14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    KwapL

PDF bestand. alle A4 pagina's opsplitsen in 2 maal A5

Ik heb al heel wat afgezocht maar nog niet gevonden wat ik zoek, dus ik hoop dat hier iemand me kan helpen.

Ik ben voor mijn vereniging bezig om alles te digitaliseren en om alles uit het verre verleden via de website beschikbaar te maken als PDF. Veel oude clubbladen zijn als A4 gescand en daar kan ik prima mee overweg. Maar er zijn ook een achttal jaargangen waarin het blad werd verspreid als A5-boekje.

Deze zijn al eens ingescand als PDF (gelukkig in hoge resolutie) maar als A4. Dus ik heb nu allemaal A4-tjes landscape met de pagina’s in de verkeerde volgorde (en dus twee pagina’s op 1 A4). En de papieren versies kan ik helaas nergens achterhalen, anders had ik ze opnieuw gescand.

Is er een programmaatje beschikbaar voor de Mac dat niet al teveel kost (het blijft vrijwilligerswerk) waarbij ik dit splitsen per bestandje automatisch kan doen? Ik zie het namelijk niet zitten om dit klusje handmatig te gaan doen (zijn meer dan 900 pagina’s totaal). Zodra de boel gesplitst is weet ik hoe ik via voorvertoning de boel op de juiste volgorde moet krijgen.

*gaat zitten duimen*

Bijdrager
    Anytimebaby

Hoi KwapL,

dat heb ik ooit in Adobe Acrobat gedaan. Zat destijds ook met een vrij groot document wat ik wilde splitsen. Ik ga er vanuit dat dat nu nog kan maar ja, Acrobat zit tegenwoordig in t Creative Cloud pakket.

Ik zou zeggen kijk of je iemand kent die Acrobat op zijn Mac of PC heeft staan.

Succes!

Gerbrand

Bijdrager
    computer space

Het moet ongetwijfeld met Automator kunnen.
    Daar kun je Pdf’s omzetten naar reeks afbeeldingen, deze in tweeen knippen en weer groeperen tot PDF.
    Op zich zou enkel de boel draaien ook al schelen, als spread lezen op een breedbeeldmonitor is ook prima.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heb je (toegang tot) Adobe InDesign? In dat geval zou je een document met bladzijden op formaat A5 kunnen maken met tegenoverliggende pagina’s (spreads), daarin je A4-scans plaatsen zodat elk twee bladzijden inneemt, en dan weer exporteren naar PDF. De achterkant zul je waarschijnlijk dan nog even moeten kopiëren van de eerste pagina.

Nadeel is wel dat je voor elke pagina van de originele PDF een keer moet klikken om hem neer te zetten. Waarschijnlijk kun je dit script gebruiken om dat makkelijker te maken.

Bijdrager
    HaWollie

Briss schijnt een goed programma te zijn voor “splitting facing PDF pages”. Nadeel van dit programma is dat het onder Java werkt:

Cropping & splitting PDF pages

Professional maakte ik gebruik van Heidelberg PDF Toolbox, maar die is nogal kostbaar en volgens mij zelfs niet beschikbaar voor particulieren.

Alternatief is het prijzige Adobe Acrobat Pro (dus niet de Reader!) of gewoon Apple Voorvertoning.

Omdat het vrijwilligerswerk betreft en dus bij voorkeur niets mag kosten zou ik persoonlijk gewoon voor Voorvertoning kiezen. Die heb je immers toch al op je Mac staan. Het is even een handeling, maar als je weet wat je moet doen gaat dat ook best makkelijk en snel.

In grote lijnen komen de handelingen hier op neer:
    1. Open de PDF;
    2. selecteer Weergave > Miniaturen;
    3. selecteer in de Miniaturen kolom de allerlaatste pagina;
    4. selecteer Wijzig > Voeg in > Pagina uit bestand en selecteer exact dezelfde PDF die je reeds open hebt staan.

Nu staan alle pagina’s dubbel in de PDF. Bewaar deze PDF onder een nieuwe naam.
    5. selecteer in de miniaturen kolom de eerste helft van alle pagina’s in de PDF;
    6. trek met Extra’s > Rechthoekige selectie op slechts één van de geselecteerde pagina’s aan de linkerzijde een rechthoek ter grootte van de gewenste paginagrote (A5). Met Extra’s > Toon infovenster kan je zonodig de exacte grootte en positie van de rechthoekige selectie definiëren;
    7. selecteer vervolgens Extra’s > Snij bij.

