij! Wil je nou croppen, of wil je resizen? Of wil je zelfs allebei? Zo ja, hoe vertel je jouw CS4 dan waarop hij moet croppen? Want dat lijkt me iets dat moeilijk te automatiseren is.

EDIT 2:
    Hoe dan ook, het resizen en het hernoemen is een eitje met een shell script en ImageMagick!

1. Download en installeer ImageMagick.
    2. De basis van het shell script is als volgt:

<br />
    for FILE in $(ls $PDFDIR/*.pdf)<br />
    do<br />
    convert FILE -resize 600x800 $OUTPUTDIR/groot_$FILE<br />
    convert FILE -resize 300x400 $OUTPUTDIR/klein_$FILE<br />
    done<br />

Klaar! $PDFDIR is hier een verwijzing naar de directory waarin de gecropte PDFs staan. Het script neemt alle PDFjes en schaalt ze en slaat ze op naar de files die jij wilt. $OUTPUTDIR is een referentie naar een directory waar de output wordt opgeslagen. Die twee paden zijn dus dingen die nog ingevuld moeten worden.

Klaar! Nu zijn het nog maar twee stappen: croppen en in één keer alles resizen en opslaan.

Bijdrager
    tweemeterman

Beste Cailin,

Bedankt voor je snelle reactie. Het moeten uiteindelIjk jpegs worden. Gebeurdt dat ook met het door jou genoemde script?
    Het gaat om Croppen. Het afsnijden van de snijtekens van de PDF. Dit lukt sowieso in 1 batch met acrobat. Het zou natuurlijk nog mooier zijn als dit ook met Photoshop kan in dezelfde handeling. Het gaat om identieke pdf’s qua formaat dan.
    Maandag kan ik er weer mee aan de slag en ga ik het meteen proberen.

Thanx alvast!

Geblokkeerd
    Anoniem

Je kan met ImageMagick inderdaad de output ook meteen JPG maken. Dat is het -fantastische- aan ImageMagick. De veelzijdigheid van een image editor, volledig bestuurbaar via de command line. En met een simpel FOR loopje maakt het niet uit of je nu 1 of 1000 images hebt.

Alleen het croppen zal wat specialer zijn. Ik weet niet hoe je dat in CS4 zou scripten. Tenzij je elke keer exact dezelfde X,Y coordinaten aanhoudt.

EDIT:
    Met een image convert er bij wordt het…

<br />
    for FILE in $(ls $PDFDIR/*.pdf)<br />
    do<br />
    BASENAME=$(echo $FILE | awk -F. '{print $1}')<br />
    convert $FILE.pdf -resize 600x800 $OUTPUTDIR/groot_$FILE.jpg<br />
    convert $FILE.pdf -resize 300x400 $OUTPUTDIR/klein_$FILE.jpg<br />
    done<br />

Zo hakt ie eerst .pdf van de filename af om de echte naam te bepalen. En IM maakt er meteen jpg van:)

EDIT2:
    Kijk aan! ImageMagick kan ook croppen! De handleiding is erg handig!

Bijdrager
    tweemeterman

Super!

De x en y coordinaten zijn inderdaad voor elke PDF gelijk.

Zou dit dan kunnen denk je?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja dus! Prachtig!

Bijdrager
    tweemeterman

Hoi Cailin,

Ik ben u al weer een tijdje bezig met ImageMagick te laten werken maar ik snap er nog niks van.
    Via de Terminal heb ik het weten te installeren… denk ik…
    Er staat ook ergens in mijn systeem mappen een ImageMagick map.
    Maar hoe nu verder?
    Ik weet niks van Terminal… hoe start je ImageMagick bijvoorbeeld? Moet dit vanuit Terminal?
    En op internet hebben ze over nog allemaal extra stappen om te installeren….

Bedankt weer!

Marc

Geblokkeerd
    Anoniem

Je start helemaal niets. ImageMagick is 100% commandline. Je geeft het commando en hij doet wat jij vraagt.

Om een goed voorbeeld te doen, doe het volgende. Dit is alleen een voorbeeld, de locaties van directories kunnen natuurlijk elders zijn!

1. Maak op je Desktop een map met de naam “input”
    2. Maak op je Desktop een map met de naam “output”
    3. Zet de te converteren PDFjes in de map “input”
    4. Open Terminal en copy/paste het volgende script.

<br />
    for FILE in $(ls ~/Desktop/input/*.pdf)<br />
    do<br />
    BASENAME=$(echo $FILE | awk -F. '{print $1}')<br />
    convert $FILE.pdf -resize 600x800 ~/Desktop/output/groot_$FILE.jpg<br />
    convert $FILE.pdf -resize 300x400 ~/Desktop/output/klein_$FILE.jpg<br />
    done<br />

Het script verwacht wel dat de naam van je PDF bestanden eindigt op .pdf. Dat doet ie doorgaans.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.