5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    petermac

Pdf bestand zwart-wit afdrukken

Beste maccers,

Onze professor IT stelt haar presentaties uit haar lessen ter beschikking in pdf-formaat. Ik wil deze afdrukken, maar niet in kleur (kleureninkt kost teveel hier)
    Hoe moet ik instellen dat het pdfdocument in zwart-wit afgedrukt wordt? Moet ik dan in het colorsyncmenu in de afdrukopties zijn?

gr

Peter

Bijdrager
    MoreFood

Een aparte vraag, aangezien het van de printer en de (driver) afhangt of het daadwerkelijk scheelt.

Opslaan in zwart-wit: Sommige printers gebruiken bij zwart-wit afdrukken de kleuren voor extra contrast, etc. wanneer je document zwart-wit is. Door je document zwart-wit op te slaan behaal je dus mogelijk weinig winst.

Laser: Het is normaalgesproken goedkoper om voor zwart-wit afdrukken een laser printer te gebruiken (voor minder dan 200 euro heb je een Brother laser printer, goed voor 3000 zwart-wit afdrukken op A4).

Eco: Als de kwaliteit geen grote rol speelt, probeer dan de eco-stand van de printer. Hiermee bespaar je inkt en tijd.

Er zijn wellicht ook printer specifieke oplossingen (speciale drivers, of printer software). Met mijn oude HP printer was het nog mogelijk om te printen met een oude (lege) kleurencartridge erin, waardoor ik alleen op zwart kon printen. Wanneer ik in kleur (foto’s) wilde printen, dan ging de kleuren cartridge er weer in.

Bijdrager
    Yaris

Zie http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=94683

”Manos”

Blijkbaar kan ik zonder kleurencartridge geen gray-scale printen. (Misschien ook wel logisch)
    Als ik vanuit Voorvertoning een PDF print met filter Black & White, dan worden alleen de donkere kleuren zwart, de lichte worden wit of onzichtbaar. Evenzo vanuit Photoshop CS

Wat werkt is als ik de PDF opsla als afbeelding en vervolgens invoeg in het programma NeoOffice en daar bij de instellingen “Zwart afdrukken” kies.

OK, daar heb ik mijn “workaround”, maar ik wordt er aan de ene kant niet vrolijk van. Zeer omslachtig om even een pdf-je van het internet uit te printen.

Bijdrager
    MrHammond

Ik begrijp dat petermac blijkbaar apart moet betalen voor kleurenprinten op dezelfde printer op school/universiteit?

Want inderdaad: op je eigen printer maakt kleur en zwart/wit meestal niet veel uit omdat kleuren gebruikt worden om grijs te maken.

Wanneer je gaat printen, kun je in het printvenstertje in een pop-up menu uit verschillende instelvensters kiezen. Deze zijn verdeeld in 4 groepen: eerst de programmaspecifieke opties, dan de algemene printopties, dan de printerspecifieke opties en als laatste de samenvatting. In de printerspecifieke opties kun je meestal iets instellen over de printkwaliteit, en vaak ook of je kleur of zwart-wit (grijsschaal) wilt printen. Het ColorSync menu geeft overigens geen opties daarvoor.

Bijdrager
    petermac

Dankjewel, ik wist niet dat het printmenu’tje die algemene opbouw had.
    In het printerspecifieke menu kan ik inderdaad aangeven dat ik wil afdrukken met grijswaarden!
    Dat kon ik eerder niet vinden

Ik moet niet apart bijbetalen voor kleurenprints, maar ik ben aan het afdrukken op de familieprinter, en aangezien het erg veel papieren zijn wil ik mijn vader niet voor het hoofd stoten door al zijn dure kleureninkt op te maken:)
    Jullie hebben dus goed geholpen om de huiselijke vrede hier te bewaren !
    Bedankt allemaal!

groeten!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.