De PDF bestaat nu voor de helft uit linkerpagina’s.
    8. Herhaal handeling 5, 6 en 7 voor de tweede helft pagina’s om de rechterpagina te creëren.
    9. Zet de pagina’s in de juiste volgorde.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  HaWollie. Reden: Handeling 6: woordvolgorde oorspronkelijke zin aangepast en extra zin toegevoegd betreffende exacte grootte en positie van selectie

Bijdrager
    MaciMacKees

Met Finereader kan het zeker. Het pdf document openen binnen Finereader. In voorkeuren kan je aanvinken Linker- en rechterpagina splitsen.

Tja wat is niet duur. Er is vast wel iemand in jouw omgeving die een studentenkorting kan regelen bijvoorbeeld via http://slim.nl/Shop/browse/?Search=finereader

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  MaciMacKees.

Bijdrager
    HaWollie

Interessante suggestie van @macimackees.

Vanuit mijn werk ben ik ook geïnteresseerd in het probleem van vraagsteller @KwapL. Daarom heb ik inmiddels geëxperimenteerd met een demo versie van ABBYY FineReader Pro for Mac. En het werkt goed, het scheiden van een scan naar twee losse pagina’s. Blijft over de handeling om de pagina’s in de juiste volgorde te zetten.

Aangezien het vrijwilligerswerk betreft is het afhankelijk van de hoeveelheid werk of een investering van 99 euro (of 43 euro volgens de tip van @macimackees) valt te overwegen. Hoe dan ook, voorafgaand aan een eventuele investering is zelf uitproberen wel aan te raden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    HaWollie op 06 oktober 2015

1. Open de PDF;
    4. selecteer Wijzig > Voeg in > Pagina uit bestand en selecteer exact dezelfde PDF die je reeds open hebt staan.

Nu staan alle pagina’s dubbel in de PDF. Bewaar deze PDF onder een nieuwe naam.

Je bedoelt:

1. Open de PDF en dupliceer hem (⇧⌘S); werk dan verder in deze kopie;
    4. selecteer Wijzig > Voeg in > Pagina uit bestand en selecteer exact dezelfde PDF die je eerder gedupliceerd hebt;

(en daarna verder vanaf stap 5 zoals HaWollie hierboven schreef).

Bijdrager
    HaWollie

Bedankt @Jakko Westerbeke voor de wellicht betere beschrijving van handelingen 1 tot en met 4. Praktisch gezien zijn beide beschrijvingen goed en leiden in elk geval tot exact hetzelfde resultaat.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het verschil is dat als je pas in/na stap 4 dupliceert, je het bestand in stap 4 invoegt in de originele PDF, en die dus dubbele bladzijden zal hebben wanneer je hem weer sluit. Dit is niet zo’n goede zet als je met „originelen” aan het werk bent die misschien veel moeite kosten om weer goed te krijgen — daarom mijn idee dat het beter is om éérst te dupliceren en dan pas te gaan bewerken.

Bijdrager
    KwapL

Bedankt voor de vele reacties. Ik ben begonnen met het croppen middels voorvertoning. Finereader is ook leuk, maar het meeste werk blijft het om de pagina’s op volgorde te zetten, dus toch maar gekozen voor Voorvertoning. Dus tot zover is alles koek en ei.

Ik zit alleen nog wel met een probleempje: Het bestand verdubbelt in grootte en dat wilde ik graag weer corrigeren. Dat kan middels “afdrukken” en dan als pdf bewaren. Dit gaat prima met A4. Maar met A5 (en deze boekjes zijn A5 van origine) levert het me een probleem op. Wat ik ook doe, de A5 wordt “gekanteld”. Ik heb een aantal screenshots gemaakt zodat jullie kunnen zien wat ik doe en wat het eindresultaat is. Ik snap er werkelijk de ballen van. Regulier printen is overigens geen probleem.

Wie heeft er een idee, en zou me kunnen helpen. Ik zit op El Capitan overigens.

Bijdrager
    HaWollie

Hallo @KwapL. Lastig probleem welke ik zelf niet direct kan reproduceren, al is het alleen maar vanwege het feit dat ik nog onder Yosemite werk. Echter, je kan even experimenteren met de volgende instellingen.

1. Zet in het printscherm de optie “Roteer automatisch” uit;
    2. Halverwege het printscherm staat onder “Formaat” en “Richting” een popup menu met de selectie “Voorvertoning”. Selecteer in dat popup menu “Papierafhandeling”. Mogelijk staat de optie “Pas aan papierformaat aan” aan en daaronder bij “Doelpapierformaat: Aanbevolen papier: A4”. Zet de optie “Pas aan papierformaat aan” uit. Of juist aan, maar maak dan de instelling “Doelpapierformaat: Aanbevolen papier: A5”.

Bijdrager
    KwapL

Gaan we zo eens proberen. “Roteer automatisch” uitzetten had ik al geprobeerd, evenals landscape ipv portrait.

Bijdrager
    KwapL

Helaas HaWollie, dat is niet de oplossing. Papierformaat staat keurig goed.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.