23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    wensink

PC Videokaart in Mac Pro

Hallo,

Ik ben van plan om een PC videokaart te kopen voor in mijn Mac Pro en dan zat ik te denken aan de MSI GTX 960 Gaming 4G.

Weet iemand of deze goed werkt met de Mac Pro? Of heeft iemand ervaring met PC kaarten in de Mac Pro?

Hoe gaat dat trouwens met het switchen van OSX naar Windows als je geen bootscreen hebt? Komt het keuze menu met verschillende opstartschijven nog steeds tevoorschijn als je Alt inhoudt bij het opstarten?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    banditbiker

Het zal misschien wel werken indien OSX de driver aan boord heeft. Wellicht mis je het bootscreen.
    Het keuze menu zal wel naar voren komen maar je hebt geen mogelijkheid meer om te kiezen, je weet niet waar je moet klikken….

Geblokkeerd
    Carp

Of die specifieke GTX werkt? Vast wel, geen ervaring met die kaart.
    Ik heb zelf ook een PC GPU, geen problemen.
    Het is gewoon plug&play, je dient voor NVDIA wel de webdriver en CUDA te installeren, voordat je de kaart erin steekt.

Ik zou een GPU zoeken die past bij het fanbeheer van je Mac, dwz liever een kaart die de warmte naar buiten transporteert, dan een kaart die de warmte IN de kast verspreid!

Het bootscreen krijg je niet te zien, maar je kunt in Systeemvoorkeuren/Opstartschijf die keuze maken!

Bijdrager
    snipper

Bedenk wel dat je meestal net zo veel snelheid wint met een veel eenvoudigere videokaart. De meeste modellen Mac Pro ondersteunen namelijk geen PCIe 2 of hoger waardoor de kaart terugschakelt naar enkele snelheid.

Zie punt 17 van http://forums.macrumors.com/threads/frequently-asked-questions-about-nvidia-pc-non-efi-graphics-cards.1440150/ waar sowieso veel nuttuge info staat over dit onderwerp.

Een Mac Pro 3,1 van 2008 of ouder is net zo snel met bijvoorbeeld een GTX660 2GB die je vanaf pakweg € 75 op Markplaats tweedehands kan kopen. Scheelt je al gauw € 175 die beter kan besteden aan een SSD.

Geblokkeerd
    Carp
    snipper op 04 november 2015

Bedenk wel dat je meestal net zo veel snelheid wint met een veel eenvoudigere videokaart. De meeste modellen Mac Pro ondersteunen namelijk geen PCIe 2 of hoger waardoor de kaart terugschakelt naar enkele snelheid..

Klopt helemaal niks van! 80% van de Mac Pro’s hebben PCI 2.0 of hoger.
    Een niet geflashte PC kaart zal trouwens altijd op PCI 1.0 lopen, maar dat heeft niks te maken met PCI 2.0 vs PCI 1.0

Een Mac Pro 3,1 van 2008 of ouder is net zo snel met bijvoorbeeld een GTX660 2GB die je vanaf pakweg € 75 op Markplaats tweedehands kan kopen. Scheelt je al gauw € 175 die beter kan besteden aan een SSD

Net zo snel als wat??
    Kortom vergeet deze reactie svp.

Bijdrager
    snipper

zucht OK kauw ik het nog even voor, voor wie geen Engels kan lezen op de gelinkte pagina:

Bijvoorbeeld een Mac Pro 2008 heeft zelf wel een snellere PCI connector maar de genoemde MSI GTX 960 Gaming 4G is standaard niet geschikt gemaakt voor OS X dus zal zoals alle ‘PC’ GTX kaarten op een Mac Pro 3,1 van 2008 of ouder altijd terugschakelen naar enkele snelheid PCI.

Deze kaart is, voor zover ik het zo 1, 2, 3 kan nagaan niet in een Mac editie uitgebracht.

Aangezien de topic starter met zijn vraag aangeeft niet goed bekend te zijn met dit onderwerp is de kans op zijn zachtst gezegd groot dat hij deze kaart niet zelf heeft geflasht of heeft laten flashen want dan zou hij wel weten of hij zou werken met zijn Mac Pro.

Aangezien de genoemde GTX 960 kaart een snel en recent model is, betaal je een stevige prijs van ± € 250 voor een kaart die je in een Mac Pro nooit verder dan 33% van zijn maximale capaciteit kan komen.

