30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    Theo7

PC naar Mac verhuizing = RAMP!!!

Mijn hemel zeg, ik ben nu echt effe niet blij……:evil: :oops:

Ben nu al 6 uur lang bezig om mijn boekhoud programma geinstalleerd te krijgen op mijn mac.
    Dat is gelukt, maar dan nu nog om het aan de praat tekrijgen, het is echt een ramp!!!

Ik heb gelukkig een support kontrakt met de makers, die hebben me al behoorlijk geholpen maar kwamen ook niet erg ver.
    Nu heb ik uiteindelijk de files naar hen toegestuurd, en nu maar hopen dat zei het dus wel alsnog werkend krijgen.

In eerste instantie was ik bllij om te zien dat unibas, het programma dus, ook in een Mac versie bestond. Maar tjongejonge hier had ik niet op gerekend.

Dit kost me goudgeld alleen al aan uren werk.
    Ik hoop werkelijk dat de verhuzing van de andere programma’s een stuk makkelijker zal gaan.
    Anders zit ik hier nog wel een week non stop……:cry: :oops:

Bijdrager
    505

Soms zal het niet snel gaan.

Gebruik anders een paar weken je PC en je Mac. En dan de Mac voornamelijk mee spelen en testen. Zo leer je het OS kennen en de basics.

Welke programma’s moet je nog meer verhuizen? Misschien kunnen we helpen/tips geven.

Succes ermee!

Bijdrager
    Brac

Ik ben 2 weken geleden geswitcht. De beste tip die ik kan geven: houd niet vast aan Windows programma’s waar een Mac versie van is. Download gewoon Mac-software die er echt voor is gemaakt. Deze software benut het Mac OS vaak stukken beter. Voorbeelden: Textmate, Adium, Transmit. Programma’s die ik sinds mijn overstap erg veel gebruikt. (oke, je betaald een paar tientjes, maar dan heb je ook wat)

Bijdrager
    Oppie

Theo7, ga jij nu allemaal postjes hier openen met ‘Help’, ‘Ramp’, etc met veel ‘!!!!!!!!!!’?

Het is al eerder gezegd, je moet niet panikeren, of zoals je zelf verklaart, ongeduldig zijn. Gewoon blijven ademen; het ligt echt aan jezelf, want uiteindelijk werkt iedereen hier goed & lekker op zijn Mac. Maar ook met jou en je Mac komt het allemaal goed; alleen geef jezelf en die Mac wat tijd om aan elkaar te wennen.

Dus: [size=18:95ef83816a]RELAX![/size:95ef83816a]:evil: :evil: :evil: :P

(4 uur, tijd voor een stroopwafel…)

Bijdrager
    _Baby

Theo Theo.. Als je nu rustig aan alles gewend probeert te raken, dan zal alles echt vlotjes gaan op den duur hoor.
    We kunnen er ook niet echt iets aan doen dat het daar bij jou niet allemaal lukt zoals je het gewild zou hebben.
    En het is ook geen ramp, iedereen heeft het een klein beetje moeilijk bij een switch. Maar uiteindelijk komt alles toch goed? Je kan google’n naar allerhande speciale programma’s voor je Mac en je zal zien dat er zoveel goeie dingen bestaan!
    Probeer er gewoon voor open te staan en niet voortdurend in Windows te blijven denken, dat zal je al veel vooruit helpen denk ik.

Bijdrager
    Burp

Leuk al die tips waar hij niets aan heeft. Geef hem normaal antwoord of hou je mond gewoon dicht. Niemand zit te wachten op denigrerende opmerkingen als mijn tekstverwerker doet het bij mij wel goed.

Hij geeft toch aan dat hij een boekhoudprogramma gebruikt, en die werkt dus niet. Dus antwoord dan alleen als je dat programma bij jou wel werkend hebt gekregen en hoe, daar heeft hij tenminste wat aan.

Bijdrager
    Oppie

Er wordt geen concrete vraag gesteld, ook na paar keer herlezing zie ik ‘m althans niet, maar eerder een frustratie gespuid; TS heeft moeite met het switchen, en dat is idd soms even doorbijten.

