One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » Patroon uitsnijden … illustrator

Patroon uitsnijden … illustrator

Profielfoto van annelorewolf

annelorewolf op 09 augustus 2017 #

Hey

Vraagje, ik ben een allover-patroon aan het maken in illustrator. Mijn tekening loopt door over de rand. Maar wil de randen afsnijden. Als ik dat doe met clippingmask dan blijven de randen nog, niet zichtbaar maar ze zijn er nog. Als ik pathfinder “cut” gebeurd er niets. Mijn lijnen zijn paden.

Hoe kan ik mijn ontwerp gewoon uitsnijden? Tot de rand van mijn artboard. Zodat ik het in een mooie patroon kan plaatsen…

THANKS !!

Annelore

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: IN JUISTE SUBFORUM GEPLAATST
Profielfoto van jjmac1975

jjmac1975 op 09 augustus 2017 #

Hi Annelore,

Maak in illustrator een rechthoek of vierkant aan ter grootte van jouw altboard.
Leg deze over jouw patroon, selecteer alles en in pathfinder kies je nu crop.

Succes!

Hi bedankt voor je reactie..

maar dat lukt me niet. als ik dat doe, is alles weg??

En staat mijn kleur in het niets, als ik het kleur in zwart zet komt er ook niet meer zichtbaar, ik kan enkel dat selecteren (rood).
Snap het niet

Groetjes

Profielfoto van bartvdv

bartvdv op 09 augustus 2017 #

Dat zal ook niet werken. Veel te veel prutswerk. Maak er gewoon een masker van.

Maar ook clipping mask lukt niet. Had op you tube opgezocht.

Stond dat ik eerst een clipping mask moest maken. Dan is het weg maar eigenlijk niet weg, de randen zijn niet meer zichtbaar maar zijn er nog.

Best dan in pathfinder de randen knippen maar dat lukt niet dan krijg ik telkens hetzelfde resultaat .. zoals hierboven.

Snap het niet.

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 09 augustus 2017 #

Je kiest denk ik de verkeerde van de vele opties in de Pathfinder — probeer de derde op het bovenste rijtje eens, Intersect. Daarmee behoud je alle delen die zich binnen de rechthoek bevinden.

Profielfoto van feek

feek op 09 augustus 2017 #

maar dat lukt me niet. als ik dat doe, is alles weg??

Dat komt zeer waarschijnlijk dat je artwork nogal complex is geworden, bestaande uit groups en compound-paths. Door het geheel te un-groupen en te vereenvoudigen zou het moeten lukken. Maar daar moet je wel even induiken (via layers panel).

Maar in Ai-CC hoef je niet eens je artwork bij te snijden! Dus selecteer alles (of eigenlijk alleen die dingen de je patroon maken) en maak via Menu > Object > Pattern > Make je patroon.

Profielfoto van EagerB0bNerd

EagerB0bNerd op 09 augustus 2017 #

Toch is een clipping mask denk ik handiger dan de randen afsnijden.
Zorg dat je rechthoek BOVEN de rest van je artwork komt. Zorg ook dat ie precies op de juiste plek staat. (ik gebruik smart guides (CMD-U) maar je kan het ook met coordinaten doen.
Dan alles selecteren (zorg ook dat er niet gelocked is) en dan CMD-7

zie plaatjes:

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 10 augustus 2017 #

Vervolgens sleep je alles wat je nu op je scherm hebt, naar het Swatches panel. Nu kun je een vorm maken (of een rechthoek) en deze vullen met het pattern dat nu bij de swatches staat. En of er nu onzichtbare doch selecteerbare lijnen buiten het cropping-kader van het origineel staan of niet (geheel uitknippen) maakt geen enkel verschil. Zorg echter wel dat je in Objects > Patterns > Options de optie Size tile to art aangevinkt hebt staan!

(of je dubbelklikt na een objectvulling even op de tile-swatch)

Profielfoto van aartjan

aartjan op 11 augustus 2017 #

kan je niet gewoon paskruizen neerzetten?

in 1 tekening kan je zo meerdere artboards selecteren

supersimpel

Over dit topic

Gestart op 09 augustus 2017 door annelorewolf

Laatste reactie door aartjan

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?