25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    grafisch

Patenten en Copyright

Gaarne wat uitleg over de patenten en copyright op applescript (excecutables e.d)

Mijn vraag is een simpele, maar niet echt goed begrepen onderwerp.

Als je een script schrijft voor dagelijkse handelingen (of je deze nu hebt gemaakt aan de hand van hulp op een forum zoals deze) Kan je dan een patent aanvragen. Het lijkt me namelijk niet het geval dat als je iets maakt wat honderden danwel niet duizenden bedrijven gebruik van maken, dat je daar een patent op kan vragen.

Hoe zit het dan met een copyright. stel je werkt een aantal jaar waar je bij een aantal bedrijven een script ziet die vrij gebruikt word. Dat wanneer er een bedrijf is die die scripts exploiteerd en beweert een copyright erop te hebben. En heb het niet over de SERVICE die bedrijven bij deze scripts leveren. Want bedrijven die een pakket aanbieden bij een script/scriptpakket leveren is van een heel andere orde. De service betekent dat men met hun klauwen van de script af moeten blijven anders vervalt de garantie.

Dit terwijl ze door jan en alleman worden gebruikt worden in andere iets afwijkende versies.

Kan diegene dan aanspraak maken op een copyright… lijkt me namelijk van niet!

Ik heb het hier NIET over os-x apllications die worden geschreven in cacoa e.d, maar over simpele uitvoer scripts gemaakt met applescript! of automater of een combinatie van zulk soort…

Zowiezo gebruik ik scripts puur op persoonlijke basis en exploiteer het niet als een bedrijf dit zal doen laat staan dat ik een onderhouds service lever… Dat is niet me vak en ik respecteer scripters en programmeerders teveel om hun te ondermijnen.

Ik stel deze vraag puur om te weten wat de juiste handels wijze is om zulke scripts dan voor publiek toegankelijk te maken. Aangezien het een motto is van heel veel apple-users/developers.

Bijdrager
    iJoost

Het is een heikele materie, software-patenten. Hier vind je de nodige informatie en links.

Bijdrager
    grafisch
    ”iJoost”

Het is een heikele materie, software-patenten. Hier vind je de nodige informatie en links.

ik ga http://nl.wikipedia.org/wiki/Octrooi_op_software doorlezen NU!, maar het eerste wat me opvalt is dat het voornamelijk over software gaat en niet over scripts…

Hier word toch ook duidelijk onderscheid in gemaakt!

Bijdrager
    Marius1976

Ik begeef me op glad ijs. En ik heb waarschijnlijk een simplistische kijk op de zaak. En ik zeg er ook gelijk bij: ik heb me er niet (erg) in verdiept. Zo… even ingedekt (haha).

Maar mij lijkt: dat wat je ook bedenkt -wat het ook moge zijn- je altijd ergens een patentje, octrooi, of copyrightje op kunt aanvragen. Volgens mij staat dat helemaal los van het vraagstuk of het nu al-of-geen software is.

Als jij een onwijs handig script schrijft, dan is dat in feite ook een programma. Elk programma is in feite een script.

Als ik in 6502 een routine schrijf die de kleur van een scherm flitsend snel doet veranderen, dan is dat ook een stukje software, maar het is in feite ook een script.

Maar nogmaals: het is van mij meer een eerste opwelling, dan een feit.

Marius

Bijdrager
    iJoost

Scripts zijn ook software. Of de sources nu gecompileerd worden of “alleen maar” geinterpreteerd maakt niets uit. Neem nu een website die je gemaakt is met PHP of met ASP. Dat zou dan geen software zijn? Lijkt me sterk.

Inactief
    Anoniem
    ”grafisch”
    ”iJoost”

ik ga http://nl.wikipedia.org/wiki/Octrooi_op_software doorlezen NU!, maar het eerste wat me opvalt is dat het voornamelijk over software gaat en niet over scripts…

Hier word toch ook duidelijk onderscheid in gemaakt!

Scripts zijn ook software…

Het grootste verschil met scripts en reguliere software is dat reguliere software vertaald is naar machine code, en scripts pas vertaald worden naar machine code op het moment dat ze uitgevoerd worden.

Bijdrager
    iJoost

Dat zeg ik.;-)

Eigenlijk is scripting engine gewoon een modern woord voor interpreter.

Bijdrager
    Marius1976
    ”iJoost”

Dat zeg ik.;-)

Ja, en ik had het ook al gezegd, in mijn post daarboven <grin>

Marius

Bijdrager
    iJoost

Ik viel je bij. Toch? ;-P

Bijdrager
    Marius1976

Maar goed. Nu ben ik benieuwd of Topicstarter antwoord heeft op z’n vraag.