Maar Burp, jij ziet blijkbaar wel een duidelijke specifieke vraag hier, [size=18:48beee4c6e]DUS[/size:48beee4c6e] “antwoord dan alleen als je dat programma bij jou wel werkend hebt gekregen; of hou je mond gewoon dicht

[size=8:48beee4c6e]tssss….[/size:48beee4c6e]

Bijdrager
    Dick de Roos

Goed, laten we dus even wat structuur brengen in dit draadje;
    Theo7:
    Over welk boekhoud programma (naam en versie) hebben we het?
    Over welke Mac? (type enz.)
    wat heb je gedaan en wat ging er niet?
    Wat is er wel gelukt?
    Wat moet er nog gebeuren?
    Welke vraag wil je hier beantwoord hebben?

Misschien lukt het dan.
    Vergeet niet: om een goed antwoord te krijgen moet je een goede vraag stellen.
    :)

Bijdrager
    Oppie

Dick, ik denk dat Theo7 zijn Mac even aan de kant heeft gezet, want hij heeft al een paar dagen niet meer gepost…
    Dus Theo, hoe gaat het er nou mee?

Bijdrager
    Hanky Dussen

Ik zie eerlijk gezegd ook geen vraag van Theo7, alleen gemopper. Niet dat dat verboden is of zo, maar dan mag er ook wel terug gemopperd worden… 8)
    Verder zou ik ook wel wat meer concrete info van de vraagsteller willen hebben over zijn hard- en software en ben ik (net als Oppie) erg benieuwd naar de huidige stand van zaken omtrent zijn Mac.

Bijdrager
    macmickey2

Ik denk dat er binnenkort een gloednieuwe Mac ergens aangeboden wordt :evil: :evil:
    Of Theo heeft het licht gezien en toch oplossingen gevonden..

Bijdrager
    trabant

Dan staat die mac wel in Zweden te koop…
    Sinds donderdag kwart voor drie heeft Theo7 niet meer gepost.
    Weet Theo7 al van het bestaan van Virtual PC (voor de PowerPC-Macs) of Parallels Workstation (voor de intel-Macs)? Zolang het niet teveel grafisch is (openGL en 3D) kun je daar prima een PC mee nabootsen; wij draaien er onze woordenboeken op. (want de jongste dikke van dale is dus echt niet geschikt voor de mac!)

Misschien moet Theo7 eens rondkijken naar andere boekhoudsoftware. AC Maastricht heeft bijvoorbeeld BAS.

Bijdrager
    Theo7

Hallo allemaal, zeg!
    Tjonge wat een betrokkenheid zeg!
    Da’s echt fantastisch!

De reden dat ik offline was, had twee redenen, de eerste dag heb ik inderdaad puur uit fustratie me Mac uitgezet en het bos ingegaan met me hond.
    Da’s nu het voordeel dat ik in Zweden woon, ik woon direkt aan het bos, moest ook echt effe uitblasen.
    De tweede reden is dat ik naast me twee eigen bedrijven ook nog werk als bewaker.
    Ik maak dan dagen van 12 uur, waardoor ik geen tijd heb om dan online te komen.

De reden dat ik geen duidelijke vraag had gesteld was omdat ik gewoon helemaal op en super gestressed was en dus gewoon effe me ei kwijt wou.
    Sorry daar is dit forum niet voor, ik weet het, het werd me gewoon effe allemaal te veel.

De reden waarom ik het programma zo snel mogelijk aan de praat wou krijgen is omdat ik door alle toestanden met me PC vee te laat was met me boekhouding. Nu was ik dus wel gedwongen om me boekhoudprogramma Unibass ( een Zweeds boekhoud programma omdat ik in Zweden woon) zo snel mogelijk te installeren. Ze hadden een Mac versie dus het zou geen probleem moeten zijn.
    Vier dagen later en werkt nu dus nog steeds niet.
    Ik heb gelukkig een goede support daar, dus ze hebben al verschillende oplossingen gezocht.
    Niks heeft nog gewerkt, maar nu ik deze posting schrijf zouden zei een nieuwe file voor me aanmaken en die moet ik zo kunnen downloaden. Volgens hen moet het dan wel goed gaan werken.

