14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    T-sec

PB WiFi ontvangst soms ineens helemaal weg.

Ik gebruik een PB G4 15″ met ingebouwde Airport Extreme kaart. De WiFi verbinding loopt via een ZyXeL Prestige 660HW 61 modem/router.

Als ik draadloos op internet zit te surfen dan valt regelmatig mijn ontvangst van 75% ineens helemaal terug naar nul, en krijg ik dan ook de melding van Safari dat hij geen verbinding met internet meer heeft. En dan meestal na een paar seconden ineens, PLOP, internet verbinding weer terug, even 100%, en dan weer stabiel 75% ontvangst.

Dit gebeurd terwijl mijn laptop stil op de tafel staat, ik totaal niets raars doe, en er ook helemaal geen (storende) dingen in de omgeving gebeuren. Het gebeurd met name als ik aan het surfen ben, dan valt mijn ontvangst bijna altijd wel een (paar) keer terug naar nul.
    Erg irritant, want mijn MSN verbinding ligt er meteen uit, homepage van Safari en IE schieten automatisch naar het IP adres van mijn router, en moet Safari en IE helemaal afsluiten en weer opnieuw opstarten om niet steeds op het router IP adres te blijven hangen.

Onlangs heb ik de automatische update van Apple voor de Airport Extreme binnen gekregen. Dit resulteerde in een iets beter ontvangst, maar verder geen direct merkbare veranderingen.
    Heb zelf al een aantal keren van WiFi kanaal gewisseld en ook mijn netwerksleutels opnieuw aangemaakt, maar ook dit mocht totaal geen effect hebben.
    Ik heb ooit wel eens gelezen dat DECT telefoons van invloed zouden kunnen zijn op WiFi netwerken. Maar daar heb ik mijn twijfels bij aangezien deze op 1900MHz werken, en dus niet in het frequentiegebied van WiFi liggen.

Des tijds heb ik bewust gekozen voor een Wireless router van ZyXeL omdat ik hier veel goede recenties over heb gelezen. Dus in mijn beleving mag het niet aan deze hardware liggen.

Kan iemand mij een oplossing of goede tip geven voor dit probleem?

Bijdrager
    Sachin

Heel veel mensen hebben dit probleem. Ik zou zeggen dat het normaal is. De oorzaak ligt denk ik aan de router. Maar je zegt dat het een goed merk is … Dan weet ik het niet. Voor zover ik weet: draadloos netwerk suckt en is vaak onbruikbaar. Leve de kabel!:)

Bijdrager
    hgpijp

Hier hetzelfde probleem, met een SWEEX-router. Na de recente airportupdate wat beter. Soms, al het me te vaak gebeurd, verander ik het kanaal, dan gaat het toch een paar weken weer goed.

Inactief
    Anoniem

Ik heb een ZyXEL Prestige 650R in combinatie met Airport Extreme en 3 Expressen die twee pobo’s (12″ en 17″) voorziet van internet en eigenlijk nooit problemen – behalve vanavond: marktplaats is rete langzaam. Heb je de meest recente updates van airport draaien, wellicht ligt het daaraan?

maarten

Bijdrager
    Leander

Je zou een ander kanaal kunnen kiezen. Misschien dat je daarmee een constanter signaal krijgt?

Bijdrager
    dede

Ik heb een airport extreme en heb ook regelmatig dit – hoogst irrtante – probleem. hebben hier ook draadloze telefoons maar betwijfel of het daar aan ligt.

Inactief
    Anoniem
    ”interFACE”

Heb je de meest recente updates van airport draaien, wellicht ligt het daaraan?

maarten

:? Okee, niet goed gelezen, die had je dus. Maar heb je de laatste firmware draaien op je router? Dat wil ook wel eens helpen.

maarten

Bijdrager
    tizzle

Volgens mij is dit een bekend powerbook manco, hoewel het ook op andere machines gebeurt. Thuis op mijn iBook had ik dit probleem en toen hielp het om op mijn Airport express de storingsonderdrukking hoger te zetten (met als nadeel minder groot bereik). Bij een Powerbook op mijn oude werk hadden we hetzelfde probleem maar daar leek niks te helpen. Tijdens het opnieuw scannen van beschikbare toegangspunten eens in de 5 minuten (ongeveer) lijkt de verbinding in sommige gevallen weg te vallen, althans dat denk ik dat er gebeurt. Ik had hetzelfde proobleem vroeger met mijn windows XP machine dus niks nieuws onder de zon eigenlijk.

Bijdrager
    Esquare
    ”larridon”

Voor zover ik weet: draadloos netwerk suckt en is vaak onbruikbaar.:)

Mijn 2000+ postjes bewijzen dat het wel meevalt. :)

De verbinding van mijn Powerbook valt echt nooit uit. Dus een ‘bekend powerbook manco’ is het zeker niet.

Bijdrager
    MacFlurrie

had ongeveer het zelfde probleem paar jaar geleden toen we nog een draadloosnetwerkje hadden van sitecom, nu had ik al een hele tijd eentje van linksys en heb het probleem helemaal niet meer en werkt vlekkeloos. We hebben ook een dectcentrale.. en daar werkt het dus perfect naast..

Bijdrager
    MacFranky

Het is weldegelijk een pb-manco; mijn oude titanium, mijn 12″ alu en mijn 15″ alu hebben allemaal een k*t-ontvangst. iBooks doen het 100% alsmede de G5.

Ik denk dat het de metalen casing is en inmiddels ben ik er wel aan gewend geraakt.

Bijdrager
    patjo
    ”MacFranky”

Het is wel degelijk een pb-manco

Echt niet! Op mijn PB 15″ (aluminium) gebeurt dit helemaal nooit. Ik heb overigens een Airport Express. Misschien dat het toch lekkerder gaat met originele Apple-spullen?

Bijdrager
    T-sec

Klaarblijkelijk een probleem dat meer mensen ondervinden met verschillende WiFi apparatuur en verschillende Apple producten.
    Toch valt het mij op dat de mensen met een Apple Airport Extreme WiFi router het minst klagen…

Waar ik zelf aan denk met dit probleem, is mogelijke interferrentie van omliggende WiFi stations.
    Echter mocht het wisselen van kanaal niet helpen, dus dat trekt deze theorie toch deels onderuit.

Dat de PB een titanium behuizing heeft en dit mogelijk het ontvangst van de Airportkaart kan beinvloeden zou inderdaad een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Al heb ik mij ooit laten vertellen dat de WiFi antenne van een PB in de rand van het beeldscherm/deksel zit voor optimaal ontvangst.

Toch is het een raar probleem, want het gaat hier niet over een slecht ontvangst. Ik heb juist een goed ontvangst dus heb geen problemen met betonnen muren, reflectie, etc. Het is het spontaan wegvallen van het ontvangst wat de nodige vraagtekens bij mij oproept.
    Misschien moet ik Apple en ZyXeL maar eens een e-mail sturen en hun om advies/uiteg vragen.

Bijdrager
    4iam

Heb ook last van dit probleem gehad met een Linksys WAG54 met PB 17″. Draadloos altijd geklooi, via ethernet nooit.
    Uit pure frustratie een airport expres gekocht.
    Het vreemde is nu, hoewel deze natuurlijk met een ethernet kabel met de Linksys verbonden is, dat ik er nooit meer last van heb.
    Draadloos netwerk van de Linksys niet goed?
    Ik ben er nog niet uit.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.