14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Vormzoeker

Pdf-bestanden als opmaakbestanden?

Van een klant krijgen wij pdf-bestanden als basismateriaal. Veelal advertenties. Het is ooit uit pure nood begonnen, basisbestand kwijt… en zij dolblij dat ik nog iets kon met een pdf-bestand. Vervolgens werd het een gewoonte om een pdf aan te leveren met opmerkingen wat er moest worden gewijzigd. Ondanks dat ik meermalen heb aangegeven dat het geen manier van werken is zonder open Indesign-bestanden, heb ik toch ooit bewezen dat het wél kan en daarmee worden al mijn bezwaren weggewuifd. Ik vermoed dat de originele maker zijn bestanden vasthoudt. Of dat ze op de een of andere manier denken dat ze op deze manier alles volgens huisstijl verloopt – integendeel dus!

Wat ik steeds doe: ik open de bestanden in Illustrator. Over het algemeen is het wel mogelijk om eenvoudige dingen te veranderen, maar het kost veel meer tijd (ook zoeken naar fonts bijvoorbeeld, dezelfde of een vergelijkbaar alternatief)… en zeker als er foto-materiaal in zit en/of het formaat moet gewijzigd worden, kom je in de problemen. Als het bestand weer opgeslagen wordt, is het aantal MB’s soms vertienvoudigd… hoe dat komt is iets waar ik technisch te weinig kennis voor heb en is vooral lastig voor de toeleverancier – maar de toeleverancier heeft zich ook bij deze manier van werken neergelegd vrees ik – werk is werk tegenwoordig… :-S

Aangezien ik overal een mouw aan weet te passen, heb ik mezelf in een hoek gemanoevreerd waar ik niet meer uit kom.
    Ik vraag me wel af of meer vormgevers op deze manier werken, maar kan het me eigenlijk niet voorstellen? Hoe kan ik de klant overtuigen (het technische verhaal)? Die ervaart de problemen namelijk niet… en begrijpt ook niet waar mijn uren vandaan komen (bijvoorbeeld als je een pdf krijgt zonder paskruizen en overvul, wat in Indesign een fluitje van een cent was geweest om aan te passen).

Bijdrager
    MouseMighty

Heel simpel: geef de klant een rekensom met deze manier van werken incl je extra uren en de beperkingen waar je tegenaan loopt, doe er dan gelijk een offerte bij van het maken van goede InDesign (templates) bestanden en het minder aantal uren dat je dan kwijt bent (en de klant dus sneller resultaat heeft voor minder geld). Als ze dat niet zien, dan mag je blij zijn met deze “melkkoe” aangezien je aanzienlijk meer uren moet factureren (dat moet je dan dus ook doen).

Bijdrager
    Frank Visser

+ MouseMight,

zonder het te lezen dacht ik (bijna) hetzelfde. Doe dit Vormzoeker;

Offerte:
    • Kosten opmaken (DTP / Vormgeving)
    • Handelingskosten foutief aanleveren bestanden
    Anders de klant gewoon vertellen wat je aan uren extra kwijt bent voor aanpassingen in een pdf bestand.
    Natuurlijk wel van tevoren aangeven, er zijn genoeg drukkerijen die geld rekenen als iets niet juist word aangeleverd.

Ook ‘wij’ hier op mijn stage proberen klanten al jaren ‘op te voeden’ En bij sommige lukt dat bijna niet. Ook daar brengen wij meer kosten in rekening.
    Wat je ook kan doen is, een deal sluiten. In plaats van alles voor het standaard tarief ‘opnieuw’ opmaken. Voor een (stuk lager) tarief. Heb jij een prettig bestand om in te werken. Heeft de klant mooie originele bestanden voor een koopje. Maar je snijd jezelf ermee wel in de vingers.

Bijdrager
    MouseMighty

Ik heb altijd een lijst liggen met mogelijke tarieven:

1 DTP tarief correct aanleveren € xx
    2 DTP tarief troep aanleveren = tarief 1 + € xx
    3 DTP tarief bemoeienis klant naast computer = tarief (1+2)x2
    4 DTP tarief verwerken “briljant ontwerp” klant = tarief 3 + € xx

Zoiets?:wink:

Bijdrager
    Frank Visser

Bemoeienis naast de computer.. Zoo vervelend!

Of als een klant iets aanlevert, wat er echt niet uit ziet. Maar wel jou naam erop wilt hebben.
    Wil je gratis DTP’en, anders schaam je je kapot, worden ze boos omdat hun ontwerp prachtig is!:lol:

Bijdrager
    pruus

Al te goed is buurmans gek… Vroeger had je Jantje Beton, voor een kwartje deden die jongens klusjes voor jou…..

Betaalt de klant wel op tijd?