Afijn ik moest 10 minuten wachten en het is nu al vijtien minuten geleden.
    Tijd om de file tedownloaden en te installeren.

Spannend………

Nohmaals bedankt voor de betrokkenheid! Dat is echt onwijs gaaf, en dat heb ik bij geen enkel pc forum nog meegemaakt!!!:lol:

Ik kom uiteraard zo terug om te laten weten dat het nu eindelijk werkt! ( hoop ik……):wink:

Bijdrager
    Theo7

Tjonge jonge, heb dus de file gedownload en in het progamma gedropt, mar het werkt dus nog steeds niet……….
    Ze zijn nu met lunch, dus moet weeer wachten, word hier echt een beetje heeeeeel erg moe van.

Afijn, alles went……..:cry:
    Deze mededeling bevat dus geen vraag alleen even een update of de situatie….

Inactief
    Anoniem

Weet je zeker dat het programma Unibass heet? Nergens iets over te vinden…:roll:

Bijdrager
    Hanky Dussen

Ha die Theo, mooi dat je er weer bent !
    Heb je een Intel-Mac ? Want dan zou ik Windows erop installeren via BootCamp of Parallels en dan kan je gewoon jouw boekhoudprogramma draaien zoals je op je PC gewend was.
    Als je een PowerPC Mac hebt, dan kan het eveneens onder Windows, maar dan met VirtualPC.

Maar het mooist zou naturlijk zijn als die gasten een nette Mac-versie weten te produceren…

Bijdrager
    Theo7

Hoi Zatske,

De firma die ze maakt heet Unicell http://www.unicell.se

Hoi Hanky,

Tja ik ben ze nu aan het ‘leren’ hoe een goede Mac versie te maken.:wink:

We zijn nu een stap verder, het programma kan nu opstarten, maar kreeg toch weer een fout melding.
    Hij gaat er nu weer mee aan de slag en over een uur moet ik hem terug bellen.
    We komen dus steeds dichter bij een oplossing.
    Hij werd een beetje geirrteerd vandaag, maar toen ik hem erop wees dat het mij ook al een paar dagen heeft gekost en ik dus ook op ontploffen stond werd hij al snel weer rustiger. Ook al snap ik opzich wel dat hij gefustreerd raakt. Maar volgens hem is de Mac versie stabiel. Problemen ontstaan dus in mijn geval, wanneer iemand van een PC naar een Mac verhuist. Daar hebben ze dus duidelijk nog geen werkende oplossing voor.

Bijdrager
    Dick de Roos

Vreemd is dat bij

Alla våra system fungerar under Windows (98 och senare) och Macintosh (OS9.2 och senare) samt under Linux (med Wine installerat)

OSX niet wordt genoemd. Het is wel later (efter) dan 9.2, maar duidelijk anders dan OS 9 en daarom een vemelding waard vind ik. Hetrzelfde geldt voor Windows, maar dat terzijde.
    Draait het prog wel op b.v. 10.3.x?

<<Edit:>>
    In het forum van die firma wordt hierover ook een vraag gesteld:

Hejsan !
    Kan man använda det program samt licens man betalt för på sin nya Mac med OS Tiger ?
    Några konstigheter ?
    Kan jag bara bränna ner program, samt exportera all data inkl datafil till en cd-skiva och återuppta programmet i Mac ?

Tackar !!

Misschien een contactje met deze vraagsteller leggen?

Bijdrager
    Theo7

Hoi Dick,

Tja ik heb nu weer uitvoerig met de maker gesproken.

Je hebt inderdaad gelijk, toen hij hoorde over mijn versie, een Tiger 10.4.8 begreep hij ( eindelijk……) wat het probleem was.

Het schijnt temaken tehebben met Rosetta baground o.i.d.
    Hij heeft al gewerkt aan een oplossing daarvoor , maar was daar nog niet mee klaar.
    Maar nu heeft hij me dus beloofd dat het morgen klaar zal zijn.

Ik ben dan de eerste die dat gaat proberen, ik weet eerlijk gezegd niet of ik daar nu zo blij mee ben, maarja, Ze haddden het al op de planning om het vrijdag op hun site beschikbaar te stellen en erover te schrijven. Maar nu doet hij het dus morgen voor mij.