In de praktijk zal daardoor een veel oudere, bijvoorbeeld tweedehands NVIDIA GeForce GTX 660 2048 MB (ook PCI 3 trouwens) hetzelfde effect hebben in een Mac Pro 3,1 en oudere Mac Pro’s, of ze nou PCI 2 ondersteunen of niet. Heb je een Mac Pro 4,1 of 5,1 met minstens Mountain Lion en een NVIDIA dan kan het wel op PCI 2. Nog steeds geen PCI 3.

Geblokkeerd
    Carp

Je lijkt me een Mac Pro 1.1 gebruiker, dan heb je zowieso weinig keuze.
    Daarbij ga je er dan maar gemakshalve vanuit dat de TS ook zo’n brakke bak heeft.

TS vraagt toch duidelijk of die GTX 960 gaat werken, ja dus!
    Kans is ook nog best groot dat hij een gebruikte GTX 960 op t oog heeft.
    Je moet trouwens MacRumors maar eens raadplegen, want 1/3 snelheid is onzin, als de TS een standaard kaart gewend is zal hij echt een flink verschil bemerken.
    In een 4.1 of 5.1 zal ie niet ge’flashed ook op PCI 1.0 lopen trouwens!
    Ook heeft de GTX 960 aansluit opties die de oude kaarten niet hebben!

Bijdrager
    snipper

Natuurlijk is het een groot verschil met de originele kaarten. De Mac Pro 3,1 is van 2008 en de GTX660 kwam pas uit in 2012.

De GTX 960 is van dit jaar en zal op dit moment, ook tweedehands al gauw € 200 kosten.

De GTX 660 die ik noemde heeft ook twee smaken DVI en een HDMI uitgang, zodat ik een 40′ 4K UHD monitor op 3840 x 2160 @60 Hz kan gebruiken met mijn Mac Pro 3,1. Ook daarvoor is een duurdere kaart dus overkill.

Bijdrager
    TheBigZ

Ja de GTX 960 gaat werken in een Mac Pro. Zie het eerder genoemde MacRumors topic voor héél veul informatie.

En ja, zo’n kaart gaat je minimaal €200 kosten.
    http://tweakers.net/pricewatch/compare/49/431731;436821;431730;431729/categorie/

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.

Geblokkeerd
    Carp
    snipper op 04 november 2015

De GTX 660 die ik noemde heeft ook twee smaken DVI en een HDMI uitgang, zodat ik een 40′ 4K UHD monitor op 3840 x 2160 @60 Hz kan gebruiken met mijn Mac Pro 3,1. .

Euh, maar dan moet er dus ook Displayport op die kaart zitten, want HDMI 1.4 ondersteund slechts 30Hz.
    De GTX 960 heeft HDMI 2.0

Bevalt die Philips 40″? Is ie fatsoenlijk te kalibreren?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Carp.

Bijdrager
    snipper

Sorry, ik bedoelde inderdaad uiteraard DisplayPort.

De Philips 40″ bevalt goed. Ze worden in de fabriek al gecalibreerd en daarvan zit ook een printje in de doos, met exacte waardes etc., wat je niet zo vaak ziet en zeker niet bij een monitor van € 700. Als ik de review sites mag geloven is de calibratie behoorlijk goed.

Daarnaast zit er (Windows) software bij voor calibratie. Voor regelmatig en serieus kalibreren heb je natuurlijk altijd ook nog een of ander meetapparaat nodig.

Omdat je dichterbij zit dan bij een TV, begin je bij 40″ wel te merken dat de kijkhoek in de hoeken steeds scherper wordt. De lichtsterkte lijkt daardoor in de hoeken wat af te nemen. Bij dit scherm valt het nog niet meteen op maar bij nog grotere zal dit effect nog sterker zijn.

Dit is trouwens te compenseren met een van de opties van de instellingen van het scherm. Ik vind dat niet nodig maar als je dit ziet begrijpt je wel waarom een gebogen scherm nog zo’n gek idee niet zou zijn bij hele grote monitoren.

Geblokkeerd
    Carp

Ik heb een tijdje geleden met een GTX 680 gedraaid, maar had er toch wat issues mee; fans draaien harder [slecht fan-management] en bij tijd en wijlen slaat ie op hol, dan moest ik met OpenGl Extensions Viewer de Test draaien, waarna de snelheid terugviel tot normaal. Een GPU met Mac EFI dus!

TN scherm van de Philips is wel jammer, in ‘gekalibreerd vanaf fabriek’ heb ik niet al teveel vertrouwen en is zowieso tijdelijk.
    Ik heb trouwens een i1 Display Pro, dus zelf kalibreren is geen punt, maar las toch wat mindere reviews…aan de hoeken is dat t best te merken idd.

