17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Jan G

PDF: 2A5 pagina's > 1 Liggende A4

Best mensen,

‘Dat doe ik wel even’ dacht ik gisteren. Maar dat viel tegen.

Voor een lokale vereniging maak ik een blaadje. Die maak ik op A5 formaat en de drukker maakt daar dan een boekje van. (Hij print dus op A4. Zodat je een boekje krijgt.)

Maar nu wil ik het archief van de afgelopen jaren online zetten. Om alles er hetzelfde te laten uitzien als bij de print versie wil ik de twee pagina’s naast elkaar tonen.

Het is me wel gelukt. Ik heb namelijk in Preview cmd+P gedaan en vervolgens aangegeven bij lay-out dat ik er twee op 1 pagina wilt. Maar waar ik mij aan stoor is dat hij extra marges invoegt. En dat wil ik gewoon weg niet.

Via google heb ik wel mooie apps gevonden die precies doen wat ik wil. Zonder Marges, alleen die gooien vervolgens de pagina’s door elkaar. (omdat ze het in de volgorde zetten zodat je hem mooi kunt printen als boekje. Maar dat wil ik nu juist niet).

Heeft iemand een oplossing?

Samenvatting:
    – Ik heb een PDF’je met staande A5 pagina’s
    – Die wil ik graag per twee op een liggende A4 plaatsen
    – in de normale leesvolgorde voor web
    – Zonder dat er extra marges aan de zijkanten worden toegevoegd

Gr,
    Jan.

Bijdrager
    Rrrrob74

Hoi Jan,

zijn de originele bestanden er nog, dus voordat er een PDF bestand van is gemaakt?
    Je zou in dat geval met de originele (A5) bestanden een A4-tje kunnen vullen alvorens opnieuw te PDF-en.

Of heb je photoshop? Open de A5 PDF-jes daar dan in en zet er twee naast elkaar op A4 formaat. Opnieuw opslaan als PDF.

Gr, Rob

Bijdrager
    nookie

Het gaat prima op de manier zoals ik het doe in Acrobat.
    Het eindformaat is gewoon A4, zonder extra marges.

Open de pdf, ga naar je printvenster.
    Zet daar de layout op twee paginas per vel.
    Klik dan op printer en bewaar het dan weer als pdf.
    Bij mij zijn dan de twee A5-jes keurig naast elkaar komen te staan en is het een liggend A4 geworden.

Bijdrager
    nookie

Mocht het niet lukken, dan mag je, als je wilt, de bestanden naar me sturen. Klik op m’n avatar (icoontje) naast m’n bericht en klik op persoonlijk bericht.
    Dan kan je daar iets van een link naar me sturen waar ik de pdfen vandaan kan downloaden.

Vermeld ook even wat voor pdfen je wilt hebben, qua kwaliteit etc.

Bijdrager
    Jan G

Dank voor de reactie’s

Hier een voorbeeld van wat ik bedoel.

Als ik dit bestand zou willen doen: http://cl.ly/2i2k2a3y0s2G
    Krijg ik zoiets: http://cl.ly/2i2k2a3y0s2G

De ruimte tussen de vlakjes en de buitenrand worden flink groter.

Heb jij dat dan niet zoals jij dat doet?

Bijdrager
    Jan G

En met zo;n mooi booklet programma gaat het wel goed.
    Maar die gooit de volgorde door elkaar.

Bijdrager
    nookie

Hoi Jan. De twee files zijn hetzelfde.

Ik mis de originele pdf met twee pagina’s onder elkaar.

Bijdrager
    Jan G

Oja. Excuses

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Kun je die extra marges niet kwijtraken door een papierformaat te definiëren dat qua grootte gelijk is aan A4 (21 cm × 29,7 cm) maar geen marges heeft?

Bijdrager
    Jan G

Ja. Aangedacht. Sterker nog bij het bijgevoegde voorbeeld heb ik dat gedaan. Werkt dus niet.

Maar bedankt.

