15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    gijz

pb ophalen voor of na vrijdag?

Allereerst gegroet u allen!

ik ben ook gezwicht voor Apple en heb laatst via de Apple Store A”dam CS een 12 inch powerbook besteld. Vandaag werd ik gebeld dat ie binnen is gekomen en op kan komen halen. Nu weet ik bijna zeker dat daar nog Panther op geinstalleerd staat en dus nog geen Tiger.

Ik weet overigens ook niet of ik Tiger er bij krijg, aangezien ik de bestelling deed voor dat de releasedatum van Tiger bekend werd. Ik heb nog niet betaald.

Wat is nu verstandig om te doen? De pb na vrijdag ophalen en dan hopen dat Tiger erop staat, of evt Tiger er gratis bij, of ‘m nu al ophalen? Ik weet niet hoe schappelijk die Apple-stores zijn namelijk.

alvast bedankt voor de hulp

Bijdrager
    PeterK

Waarschijnlijk zit Panther erbij, maar je zal er wel een soort tegoedbon voor Tiger bij krijgen, dan kun je Tiger aanschaffen voor een bedrag van rond de 25 euro administratie en verzendkosten. Dat is tenminste de regel bij Apple wanneer er een nieuwe versie van OSX uitkomt. Overigens proficiat met je aanschaf van de powerbook en veel plezier ermee.

Bijdrager
    Yaris

Als je de bestelling hebt gedaan voor de releasedatum van Tiger, zul je Tiger er niet gratis bijkrijgen, ongeacht de datum van ophaling of betaling.

Bijdrager
    gijz

hmm, ik kan natuurlijk de bestelling ook annuleren, of is dat niet meer mogelijk?

Bijdrager
    JM-Y

Ik ben laatst nog naar de applestore geweest en zij konden me vertellen dat je Tiger er voorlopig niet gratis bij krijgt. Wel kan je via apple zelf (ik snap niet waarom dat niet meteen via hun kan) Tiger bestellen voor 15 euro.

Bijdrager
    Oppie
    ”gijz”

hmm, ik kan natuurlijk de bestelling ook annuleren, of is dat niet meer mogelijk?

Nee, bestellen is kopen! Daar kom je niet onderuit.
    Misschien vragen om coulance?

[edit] Dit geldt natuurlijk bij kopen in een winkel; via internet (bv AppleStore) geldt ‘kopen op afstand’, waarvoor dus andere regels gelden.

Bijdrager
    J-roen

De Apple store’s in Nederland zijn gewoon zelfstandige retailers. Het zou voor hun marge wat vervelend zijn als ze de hele dag Tiger aan iedereen moeten uitdelen terwijl ze hem zelf hebben moeten inkopen.

Bijdrager
    Freek.

Even voor de duidelijkheid: Apple Store’s bestaan in Nederland niet. De enige Apple Store is de virtuele winkel van Apple op internet: Apple Store – Nederland
    De andere zijn meestal Apple Centres of Apple Resellers: Winkel (-ketens) van andere zelfstandige bedrijven zoals MacHouse en Apple Center HTR. Hier meer info: Apple.nl – Waar kan ik een Mac kopen?

:sotp: :
    Tiger zal zowiezo niet op je PowerBook staan. Die gaan ze er echt niet even gauw opzetten tussen de 28e en de 29e… Probeer in ieder geval in aanmerking te komen voor die kortingsregeling.

Bijdrager
    J-roen
    ”Oppie”

Nee, bestellen is kopen! Daar kom je niet onderuit.

Dat ligt er nog maar aan. Volgens mij is er sprake van koop als goederen geleverd zijn en als er betaald is. Je ziet het ook wel eens in kledingzaken waar men iets in je maat voor je besteld zonder dat je verplicht bent om het daadwerkelijk te kopen.

Als jij in de winkel hebt aangegeven een Powerbook te willen kopen en de winkel doet jou een aanbod met prijs en levertijd en je gaat daarmee akkoord. Dan zit je er aan vast. Als een dergelijke overeenkomst er niet is zit je niet aan een bestelling vast.