Afijn , ik moet dus tot morgen wachten.

Bedankt voor het zoeken & meedenken!

Ik ben elke dag weer blij verrast met de hulpvaardigheid hier, en de super snelle reakties!
    Da’s echt fantastisch!
    En in me eigen taal, ik kan Zweeds lezen, praten en verstaan maar schrijven is niet mijn sterkste kant.
    Dus het is heerlijk om in me moerstaal te kunnen praten.

:lol:

Inactief
    Anoniem

Plaatje van hun site is toch echt OSX… en niet System 9.:?

Bijdrager
    Hanky Dussen

Nou, het feit dat die support-man nog in OS 8 en 9 denkt, zegt al genoeg…..:cry:
    Ik neem aan dat je dus een Intel Mac hebt, Theo ? Anders zou Rosetta niet ter sprake zijn gekomen….

Bijdrager
    Theo7

Ja precies.

Een Imac 17 met 2.0 gGHz Intel Core 2 Duo

En geheugen is een 1 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM

Bijdrager
    Oppie

Theo7, vervelend dat je net een Mac programma treft dat dus niet Mac waardig is; is slecht voor het zelf/Macvertrouwen.
    En switchen onder druk van deadlines e.d. is natuurlijk ook niet het slimste begin, maar daar ben je nu ook wel achter gekomen.
    In ieder geval succes en veel genot met je Mac -uiteindelijk!:)

Is er btw niet iemand hier die je tips over betere boekhoud-software kan geven?!

Bijdrager
    Theo7

Hoi Oppie,

Nee hier kan niemand me tips geven omdat ik een Zweeds boekhoud programma nodig heb.
    Maar als het goed is werkt het morgen ‘gewoon’ weer.

En ik ben gewend aan dit programma, ik wacht dus gewoon nog even af.

Inactief
    Anoniem
    ”Theo7″

Je hebt inderdaad gelijk, toen hij hoorde over mijn versie, een Tiger 10.4.8 begreep hij ( eindelijk……) wat het probleem was.

Achterlijke Zweed! Sorry, maar de eerste versie van OSX stamt uit maart 2001… dat is meer dan vijf en een half jaar geleden!:?

-> check dit: http://www.apple.com/downloads/macosx/business_finance/

Bijdrager
    Hanky Dussen

Hou je ook nog in je achterhoofd dat je het desnoods onder Windows kan draaien op je iMac ?
    Onder Parallels dan he, want da’s het mooist en makkelijkst.

Bijdrager
    Theo7

Tja, maar ik wi juist zo weinig mogelijk met windows te maken hebben , daarvoor ben ik geswitched.
    En zoals gezegd, als het goed is komt hij vandaag dus met een ‘echte’ oplossing.

Heb nog niks gezien of gehoord, maarja de dag is nog lang…..

Bijdrager
    Hanky Dussen

Okee, we wachten af….

Maar anders is er ook nog (ja, ik blijf zeuren) Crossover : dan heb je niks met Windows te maken maar kan je toch Windows-applicaties draaien.
    http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

Inactief
    Anoniem
    ”Theo7″

En zoals gezegd, als het goed is komt hij vandaag dus met een ‘echte’ oplossing.

De enige “echte” oplossing die ik kan bedenken is een OSX-versie van het pakket. Benieuwd of die Zweden dat in één dag klaar krijgen.:roll:

Bijdrager
    Theo7

Nou het is ze eindelijk gelukt!:lol:

Tjongejonge, het werkt!

Althans bijna helemaal, het werkt wel, maar ze moeten nog een kleine aanpassing maken.
    Maar aangezien ze wisten dat ik al ver over me deadline was, ken ik eerst gewoon me boekhouding doen, en dan maken ze nog een laatste korrektie wat geen invloed zou moeten hebben op de boekhouding zelf.

Eindelijk!!!

Nu kan ik me boekhouding gaan doen en me andere programma’s en apparaten gaan installeren.

Nu ben ik weer een beetje blijer met me Mac!:D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.