Je ziet vaak een combinatie van signalen=weg wezen: weg bij de een, geen organel materiaal, geen geld voor echt goede foto’s, geen geld…

Moderator
    Night

Tsja, de klant blijft toch koning (met name wat het ontwerp betreft dat ze zèlf mooi vinden). Voor wat betreft de PDF wijzigingen. Als je de PDF in Illustrator opslaat word ook de illustrator bestandsinformatie toegevoegd (tenzij je er expliciet voor kies dit niet te doen)

Ennuh: voor de rest sluit ik me hélemaal aan bij MouseMighty en Frank Visser:)

Bijdrager
    Frank Visser

@night

wat is precies het verschil tussen ‘SheetCmyk’ en een ‘gewone’ ‘2001 PDF’?
    Dat die alles automatisch converteert naar cmyk?

Bijdrager
    Vormzoeker

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zit er ook een beetje mee dat ik het zelf vooral erg frustrerend vind om op deze manier mijn werk halfbakken te doen/af te leveren… m’n eer te na. En ja Frank, als het steeds dezelfde basis zou zijn, zou ik het liever overnieuw maken… maar dat loont de moeite niet, vrees ik. Het is steeds weer wat anders.
    MightyMouse, ze hebben dus ooit voor die opmaak betaald bij die andere partij… vandaar dat ze voor een appel en een ei verwachten dat je wel even een wijziging kan doen in een bestaande pdf. Nou ja, ik schrijf mijn uren wel… maar ik ben in loondienst, (dus tevens de reden dat ik niet te hoog van de toren kan blazen) dus het is mijn baas z’n probleem of hij het allemaal kan doorberekenen. Als dat niet lukt, ben ik daar op lange termijn misschien ook wel de dupe van.
    Night, bedankt… dus als ik het zo opsla kan niemand er meer wat mee? Dat moet ik dan ook maar vaker toepassen, want ik vind het een vervelend idee dat anderen met míjn pdf-bestanden net zo zouden (moeten) rommelen.

Bijdrager
    Dapperdan

Bekend verhaal. Als het steeds weer dezelfde advertentie is zou je kunnen overwegen deze een keer in Indesign na te maken en van daaruit verder te werken. Scheelt een berg frustratie.

Moderator
    Night

@Frank Visser: De Sheetcymk is een subset met (beter) uitgewerkte specificaties, speciaal bedoeld voor 4-kleuren (offset)drukwerk en het aanleveren van 4-kleuren advertenties voor bv. tijdschriften. Voor kranten gebruik je de Newspaperads_1v4. Als je je er echt dieper in wil verdiepen en/of de profielen wil downloaden: http://www.gwg.org

@vormzoeker: Het is niet zo dat Illustrator dan de bestanden niet meer zou kunnen openen (al kunnen er in sommige gevallen wel problemen optreden) maar de wijzigingsmogelijkheden zijn beperkter, met name de tekst en beeldaanpassingsmogelijkheden. Ook worden Illustrator effecten omgezet naar lastig te wijzigen objecten.

Bijdrager
    Carlo

Vormzoeker er bestaat een Indesign plugin die een pdf naadloos omzet naar een Indesign document.

Het is niet gratis, maar al bij al valt het wel mee.

hierbij de link

PDF2ID

Ze hebben daar ook nog andere leuke plugins trouwens

Bijdrager
    HaWollie

Voor opmaakwerk geef ik de (logische) voorkeur aan Indesign. In Acrobat verwijder ik de te wijzigen elementen (eventueel middels Pitstop) uit het aangeleverde PDF bestand. Deze “uitgeklede” PDF plaats ik in Indesign, waarna ik de nieuwe opmaak elementen bovenop de PDF plaats. Zowel de geplaatste PDF als de nieuwe elementen vormen dan samen de nieuwe opmaak.

Gegeven de omstandigheden vind ik dit de prettigste werkwijze. Zolang je geen gebruik kan maken van het originele opmaakbestand blijft het behelpen, ook met tools als PDF2ID.

Voor het vinden van mogelijk gebruikte lettertypes (die in outline zijn gezet) en alternatieve daarvoor kan What The Font je op weg helpen.

http://www.myfonts.com/WhatTheFont/

Bijdrager
    Blieper

Ik denk dat veel vormgevers hier mee te maken hebben, krijgen. Ik ken het zelf ook en heb vanaf het begin eigenlijk al voor orders die vaak terug komen, de advertenties die in pdf worden aangeleverd gelijk in InDesign opnieuw opgemaakt. Het grote voordeel is dat je ze altijd kunt wijzigen en je dus een hoop tijd scheelt. De opmaak is inderdaad dan het grootste euvel, wat wij met de klant afspreken is dat hij de eerste keer meer geld kwijt zal zijn omdat wij daar dan ook meer tijd in moeten steken, vaak is het dan ook zo dat je de eerste keer gewoon meer tijd kwijt bent, maar dat haal je bij de vervolgorders dik terug. Maar goed iedereen doet het op zijn eigen manier. Maar ik ken het wat ‘Vormzoeker’ bedoeld… en inderdaad… zo houd je werk;-)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.