Bij een Powerbook is het wel lastiger om er vanaf te zien aangezien je in de winkel exact kunt zien wat voor product er besteld is. Bij kleding kun je je altijd nog op pasvorm oid beroepen.

Bijdrager
    The – DDD

Bestellen is een overeenkomst die volgens beide partijen dwingt tot koop/verkoop onder de overeengekomen voorwaarden (algemene voorwaarden en prijs). Echter als je niks getekend hebt, dan kunnen ze je niks maken. Maar waarschijnlijk wordt je dan ook vriendelijk verzocht om te winkel te verlaten en niet meer terug te komen. Een kledingwinkel zal je echter aanbieden om het eerst te mogen passen omdat ze je anders als klant sowieso kwijt zijn.

Twee dingen dus: Als je niks getekend hebt, kom je er eigenlijk altijd onder uit. Maar je hebt ook nog zoiets als goed fatsoen. Hoe zou jij het vinden als iemand je zoiets zou flikken?

Als je echter iets besteld en de winkelier kan iets niet leveren onder de overeengekomen voorwaarden, dan is hij in gebreke gebleven en mag je als klant de overeenkomst eenzijdig verbreken. Volgens mij zelfs als het een prijs VERLAGING betreft, hoewel ik dat niet helemaal zeker weet. Dit is ook vaak de reden dat er in verkoopswaarden iets staat over vergelijkbaar of beter product. Maar ja, beter is een rekbaar begrip. Die portable harde schijf die je besteld hebt, wou je juist om zijn fysieke handzaamheid hebben. Komt de winkel aanzetten met een “beter” product wat een kilo zwaarder is, maar wel 3 keer zoveel opslagruimte heeft. Ja, het is beter, maar ook slechter. Wie heeft er dan gelijk?

Bijdrager
    tigerlily

Ik kom net van IT Pro en ik heb een powerbook 15′ gekocht. Er staat panther op, ik heb 19 euro vermindering op mijn factuur gekregen en ik moet nu tiger bestellen via de site. Het maakte niks uit dat ik wachtte tot vrijdag want dan was het systeem hetzelfde. Ze mogen de tiger cd’s die ze dan hebben niet meegeven met een gekochte mac waar panther opstaat. Stom he, maar het is zo.

Bijdrager
    Yaris
    ”The

Echter als je niks getekend hebt, dan kunnen ze je niks maken. Maar waarschijnlijk wordt je dan ook vriendelijk verzocht om te winkel te verlaten en niet meer terug te komen.
    Twee dingen dus: Als je niks getekend hebt, kom je er eigenlijk altijd onder uit. Maar je hebt ook nog zoiets als goed fatsoen. Hoe zou jij het vinden als iemand je zoiets zou flikken?

Ik zou niet moeilijk doen en gewoon de Powerbook gaan halen zonder Tiger. Toen je je bestelling plaatste wist je dat je Tiger er niet gratis bij zou krijgen aangezien de releasedatum toen nog niet bekend was. Je krijgt dus wat je besteld hebt en je hebt geen enkele reden om je bestelling te annuleren. Misschien heb je wel een beetje pech gehad, maar nu nog terugkrabbelen zou kinderachtig zijn. En denk ook even aan de goede relatie met je Apple Reseller : wie weet heb je hem ooit nog nodig voor een herstelling en dan kun je hem nu beter geen vuile streek leveren.

Bijdrager
    iJezz

ruilen ? kan binnenn 7 dagen ( met bon ) toch? Dat is via de wet in NL zo geregeld dus die lui moeten het wel aannemen..natuurlijk ook een klote streek als je daarna dezelfde besteld maar dan met Tiger ( wat je er dan bij krijgt)..maar zie het zo : nu krijg je 19 euro vergoed..tiger kost : 129 euro..scheelt je toch wel weer 110 euro die je zoiezo maakt ( ik neem aan dat je graag Tiger wilt)..: misschien niet echt fatsoenlijk maar het is wel 110 euro en dat vind ik als scholier toch aardig wat.

Bijdrager
    gijz

ben net even langsgeweest en ik kan Tiger via de website bestellen voor verzendkosten, dus dat scheelt.

Bijdrager
    A

hoi Gijz,
    ik wil je feliciteren met je aankoop.:wink:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.