@topicstarter: gaat dit overigens over het script waarover je al meerdere uitgebreide topics hebt lopen?

ter herinnering:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=82718

en
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=82633

Ik weet dat dit een nieuw onderwerp is, maar ik vraag me toch af of het niet beter is bovengenoemde vraag/vragen te stellen in 1 van die topics?

Marius

Bijdrager
    grafisch
    ”Marius1976″

Maar goed. Nu ben ik benieuwd of Topicstarter antwoord heeft op z’n vraag.

@topicstarter: gaat dit overigens over het script waarover je al meerdere uitgebreide topics hebt lopen?

ter herinnering:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=82718

en
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=82633

Ik weet dat dit een nieuw onderwerp is, maar ik vraag me toch af of het niet beter is bovengenoemde vraag/vragen te stellen in 1 van die topics?

Marius

Mischien, heel mischien…. mischien kreeg een zeur email over de laatste code… beetje vervelend, maar mischien niet geheel onterecht het haalt wel alleen de wind uit me zeilen om nog verder te gaan als er pieps zijn die over zulke simpele code al ophef gaan maken…

En ik ben net begonnen…

Vind het gewoon leuk om te kutten met dit soort code… ennuh ja ik ben een puzzel freak… (en nee geen oude topic gebruiken puur vanwege dat deze topic over de wet gaat.)

O_o

Inactief
    Anoniem

Als er geen copyright oid bij de code stond, dan is hij vrij voor jou om te gebruiken. Stond erbij dat ze een vermelding willen of wat dan ook, dan moet je daaraan voldoen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Reflex”

Als er geen copyright oid bij de code stond, dan is hij vrij voor jou om te gebruiken. Stond erbij dat ze een vermelding willen of wat dan ook, dan moet je daaraan voldoen.

Noop, helaas. Als jij iets origineels maakt heb jij daarop het auteursrecht — dat hoef je er niet apart bij te vermelden, of aan te vragen, of weet ik veel wat. Dat het er toch vaak bijgezet wordt is omdat dat het makkelijker maakt aan te tonen dat zus en zo het auteursrecht op dat materiaal heeft. Was dit niet het geval dan zou je ook zonder problemen de tekst van hele boeken over mogen nemen en veranderen als daar geen auteursrechtvermelding in staat (zoals bij veel boeken nog het geval was tot in de jaren ’60/’70).

Inactief
    Anoniem

M.a.w. niemand gaat die code ooit terug vinden in een gecompiled programma (natuurlijk heeft het een bepaalde signature, etc.) maar als je niet weet dat het erin zit ga je er ook niet naar zoeken.

Mensen die zeiken over een paar regels code moeten echt afgeschoten worden. Wat zij geschreven hebben is waarschijnlijk al wel 100 keer geschreven, so get over it…

(Ja, ik ben ook tegen software-patenten :P, tevens ben ik ook tegen de GPL:P )

Bijdrager
    njdewit

Een beetje nuance kan geen kwaad though. Stel een company X steekt loads of manuren in het tweaken van heuristics/constants van een lossy encoding/decoding algoritme (ja, MP3 b.v) dan is het opzich niet meer dan redelijk dat hier rechten aan ontleend kunnen worden.

Wat echter wel weer van de zotten is natuurlijk zijn patenten op van die steenoude compressiealgoritmen en andere triviale shit.

Bijdrager
    grafisch
    ”Reflex”

Mensen die zeiken over een paar regels code moeten echt afgeschoten worden. Wat zij geschreven hebben is waarschijnlijk al wel 100 keer geschreven, so get over it…

(Ja, ik ben ook tegen software-patenten :P, tevens ben ik ook tegen de GPL:P )

Juist duidelijke taal…

bij voorbaat allemaal… voel me weer een tikkie opgefrist en opgehelderd!!

Inactief
    Anoniem
    ”njdewit”

Een beetje nuance kan geen kwaad though. Stel een company X steekt loads of manuren in het tweaken van heuristics/constants van een lossy encoding/decoding algoritme (ja, MP3 b.v) dan is het opzich niet meer dan redelijk dat hier rechten aan ontleend kunnen worden.

Wat echter wel weer van de zotten is natuurlijk zijn patenten op van die steenoude compressiealgoritmen en andere triviale shit.

Eens. Het is dan ook lastig waar je de grens moet trekken.

Bijdrager
    Emiel

Op zich vond ik dit dan wel een mooie zinsnede op Wikipedia:

Octrooien zijn te rechtvaardigen als de optelsom van de negatieve effecten op concurrentiewerking en de positieve effecten op Innovatie resulteren in een netto voordeel voor de maatschappij. Het octrooisysteem is nooit bedoeld als een eenzijdige en vanzelfsprekende beloning voor uitvinders.

