8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Piroxo

PC – Macintosh Conflict – Wat moet ik doen?

Hallo Allemaal,

Nou, ik zal hier maar mee beginnen. Ik ben van plan om een iBook (600 Mhz) te gaan kopen. Wanneer, weet ik nog niet, maar het staat in ieder geval vast dat ik het wil.:D

Ik had het er over met een vriend van mij, op school. Hij is een vervent PC liefhebber, en probeerde me op elke manier wijs te maken dat ik dus echt voor een PC moet gaan.

Ik zelf heb een Pentium 650 Mhz draaiend onder Microsoft Windows XP. En om eerlijk te zijn, ik ben er gewoon op uitgekeken. Ik wil eens wat anders zien, dan altijd dat ouwe Windows XP. Ik wil gewoon eens wat anders. Maar ik denk dat ik daar niet de enigste ben, die zo denkt.:D

Nou, ik moet eigenlijk een paar argumenten hebben, waarom een iBook beter zou zijn dan een PC laptop van rond de prijs € 2199,-.  :)

Ik hoop dat ik jullie een beetje een idee heb gegeven, over mijn situatie.

Groetjes,

Marc.:)

Bijdrager
    WebJ

windows XP is zo oud nog niet maar ik kan begrijpen dat je erop uitgekeken bent  :0

Verder vind ik dat je gewoon een iBook moet kopen, je ka altijd Virtual PC erop zetten  :D

Groetjes,
    Jaap  ;)

Moderator
    Adriaan Mol

Piroxo, leuk dat je dit gaat doen. Zie het niet als een grote moeilijke stap die je moet nemen. En twijfelen moet je zeker niet.
    Ik heb inmiddels aardig wat mensen omgepraat tot het kopen van een Macje. Al die keren zijn ze me 1000 maal dankbaar dat ik dat had gedaan. Het zijn nu zelfs ook trouwe Mac fanaten geworden.

De iBook is een prachtige machine, daadwerkelijk om verliefd op te worden. Laat die vriend van je lullen, en zet hem flink jaap wanneer jij met je iBook je eigen flimpjes maakt, digitale foto's bekijkt en bewerkt of wat dan ook. Dan zal hij het verschil zien en jij voelen.

Succes!
    Adriaan

Bijdrager
    Piroxo

Hoi Allemaal,

Nou, bedankt voor jullie berichten. Eigenlijk had ik voor mijzelf ook al een beetje die conclusie getrokken. Gewoon doen. Schijt er aan hebben. Maar ja, dat is stap één in de goede richting. Nu zit ik eigenlijk met nog een dilema.

Ik heb dus gezegd dat ik voor een iBook wil gaan. Nou, daar komt dus nog een probleem bij kijken. Want ja, moet je nu voor een iBook gaan of niet? Nou, in ieder geval wel voor een Mac  :D ! Ik zit te twijfelen tussen de nieuwe iMac, de goedkoopste PowerBook en de duurste iBook. Allemaal zo rond de €2200,-.

Ik ben in eerste instantie op de iBook gevallen, omdat hij wit is (wat je dus nauwelijks ziet bij 'n laptop) en dat hij dus ook draagbaar is. Waar ik dus wel weer aan twijfel is de grote van het beeldscherm. Is dat niet krapjes? Daarom dacht ik misschien weer aan een PowerBook, aangezien dat die een groter beeldscherm heeft. Maar ja, voor dat moet je meer betalen, en Mhz inleveren. En dat wil ik niet. Ik kan uiteindelijk ook gaan voor een nieuwe iMac, maar ja, die zijn niet echt draagbaar.

Ook qua snelheid twijfel ik nog veel. Ik weet natuurlijk niet wat ik echt kan vergelijken met een iBook of iMac. Dus daarom ook de vraag: Met wat voor een PC kan ik een iBook of iMac vergelijken?

Nou, zoals je al misschien opgevallen is, veel vragen. Ik hoop in ieder geval dat ik misschien wat mag lezen over jullie gedachtes over dit.

Groetjes,

Marc.:)

Bijdrager
    SvS

Ik kan me voorstellen dat je met dilemma zit. dat had ik ook bij aankoop van huidige mac. Ik had hiervoor al een oudere Mac.

