8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    markj

PB 12″ opladen en warmte

Bij het afhalen van mijn 12″ PB werd me aangeraden niet op netstroom te werken, maar op de batterij. Hier iemand meer van gehoord?
    Opladen gaat echter nogal traag — en de batterij is redelijk snel leeg.
    Dus vaak zit ik te werken en op te laden tegelijk, kan dit dan geen kwaad?
    Verder wordt het apparaatje zoals bekend nogal warm – een collega zet hem daarom altijd op een speciaal laten maken aluminium plaat waarvan hij hoopt dat die als een soort heatsink fungeert. Is dit zinnig?

Bijdrager
    JeePee

Er zijn al diverse discussies geweest over batterij volledig onladen en dan weer volledig opladen. Het schijnt dat de batterij niet persé steeds weer helemaal leeg hoeft en helemaal vol. Ik doe dat op dit moment vrijwel altijd wel, maar dat heeft ook te maken met het feit dat mijn iBookje nog heter wordt, wanneer ik het op mijn schoot hebt en oplaad…. Dus meer uit eigen belang.

Het schijnt dus dat je gewoon op netstroom kunt werken en dat je je iBook of PowerBook gewoon op netstroom aan kunt sluiten zonder dat de batterij leeg is. Wel lijkt het mij verstandig om een keer in de zoveel tijd de batterij helemaal leeg te maken en dan weer helemaal vol. Wellicht is 1 keer per half jaar voldoende om de batterij in goede conditie te houden…
    In ieder geval raadt Apple aan, bij problemen met het PowerManagement: de batterij is nog lang niet leeg, maar je krijgt wel de waarschuwing en na een klein poosje zet de Mac zich zelf uit… om dan o.a. de batterij eens helemaal te ontladen totdat de computer zelf in slaap valt en dan weer echt volledig op te laden, dit om het PowerManagement te resetten en de gebruiksduur op batterij te verlengen. Ik meen dat je daarvoor nog iets moest doen, weet alleen niet meer wat…:?

Er zijn mensen die eindeloos op netstroom werken en waar de batterij het nog perfect van doet, dus…. blijkbaar is het geen probleem!

En wat betreft de hitte, ik leg soms een tijdschrift (MacFan is ideaal:wink: )en als hij nog heter wordt er meerdere onder….:P

Bijdrager
    markj

In de handleiding van mijn PB (iBook wellicht ook) staat dat hij op een vlakke ondergrond moet om luchtcirculatie onder het apparaat(je) goed te laten verlopen. Isoleer je het met een tijdschrift niet te veel…
    Ik geef overigens toe dat als jesteeds een buro moet gebruiken het natuurlijk niet echt een laptop meer is.

Bijdrager
    JeePee

Heb je ventilatiegaatjes onder je PowerBook? Onder mijn iBookje in ieder geval niet en het enige verschil tussen een bureau en een tijdschrift is hooguit dat er 1 milimeter ruimte onder de iBook zit wanneer het op een bureau of tafel staat, het lijkt me niet echt veel uitmaken…:? Maar wellicht toch….

Het wordt inderdaad een Top die je op je Desk zet, wanneer je hem steeds op je bureau moet plaatsen (iMac of PowerMac) of een TableTop, in plaats van dat je hem op je Lap mag gebruiken….

Bijdrager
    markj

Aan de onderkant zitten inderdaad geen gaatjes, maar na wat verder zoeken (google: powerbook heat) is mijn indruk dat het belangrijk schijnt te zijn dat er onder de pb een luchtlaagje zit dat de warmte kan afvoeren.
    Wat me geruststelt is dat de ventilator van de pb niet constant aanstaat – dat schijnt een probleem te verraden.

Bijdrager
    Edwin

Onder mijn flinterdunne (weliswaar Intel) subnotebook heb ik aan de achterkant twee ronde rubber voetjes van een halve centimeter hoogte geplakt. Nauwelijks zichtbaar en het toetsenbord komt er ook nog iets prettiger door te staan. De warmte kan nu veel beter worden afgevoerd als voorheen.

Bijdrager
    Edwin

Oh ja en de accu heb ik verwijderd en het afdekplaatje terug geplaatst omdat ik het laptopje alleen maar tussen twee locaties heen en weer sjouw in mijn rugzak. Op beide locaties ligt een adaptor. Scheelt bijna een derde van het gewicht.

Bijdrager
    de.Studio

Kijk eens op http://www.koolsink.com
    Heb de 12” alu versie besteld. Ziet er goed uit.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.