Bijdrager
    grafisch

Het octrooisysteem is nooit bedoeld als een eenzijdige en vanzelfsprekende beloning voor uitvinders.

ik deze…

hehehehehe!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Reflex”

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar jammer genoeg zijn er op deze wereld teveel mensen die eerst denken aan hoeveel geld iets hen zou kunnen opleveren …

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

daarom maak ik een programma in opdracht van een bedrijf in plaats van voor een bedrijf een programma te maken. Hierdoor zijn de copyrights etc. voor het bedrijf en niet voor mij en ik krijg mijn poen toch wel zonder gezeur. Vaak als je in opdracht van een bedrijf schrijft zijn deze zo gemaakt naar hun eisen en is de flexibiliteit van een programma zo klein dat geen ander bedrijf hetzelfde programma wil hebben. Dus ben er ook niet bang voor dat ik zelf een grote klapper mis.

groetjes bas

Bijdrager
    njdewit
    ”Jakko
    ”Reflex”

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar jammer genoeg zijn er op deze wereld teveel mensen die eerst denken aan hoeveel geld iets hen zou kunnen opleveren …

Sorry hoor, maar het is toch iemand’s goed recht om niet met een wereldverbeteraar-hoedje op te programmeren maar gewoon puur om geld te verdienen?

En dan heb ik het, zoals eerder toegelicht, inderdaad niet over yokels die triviale onzin willen patenteren.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    ”njdewit”
    ”Jakko
    ”Reflex”

Sorry hoor, maar het is toch iemand’s goed recht om niet met een wereldverbeteraar-hoedje op te programmeren maar gewoon puur om geld te verdienen?

En dan heb ik het, zoals eerder toegelicht, inderdaad niet over yokels die triviale onzin willen patenteren.

mee eens alleen ik denk niet dat reflex dit bedoelde. je hebt programmeurs in bijvoorbeeld applescript taal die veel geld vragen voor een simpel script die jpg omzet naar png. Dit is hooguit 5 commando regels en ik vind het ook slecht als men hier veel geld voor vragen. Gooi het op een willekeurig forum en er is altijd wel iemand die je gratis wil helpen.

waar ik mij en ik denk reflex ook aan irriteer zijn van die programmeurs die met dollar tekens in hun ogen programmeren. dit zijn vaak ook programmeurs die absoluut hun kennis niet wil delen met anderen zoals op dit furum bijvoorbeeld wel alle kennis willen hebben van andere programmeurs omdat ze bang zijn dat ze dan anderen op een idee brengen terwijl hij het misschien ook wel had kunnen doen voor geld. Voor een simpel scriptje zoals ik als voorbeeld aangaf iedereen hier kan programmeren veel geld voor gaan vragen. en als laatste wanneer (omdat het zo simpel is) iemand per ongeluk misschien hetzelfde programmeerd een groot probleem van gaat maken omdat hij dat ook al heeft gemaakt.

Bijdrager
    njdewit

Is dat niet een beetje het deficiet van de hele IT eigenlijk? Dat er gekken zijn die daarvoor betalen? Neem het die talentloze malloten eens kwalijk dat ze wat proberen te verdienen eraan..

en als laatste wanneer (omdat het zo simpel is) iemand per ongeluk misschien hetzelfde programmeerd een groot probleem van gaat maken omdat hij dat ook al heeft gemaakt.

Ik denk dat je het nu een beetje ridiculiseert allemaal. Maargoed.

Bijdrager
    The – DDD

Octrooien(/patenten) zijn gebaseerd op natuurrechtelijke principes. Zeg maar wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als je de eerste bent met iets en daar een octrooi op krijgt, dan ontleen je je recht aan het feit dat je de eerste bent. Om dit recht te verkrijgen dienen wel aan een aantal voorwaarden voldaan te worden. Het idee dient technologisch van aard te zijn. En het idee moet innoverend genoeg zijn en niet zijn opgebouwd op basis van een triviale combinatie van reeds bestaande concepten.

Auteursrecht is van toepassing op alle vastlegging van zaken waarvoor een creatieve inspanning noodzakelijk. Stukje tekst, een plaatje, een opname van een rede die je voert, broncode, etc etc.. Het punt van auteursrecht is van oorsprong niet bedoeld om geld mee te kunnen verdienen. Auteursrecht was bedoeld om de auteur zeggenschap te laten houden over de vruchten van de arbeid van de auteur. Fruits of labour is een mechanisme waarin ervan uitgegaan wordt dat het hoogste doel wat een mens na kan streven de uitdrukking is van zijn gedachten in de wereld om hem heen. Creëren van iets uit niets. Auteursrecht geeft dus rechten gebaseerd op het feit dat je een orgineel werk gemaakt hebt.

Overigens is het prima mogelijk om iets te maken waar jouw auteursrecht op rust, maar wat toch gebruik maakt van een gepatendeerd iets.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.