Bijdrager
    Rrrrob74

Als ik ’t in photoshop doe is ’t heel simpel en ziet er dan zo uit:

Bijdrager
    Ir.Bob

Als het alleen voor web is, dan kan je toch gewoon die A5-jes blijven gebruiken? Alleen zeg je dan View->Two Pages. Blijven ze in de goede volgorde en staan ze naast elkaar. (eenzelfde optie zit in Acrobat reader).

Bijdrager
    Jan G

Wanneer ik ze los erin zet vraag ik aan de bezoekers om die handeling te doen en dat wil ik eigenlijk niet.

De photoshop optie overweeg ik en is idd een goed idee. bedankt daarvoor. Enige nadeel is dat zo’n boekje makkelijk 30 pagina’s heeft en ik het liefste het hele 25jarige archief (maar om te beginnen de eerste 10 jaar) online wil zetten.

In ieder geval dank voor de reacties.

De “oplossingen” zijn denk ik
    – Dat ik niet zo moet zeuren en die marges voor lief moet nemen
    – Ze gewoon in A5 erop zetten
    – Alles met photoshop fixen.

Of iemand moet nog met een geniale oplossing komen.

Maar in ieder geval DANK iedereen.

Bijdrager
    nookie

Hoi Jan. Even je pdf getest, maar inderdaad, er komen marges omheen. Het formaat is dan wel A4 geworden, maar de pagina’s staan er verkleind in.
    Heb je acrobat pro? Dan kan je dit wel op deze manier doen en dan de uiteindelijke pdfen op het juiste formaat snijden zonder de extra marges eromheen. De pdf wordt dan geen A4 meer, maar dan ben je in ieder geval van de buitenste marges af.

Bijdrager
    bartvdv

Wanneer ik ze los erin zet vraag ik aan de bezoekers om die handeling te doen en dat wil ik eigenlijk niet.

Je kan dat vooraf instellen in Acrobat, zoals Bob zegt, Onder File -> properties, vind je “Initial view”. Maak daar de geschikte keuze (waarschijnlijk ‘Two-up (cover page)) en bewaar het bestand. Vanaf nu worden de PDF-bestanden geopend in de juiste ‘view’.

Alle andere methoden lijken mij nodeloos omslachtig. Zoals bv. deze: de PDF’en (automatisch met een scriptje, te vinden op het internet) inladen in bv. InDesign, in een document met formaat A5 en afdrukken naar PDF met de optie spread aangevinkt, dan komen ze ook naast elkaar te staan (eventuele uitzondering, pagina 1, afhankelijk van de documentinstellingen).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Jan op 10 juli 2013
    Jakko op 10 juli 2013

Kun je die extra marges niet kwijtraken door een papierformaat te definiëren dat qua grootte gelijk is aan A4 (21 cm × 29,7 cm) maar geen marges heeft?

Ja. Aangedacht. Sterker nog bij het bijgevoegde voorbeeld heb ik dat gedaan. Werkt dus niet.

Inderdaad, dat is gek … als ik het probeer geeft het voorbeeld in het afdrukvenster amper marges te zien, maar na exporteren naar PDF zijn die er ineens wel. Nog gekker: als ik een bladzijde met negatieve marges maak (dat kan ook) geeft het voorbeeld geen marges meer weer, maar de geëxporteerde PDF blijft dat wel doen. Als ik de marges erg groot maak (5 cm) dan blijkt de PDF die ineens wel te gebruiken. Conclusie: PDF-export negeert marges kleiner dan een bepaalde grootte …

Bijdrager
    Jan G

Dank bartvdv. Ik wist niet dat dat ook kon
    Gewoon tegen dat PDF’je zeggen dat hij altijd zo geopend moet worden.

Verder dank ook aan iedereen!!!

OPLOSSING
    “Onder File -> properties, vind je “Initial view”. Maak daar de geschikte keuze (waarschijnlijk ‘Two-up (cover page)) en bewaar het bestand. Vanaf nu worden de PDF-bestanden geopend in de juiste ‘view’.”

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.