Bijdrager
    snipper

Hiervoor werkte ik met de Nvidia GeForce 8800 GT die ik er BTO bij gekocht had, maar hoewel dat in 2008 een behoorlijke kaart was, kan die bij lange na geen 4K aan en heeft ook geen DisplayPort.

Ik had niet verwacht dat zonder die 8800 deze Mac zoveel stiller zou zijn. Echt een groot verschil in een stille ruimte, terwijl die 8800 toch ook niet zo veel geluid maakt. Daarnaast geeft de GTX 660 veel minder warmte af. Het verschil in efficiënte is alleen al te merken door je hand achter de Mac te houden ter hoogte van de grafische kaart. De 8800 was net een kacheltje. Nu kun je niet meer voelen waar de GTX 660 zit en zijn de CPU’s en de voeding verreweg de grootste warmtebronnen / energieverbruikers.

Het is een UHD monitor van 40 inch voor € 700, dus je kan voor dat geld niet het allerbeste materiaal verwachten. Het is ook geen 4:4:4 chroma volgens mij. Dat gezegd hebbende, heb ik nog geen monitor gezien met die specs die ook maar in de buurt komt qua prijs. Het is geen straf om mee te werken. Alleen al dat je hiermee één aaneengesloten desktop hebt waar vier HD schermen op passen, is erg royaal. De eerste geloof je je ogen niet, ben je je cursor ook steeds kwijt.

Ik ben wel voor kalibratie maar het wordt niet gewaardeerd, wordt niet betaald en als je het consequent wil doen over heel je workflow kost het ook nog veel tijd. Nauwkeurige kalibratie heeft voor mij ook niet zo veel zin. Zelfs als ik drukwerk maak, is ook een gekalibreerd scherm niet praktisch om naar te kijken qua kleur. Klanten hebben het zelf sowieso niet. Dat allerlei programma’s geen kleurprofielen gebruiken, ook bij het grote publiek, waaronder mijn klanten, is voor mij ook geen pre om te gaan kalibreren. Misschien komt het nog als de hardware beter wordt en het publiek kritischer.

Geblokkeerd
    Carp

Ik houd voor mijn desktop voorlopig de HP LP3065 aan voor fotobewerking, maar lonk al een tijdje naar die Philips 40″, ipv de plasma [42″]
    Voor die prijs kan je ook geen wonderen verwachten.

Jammer dat zo weinigen kleuren kalibreren, ik zie het zelf namelijk wel, dus voor mij AdobeRGB1998…alleen al een foto van sRGB naar AdobeRGB omzetten scheelt al giga, of er een gordijn opengaat.

Bijdrager
    SunKeeper
    Carp op 05 november 2015

Ik heb een tijdje geleden met een GTX 680 gedraaid, maar had er toch wat issues mee; fans draaien harder [slecht fan-management] en…..

Welke merk was die kaart? (dan bedoel ik niet de chip, maar degene die met de chip een kaart heeft gebouwd) Elk merk bouwt zijn eigen koeling ontwerp erop.

snipper op 05 november 2015

Hiervoor werkte ik met de Nvidia GeForce 8800 GT die ik er BTO bij gekocht had, maar hoewel dat in 2008 een behoorlijke kaart was, kan die bij lange na geen 4K aan en heeft ook geen DisplayPort.

Ik had niet verwacht dat zonder die 8800 deze Mac zoveel stiller zou zijn. Echt een groot verschil in een stille ruimte, terwijl die 8800 toch ook niet zo veel geluid maakt. Daarnaast geeft de GTX 660 veel minder warmte af. Het verschil in efficiënte is alleen al te merken door je hand achter de Mac te houden ter hoogte van de grafische kaart. De 8800 was net een kacheltje.

Dat is ook niet raar, er zitten maar liefst zes generaties tussen.

Nu komen nieuwe videochips iets frequenter achter elkaar op de markt dan Macs, maar kijk maar eens welk verschil je tussen een Mac generatie 1 en een Mac generatie 8 kan ontdekken.

Het is ook niet per se dat de 8800 geen 4K kan draaien, maar toen bestond het nog amper, dus die kaart is simpelweg ook niet geprogrammeerd om 4K-beeld te produceren.

Zowel de chip zelf is efficiënter, als dat de koeling ook verbeterd is.
    Nu kan het overigens ook zijn dat de 8800 alle warmte puur van vooraan de kaart naar achter blaast en de 660 aan de bovenkant warme lucht laat stijgen, terwijl er aan de onderkant koude lucht tegenaan geblazen wordt. (in dat laatste geval kunnen de fans veel groter zijn waardoor ze minder hard hoeven te draaien (=stiller).

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  SunKeeper.

