11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    vincent136

PC versus Mac – Artikel in Trouw 29/09/2008

ik weet niet of dit al op One More Thing stond. Ik kon het in ieder geval niet vinden. Bij deze een artikel uit Trouw van vandaag over Mac / PC

bron: http://www.trouw.nl/opinie/article1866906.ece/PC_versus_Mac_.html

PC versus Mac
    hedenland

door Jan Kuitenbrouwer

’Als een auto er eens in de twee weken plotseling mee op zou houden zou dat merk reddeloos ten onder gaan, maar van een PC accepteren we dat gewoon.’

Die uitspraak is zo langzamerhand een klassiek computer-aforisme. Als je hem voor ’t eerst hoort denk je: goh, ja, inderdaad.

Of een andere, uit hetzelfde laatje: ’Als een auto maar op één merk benzine zou rijden zou niemand dat accepteren, terwijl het bij computers de normaalste zaak is.’ Ook dan denk je: nu je het zegt, vreemd eigenlijk.

De eerste viel afgelopen vrijdag weer te lezen in Trouw, in een interview met de Amerikaans-Nederlandse hoogleraar computerwetenschappen Andrew Tanenbaum. Maar je kunt ook andere vergelijkingen maken. Deze bijvoorbeeld: als je met een cirkelzaag een lange plank doorzaagt kan het gebeuren dat het blad ineens vast slaat, bijvoorbeeld als je door een knoest zaagt. Dan moet je even stoppen en opnieuw beginnen. Een beetje zoals met een pc, die je soms moet resetten. Of: in een labelprinter van Brother gaan alleen labelcasettes van Brother, een Nespresso-machine werkt alleen met Nespresso-capsules, terwijl je voor een Illy-apparaat Illy-sachets moet kopen.

Waar de auto-analogie aan voorbijgaat is het simpele feit dat de auto al veel langer bestaat dan de PC, en je voor een eerlijke vergelijking dus eigenlijk zou moeten kijken naar de auto toen hij een jaar of dertig oud was. Dat was bij lange na niet het gerieflijke, gebruiksvriendelijke vervoermiddel van vandaag. Starten met een zwengel, gelanceerd worden bij het kleinste hobbeltje, uitstappen en duwen bij een helling, stank – een autoritje had toen zeker zoveel ontberingen in petto als een sessie achter de PC nu.

Dit soort vergelijkingen zijn dus minder verhelderend dan het lijkt. Toch is er inderdaad iets vreemds aan de hand op de markt voor personal computers, iets dat mensen als Tanebaum misschien liever niet hardop zeggen omdat ze niet beschuldigd willen worden van partijdigheid, of zoiets. Dat de fenomenale vaardigheden van de PC gepaard gaan met een paar lastige kinderziekten is dus niet vreemd, vreemd is dat er tegelijk een alternatief op de markt is dat al deze nukken níet zou vertonen, de Apple Mac. Apple-gebruikers lachen altijd wat meewarig als je klaagt over gedoe met je PC. Virussen? Nooit van gehoord? Vastlopen, wat is dat? Wachten, waarop?

In autotermen zou dit betekenen dat de wereld steen en been klaagt over de nadelen van de T-Ford, terwijl je evengoed een Volkswagen Kever kunt kopen, die al die nadelen niet heeft. Helaas gaat die vergelijking mank, want de laatste T-Ford werd in 1927 gebouwd en de eerste Kever in 1938. Het prijsverschil zal een rol spelen, Mac’s zijn duurder, maar nemen we die narigheid voor lief voor een paar honderd euro? Voor een apparaat waar we vijf jaar lang een paar uur per dag achter zitten? En waar blijft dan de prijsvechter die met een budget-Mac twee vliegen in één klap slaat?

Of is die zorgeloze superioriteit van de Mac misschien een mythe? Een elitaire samenzwering van een niche-speler en zijn statusgevoelige clientèle? Die bij Apple niet zozeer de totale digitale zorgeloosheid hebben gekocht, als wel de stille afgunst van het PC-klootjesvolk? Ik denk dat ik een Mac ga kopen. Dan zullen we eens zien.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Grappig artikeltje 8)

Bijdrager
    Oppie

WTF, die Kuitenbrouwer, toch een erg hippe journalist met zijn ‘Turbotaal’ boekjes, e.d., nu pas aan de Mac?
    Vroeger was hij mijn straatgenoot, maar sinds jaren woont ie Hilversum (ook al niet erg hip), dus ik kan ‘m er niet meer naar vragen…:evil:

Bijdrager
    japser909

gaat nerges over :roll:

Bijdrager
    Dick de Roos

Nou ja, het gaat er over dat een T-Ford geen VW-Kever is geloof ik.
    Volgens mij klopt dat wel zo’n beetje.
    Maar wat nu eigenlijk een PC is en wat een Apple Mac, moet ik nog eens gaan navragen.
    Maar ik ken ook niet zoveel automerken. :?

Bijdrager
    Vai Martino Vai

leuk stuk, goed geschreven.

Bijdrager
    vincent136

Jep, vond het wel leuk om te lezen ’s ochtends in de trein. Fijne krant, de Trouw. En helemaal leuk voor een student als ik, nu alle kranten erg goedkoop zijn (6 weken voor 6 euro abonnement). Binnenkort zijn er weer oplage tellingen en alle kranten willen natuurlijk dat de cijfers hoog liggen. Alle korte abonnementen tellen ook mee in die tellingen, vandaar:)

Alles beter dan de spits, metro en die onzin ’s ochtends in de trein:)

Bijdrager
    Wouzje
    ”vincent136″

Jep, vond het wel leuk om te lezen ’s ochtends in de trein. Fijne krant, de Trouw. En helemaal leuk voor een student als ik, nu alle kranten erg goedkoop zijn (6 weken voor 6 euro abonnement). Binnenkort zijn er weer oplage tellingen en alle kranten willen natuurlijk dat de cijfers hoog liggen. Alle korte abonnementen tellen ook mee in die tellingen, vandaar:)

Alles beter dan de spits, metro en die onzin ’s ochtends in de trein:)

Toch helpen die gratis krantjes mij wel uit de verveling die ik heb met reistijd.. al lees ik alleen sport en blader ik het globaal door…

Bijdrager
    spacefreek

leuk artikel:)

Bijdrager
    ivan92

nog steeds weinig inhoudelijk over waarom het beter of slechter is, en inderdaad mac en windows hebben allebei problemen maar bij de mac gaat de mac door softwarematige problemen zo goed als nooit “dood” dwz niet dat alles eraf moet om er weer mee te kunnen werken. En virussen kunnen niet ongemerkt geïnstalleerd worden, dit is bij windows niet het geval(en om nou te zeggen dat virusscanners super zijn om voor te betalen en elke keer weer een scan te starten).

Doe mij maar een Mac:D

[size=9:abb7bc5d91]edit: dit is een reactie op het 2e artikel[/size:abb7bc5d91]

Bijdrager
    iJoost

Een analogie verondersteld dat er iets analoog verloopt. Maar tot nu toe liet elke computer/auto-analogie die ik tegen ben gekomen nog zien dat er heel weinig analoog is aan computers en auto’s. Meestal komt de redenering dan ook neer op “het kan toch niet waar zijn dat…”, wat ik eerlijk gezegd een hopeloos zwak argument vind. En de onderhoudendheid van dergelijke verhalen is in de regel ook al beneden nul. Dus, eerlijk gezegd, ik lees ze niet meer.

Nee, deze heb ik ook niet gelezen.
    Bij de eerste zin ben ik al afgehaakt… ;-P

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.