Je moet dan bij jezelf nagaan, wat wil je met zo'n Mac? Wil je vaak mee op stap, wil je in hele huis kunnen computeren (zondagochtend in bed nog mails ophalen, tijdens het saaie soap die je eventuele vriendin wilt zien nog internetten of zo, dan valt de imac af.  ;)

Wat wil je doen? Moet je veel grafische dingen doen of spellen kunnen spelen op de computer? Dan zou ik voor de breedbeeld Powerbook Titanium gaan. Ook heel mooi.  :p

Wil je gewoon alleen internetten en mailen, dan is ibook voldoende, lijkt me.  :)

Bijdrager
    Igor

Ik zal zeker voor de Powerbook gaan. Je moet anders eens een Macworld kopen. Achterin staan tips voor het kopen van een mac.

Je zegt dat je Mhz in moet leveren als je voor een Powerbook kiest, maar een Powerbook G4 met 550 Mhz is altijd nog veel sneller dan een iBook G3 600 Mhz. Dit komt door de G4 processor die in de Powerbook staat.

Macworld geeft de goedkopere Powerbook een hoger punt dan de duurdere versie. Dit kun je allemaal lezen in Macwold.

Veel succes nog met je keuze maar als ik voor jou keuze zou staan en ik wilde echt een draagbaar toestel en had de mogelijkheid voor een Powerbook dan zou ik daar helemaal voor gaan!

Anoniem

Ik weet niet of je je mac al gekocht hebt (in dat geval gefeliiciteerd, een goede keuze!). Wij hebben thuis zowel een iBook G3 500 als de nieuwe iMac G4 800 (met DVD-R). Beide zijn geweldig. De flexibiliteit die je hebt met de iBook (meenemen, overal kunnen werken etc.) gaat wel ten koste van een paar zaken, zoals snelheid (G3 is langzamer dan G4, nog afgezien van de processorsnelheid. De iBook 600 schijnt wel 25% sneller te zijn dan zijn de 500), grootte van je harde schijf (ik geloof dat de iBook nu 15 of 20 Gb heeft, mijn iMac heeft 60 Gb). Het scherm van de iBook heeft evenveel pixels als die van de iMac (768 bij 1028), alleen zitten ze bij de iBook dichter op elkaar: m.a.w. alles ziet er kleiner uit maar er past net zo veel op. Ten slotte kun je op alle iMac CD's branden en op de duurste zelfs DVD's. Op sommige iBooks kun je ook CD's branden, maar geen DVD's.

Ondanks de nadelen t.o.v. de iMac, is de iBook een hele goede en coole computer, waar je veel mee kunt. Je keus hangt dus af wat je belangrijker vindt: overal kunnen werken of meer snelheid/mogelijkheden.

Ten slotte: als je kiest voor een iBook is een AirPort base station plus AirPort-kaart een echte aanrader (kun je altijd later nog kopen). Daarmee kun je tot ca 50 m van het basisstation draadloos internetten (in ons geval zelfs printen). Want draagbaar is pas echt draagbaar als je nooit aan een draadje hoeft vast te zitten om bijv. je email op te halen. Let op eventuele speciale aanbiedingen.

Succes met besluiten (indien nog van toepassing) en veel plezier met je niewe Mac! Laat mij weten wat je hebt gedaan en mocht je nog vragen hebben als beginnende Mac-gebruiker. [email]yishhurwitz@mac.com[/email]:)

Anoniem

ik zou voor een intel pc gaan…  heb zelf 3 mac's.. en 2 intel's… en de intel's zijn gewoon een stuk sneller.

Windows xp, is echt een prima pakket.
    ik doe video en foto bewerken op de pc's en op de mac's,  
    op de pc is alles sneller.

Gaat het om gebruiks vriendelijkheid dan zou ik zeggen, misschien dat een mac handige is.  Verder niet.

De mac menigte beweerd constant: megahertzen is niet belangrijk…. daar hebben ze ook gelijk in hoor…. maar de nieuwe generatie pc's draait op een hoog aantal megahertzen (systeembus 400 mhz en hoger), terwijl de apple nog op 133 blijft steken (de ibook op 100).  En dat merk je gewoon.. Alles loopt veel soepeler op een hoge systeembus snelheid….

(weer een hoop mac vrienden gemaakt met dit bericht:) )

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.