Geblokkeerd
    Carp

Wat @sunkeeper aanhaalt is precies wat ik bedoel met ‘fan-management’, veel PC kaarten blazen de warmte gewoon rond in de kast en daar is de MP niet voor bedoeld.

Ik had er een Zotac Geforce GTX 680 inzitten, toch een beetje ‘reference’ model, maar een vreemd gedrag…op MacRumors ontdekte ik dat ik gelukkig niet de enige was.

Bijdrager
    snipper

Wat betreft of een 8800 4K kan draaien.. Je kan je afvragen hoe de prestaties zouden zijn bij zwaardere taken. Zelfs als je het voor elkaar zou krijgen door de firmware aan te passen etc, is een beetje alsof je gaat behangen met een Pritt-stift. Het kan, maar het is er niet voor gemaakt en het schiet niet op. Zelfs als er wel 4K op zou draaien, kan de connector domweg de data niet doorvoeren die nodig is voor UHD @60 Hz. Daarmee wordt het een puur hypothetisch verhaal.

Als je de kaarten vergelijkt zie je hoe groot het verschil is: De GTX heeft 2,5 x zoveel geheugen bandbreedte, kan ook 2,5 keer zoveel pixels per seconde wegschrijven naar het interne geheugen en haalt 3x zoveel texels per second, terwijl het maximaal opgenomen vermogen maar 1/3 meer is.

Wat betreft de kast in blazen: De GT 8800 blaast alle lucht inderdaad gewoon omhoog de kast in. Toch is dit een BTO kaart die er door Apple zelf bij werd geleverd, tegen meerprijs, dus je zou denken dat een bewuste keuze is. Dat is in het geval van de Mac Pro 3,1 niet zo’n ramp, want er staat een grote fan aan de voorkant, er is ruimte zat en de achterkant is een en al rooster, dus warme lucht wordt vlotjes afgevoerd. Misschien is dit bij andere Mac Pro modellen anders? Welk model heb jij, Carp?

De specifieke kaart in deze Mac Pro 2008 is een MSI GeForce GTX 660 2GB Twin Frozr III. Hoewel die dubbel zo hoog is en aan de achterkant voor de helft uit een luchtrooster bestaat, vloeit ook daarbij een groot deel van de warme lucht langs de koelblokken de kast in.

Uiteindelijk wordt in beide gevallen de warmte snel uit de achterkant gedwongen. Omdat er in mijn geval drie lege slots boven de kaart zitten, kan daar het verschil in warme lucht uit de achterkant niet door verklaard worden. De GTX is veel efficiënter en zet minder vermogen om in warmte, zo simpel is het.

Geblokkeerd
    Carp
    snipper op 05 november 2015

Misschien is dit bij andere Mac Pro modellen anders? Welk model heb jij, Carp?

Uiteindelijk wordt in beide gevallen de warmte snel uit de achterkant gedwongen. Omdat er in mijn geval drie lege slots boven de kaart zitten, kan daar het verschil in warme lucht uit de achterkant niet door verklaard worden. De GTX is veel efficiënter en zet minder vermogen om in warmte, zo simpel is het.

Ik heb een 5.1 met 6-core 3,33Ghz, nu met een AMD 7970.

Ook omdat het verstandig is te weten hoeveel rpm je fans draaien voor en na cpu + gpu upgrade, heb ik Hardware Monitor al een tijdje draaien…ook op de 8-core Mac Pro 4.1 waarmee ik met die GTX 680 draaide. Dat was leerzaam!
    Die Twin Frozr is nou net een model die ik niet zou hebben uitgekozen, alhoewel die blijkbaar wel stil is en geen extra hitte genereert, want dit model blaast de warmte ook duidelijk de kast in.
    Bij de GTX 680 draaide de PCI fan onbelast al 200 toeren meer dan standaard.

Niet relevant maar wel vermeldenswaardig,…onder Yosemite schoot mijn inlogscherm bij een koude start altijd naar het 2de scherm, dat natuurlijk net uitstond.
    Als ik de plasma aanzette ging de hoofdmonitor spontaan op zwart, even laten sluimeren loste dat weer op.
    Groot was mijn verbazing toen ik el Capitan ging draaien, beide problemen opgelost!!

Bijdrager
    snipper

Soms gaat m’n monitor na wakker worden een paar seconden op zwart. Hij gaat altijd wel weer netjes aan maar het is net alsof er dan opnieuw een hardware handshake plaats moet vinden of zo. Ben benieuwd of El Capitan daar ook invloed op heeft, ik moet het nog installeren maar wil eerst eens rustig bekijken of er nog haken en ogen zitten qua software. Op zich begreep ik dat het prima draait op (ondersteunde) oudere Mac Pro modellen.

