2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    FeilonG

PC printen via Airport

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe HP laserjet. Deze heb ik via USB op mn Airport extreme aangesloten.

Op de mac was ie in een paar kliks geconfigureerd, en staat ie onder printbeheer bij de rendezvous printers.

Aan de ethernetpoort van de Airport heb ik ook nog een PC hangen. Nu wil ik graag ook via mn pc kunnen printen. Bij toevoegen van een printer, kan hij hem op het netwerk niet vinden.

Weet iemand hoe je dit aan de praat krijgt?

Bijdrager
    baziel

Ik zal je proberen te helpen. Een paar dingen zijn belangrijk (van te voren):
    1. De printer (aangesloten op Windows XP) moet ingesteld staan op delen (tip: ik heb gelezen dat je in de sharenaam van de printer geen spaties of rare tekens moet gebruiken)

2. Controleer in welke werkgroep je Windows computer hangt (bijv. ‘workgroup’ –> standaard in XP)

3. Download de laatste drivers van de printer voor XP. Ik heb het ook gedaan, je weet nooit waar het goed voor is .

4. Download voor de Mac ook de drivers. Omdat je een HP hebt kun je het beste kiezen voor de drivers van Printfab. Zie hier: http://www.printfab.net/. De versie die je download is een trial-versie van 14 dagen. Stuur PietjePuk even berichtje met daarin de vraag of hij zijn licentie-code even kan opsturen zodat je de drivers zo lang kunt gebruiken als je zelf wilt!

5. Test of je met je Mac kunt inloggen op de computer met Windows XP (kan alleen als je bestandsdeling ingeschakeld hebt staan in XP, zo niet: even doen!). Om in te kunnen loggen moet je het volgende doen. In de menubalk (als je op het bureaublad van je Mac staat) klik je op ‘ga’, vervolgens op ‘verbind met server’. Er opent een klein schermpje, daar moet je het ip-adres van de computer met XP invoeren. Dat doe je als volgt: smb://192.168.2.1 (de getallen moet je even aanpassen, smb:// moet je laten staan!). Vervolgens moet je het account doorgeven waarop je wilt inloggen, vul je XP admin gegevens in (username + indien van toepassing ook het password). Als je dit gedaan hebt wordt log je als het goed is in, en komt er op je scherm een icoontje van een server te staan (XP machine).

Als je dit allemaal gedaan hebt kun je proberen om de printer te gaan benaderen. Ga als volgt te werk:
    1. Open op de Mac de printerconfiguratie (Finder: programma’s –> hulpprogramma’s –> printerconfiguratie).
    2. Er verschijnt een scherm met de printerlijst. Klik op ‘voeg toe’. Er opent een nieuw schermpje. Klik op ‘meer printers’ in het tabblad ‘standaardkiezer’ (NIET ip-printers).
    3. Er opent weer een scherm (printerkiezer): selecteer eerst ‘Windows-afdrukken’ en selecteer daaronder de werkgroep waarin beide computers zitten (de werkgroep die je hierboven gecontroleerd hebt).
    4. Als het goed is verschijnt daar de Windows XP computer. Selecteer die en klik op ‘kies’ (het kan zijn dat je hier een inlog moet opgeven, vul de admin gegevens van de XP computer in).
    5. Vervolgens zie je de printer staan en die selecteer je. Onderaan in het venster staat het printermodel, selecteer HP. Vervolgens het type opzoeken in de lijst, ik hoop dat het nieuwe type er tussen staat nu je de nieuwe drivers hebt geinstalleerd.

Na al deze stappen is de printer toegevoegd op de Mac. Probeer even een documentje vanaf de Mac af te drukken. Als het lukt: gefeliciteerd! Zo niet: stel gerust je vraag via een PB.

Succes!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.