Geblokkeerd
    Carp

Kijk aan, ik ben inmiddels ervan overtuigd dat het een bug in Yosemite was.
    Ik heb meerdere klonen, via SuperDuper.
    Uiteraard heb ik eerst met een kloon de upgrade naar Capitan gedraaid, om er achter te komen of er issues waren.
    Is daarna simpel een kwestie van rebooten in Yosemite. Aan te raden!
    Audio probleem was snel opgelost met een andere interface, aangezien M-Audio geen drivers meer maakt, enkele benodigde updates waren er ook snel.

Capitan draait net iets vlotter, maar dat Metal ons (cMP) moet gaan helpen geloof ik niet, lijkt meer bedoeld voor de i5 en i7 CPU’s.

Bijdrager
    SunKeeper

Serieus Zotac? Dat is algemeen bekend als een crapp-merk. Niet gek dat het voor geen meter werkt.
    Ze maken ook die barebones die zichzelf smelten omdat er 0,0 thermal management is.

Als je echt een kaart wil die een goede ‘heat tunnel’ koeling heeft, is EVGA een aanrader. Ondanks dat de fan een hoog aantal rpm moet draaien voor een goede hitteafvoer is het behoorlijk stil te noemen, dat komt omdat de lagers in de fan het beste zijn wat je daarin kunt krijgen op de markt.
    En geen warmte in je behuizing.

Uiteraard is de prijs er dan wel naar.

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=04G-P4-1982-KR

Iets beter geprijsd is Asus, wat ik persoonlijk altijd zou verkiezen boven MSI. Alleen al vanwege het design.
    Asus gebruikt DirectCU II koeling en dat werkt volgens mij beter dan het TwinFrozr-ontwerp.

Ik heb het al vaak gezegd, maar eigenlijk zou Asus zich 100% moeten focussen op interne PC-componenten. Vooral hun notebooks zijn lang niet altijd geweldig geweest, maar componenten daarentegen zijn kwalitatief heel goed en gaan lang mee.

Bijdrager
    snipper

Ik wil het $500 feestje niet bederven, maar hoeveel van al het grafisch van deze prachtige kaart is daadwerkelijk bruikbaar in je Mac Pro? Aangezien het een PC kaart is en hij in veel modellen naar PCIe ‘1’ terugschakelt. Als je er zoveel geld tegenaan kan gooien, waarom koop je dan geen Mac-specifieke kaart?! Heb je ook het opstart-scherm probleem nooit meer en waarschijnlijk is het sneller omdat ie dan wél PCIe 2 snelheden haalt. Of zijn er Mac versies van deze kaart die wél de PCIe 3 bus benutten waar je voor betaalt?

De koeling is als het goed is ook minder belangrijk, omdat de kaart, ook weer vanwege de PCIe beperking, toch niet ‘vol gas’ kan, toch altijd maar op maximaal 30% van zijn vermogen blijft hangen = 30% van de warmte die hij kan produceren. De koeling hoeft dus ook maar 30% van zijn werk te doen.

De reden dat ik juist deze kaart uitgezocht heb, is dat hij netjes en stil blijft, óók in deze situatie. Diverse kaarten geven problemen met fanmanagement omdat de firmware niet herkent wordt, hij niet in het Mac Pro temperatuur-controle-systeem past en de kaart in een ‘dan ga ik maar uit voorzorg koelen want ik weet niet wat er aan de hand is’ stand schiet. Heeft allemaal weinig met het ontwerp van de kast van de Mac Pro te maken. Dat ontwerp is idiot proof: één rechte, gekoelde tunnel.

Geblokkeerd
    Carp

Die GTX 980 is weer de andere zijde van de medaille, je kunt er ook een Titan inzetten.8-)

Die Zotac heb ik ook niet om gevraagd natuurlijk @sunkeeper.
    Veel ligt ook aan wat je uit wilt geven, MacVidCards weet ook de hoofdprijs te vragen voor een goed geflashte GPU en veel ander aanbod voor Nvdia is er niet.

We dwalen af,…of je een GTX zou wensen, hangt natuurlijk grotendeels af van waarvoor je t gaat gebruiken. Kortom AMD vs Nvdia. OpenCl vs Cuda.
    Inmiddels draai ik dus met een AMD 7970, zoiets (7950) koopt je gebruikt ook al vanaf €80,-
    Tot het voorjaar nog een 3.1 gedraaid, maar ik ben blij dat ik die tijdig verkocht heb, de 5.1 bied me nog opties waar ik weer jarenlang mee vooruit kan.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.