13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    jebman

patchkast up aansluiten advies

Hoi,

ben bezig met nieuw huis. er gaat ethernet naar de verschillende kamers vanuit de meterkast. Wilde achter de ziggo modem/router die in brugmodus staat mijn AirportExtreme zetten net zoals nu.
    De ethernet kabels gaan naar 2 plekken met een computer en 2 naar apple express voor uitbreiden wifi.
    Er gaan 4 ethernet kabels het huis in, de AirportExtreme kan er maar 3 hebben. Wat is wijsheid, 1 ethernet verbinding direct op de ziggo (die in burgmodus staat) aansluiten?
    Of moet er een splitter (patchkast heet dat dacht ik) worden geplaatst?

Dacht niet dat er een patchkast wordt aangelegd door het installatiebedrijf. In een bedrijf met tig aansluitingen logisch maar voor 4 kabels ook verstandigste?
    Wat is goed spul, waar op letten bij uitkiezen etc?

Bijdrager
    iDEOwen

Je hebt geen patchkast nodig, maar gewoon een switch die je achter je AirPort Extreme plaatst.

Bijdrager
    mtooster

Nee, dat noem je een switch. In de airport extreme zit een 4 poorts switch ingebouwd, dat is inderdaad niet genoeg voor het aantal apparaten wat je bedraad wilt aansluiten.
    En het is vrij gebruikelijk om er dan gewoon nog een extra switch op aan te sluiten.

https://tweakers.net/categorie/311/netwerk-switches/
    met zoiets ben je er al: https://tweakers.net/pricewatch/263449/tp-link-tl-sg1005d.html

Een patchkast is een speciale kast waar je apparatuur en aansluitingen in kunt bouwen om het mooi weg te werken. Dat is een beetje overdreven voor een klein netwerkje thuis. Je kunt het vaak prima aan de zij- of achterwand van de meterkast monteren. Of een plankje maken waar je de spulletje op kunt zetten.

Bijdrager
    jebman

Ah, kijk eens aan, dat is snelle info. Dank jullie wel.
    Kost de kop ook niet;-)
    Had al zo een gevoel dat ik iets verkeerd had opgepikt met patchkast toen ik dat ging opzoeken.

Maakt het nog uit of ik de switch voor of achter de AirportExtreme/Timecapsule zet?
    Wat is de beste volgorde/opbouw van het netwerk:
    ziggo modem/router in brugmodus -> AirportExtreme/Timecapsule voor het wifi beneden -> switch -> computers en AplleExpress op andere etages voor goed wifi.

of kan ik beter ziggo modem/router in brugmodus -> switch -> AirportExpress voor het wifi beneden + computers en AplleExpress op andere etage voor goed wifi + TimeCapsule voor wifi boven en computer boven via deze met ethernet aansluiten? Scheelt een ethernetpoort laten aanleggen boven.

Een en ander is relevant omdat binnen enkele dagen ik moet beslissen hoeveel ethernet poorten ik waar wil hebben en hoeveel stopcontacten er aangelegd moeten gaan worden.

Bijdrager
    SunKeeper

De switch altijd achter je router zetten, nooit ervoor. Want een switch deelt namelijk geen IP-adressen uit, dus dan loopt het mis.

Aansluiten zoals het eerste voorbeeld wat je noemt dus.

Bijdrager
    jebman

Ah, duidelijk SunKeeper. Dan heb ik dus 2 utp kabels naar zolder nodig, 1 voor de computer en 1 voor de AppleExpress.

Bijdrager
    computer space

Kan deze aanbevelen:
    https://tweakers.net/pricewatch/305606/d-link-dgs-108.html
    Heb er nu 3 stuks drie jaar draaien. Een op BG voor 4 UTP poorten in woonkamer, router en kabel naar 1e. Een op eerste verdieping naar 3 slaapkamers en door naar zolder. Een op zolder voor alles Man Cave.
    Voordelen:
    – Ondersteunen Jumbo-frames
    – Auto-detectie van snelheid: ook de meeste Cat5 kabels doen het prima in 1000mbit full duplex. Lampje toont actuele snelheid (groen=1000mbit, geel is 100mbit)
    – Kan 4x2x2Gbit tegelijk verwerken: up/down tussen 4×2 poorten bij 1000mbit tegelijk.
    – Plaatstaal
    – Zuinig

Bijdrager
    RobinJans

jebman 8 uur geleden
    Ah, duidelijk SunKeeper. Dan heb ik dus 2 utp kabels naar zolder nodig, 1 voor de computer en 1 voor de AppleExpress.

Als je de switch op zolder plaatst heb je maar 1 kabel naar zolder nodig, die gaat in de switch en vanuit daar twee losse kabels naar de computer en de airport express.

Bijdrager
    Brombeer

Als de buizen nog niet liggen: neem 3/4 inch en geen 5/8. Dat scheelt de wereld met kabels trekken.

Bijdrager
    computer space

En zelf regelen is veel handiger dan meerprijs aannemer: je weet beter waar het loopt, wat je krijgt en het is veel goedkoper. Tenzij er dingen in de gietvloer moeten en wanden prefab beton zijn.
    Meerprijzen maken de winst! Basis huis, daar zit 2-3% winst op. Rest wordt verdient in meerwerk.

Bijdrager
    jebman

He, goede tips allemaal Robin en Brombeer. Zal het meenemen in de besprekingen met de installatieman!

Bijdrager
    jebman

en kan je ook 2 switches achter elkaar zetten? 1 in de meterkast, 1 kabel naar zolder en op de zolder weer een switch naar de apparaten? switch is goedkoper dan 2e kabel laten trekken.

Bijdrager
    jebman

Tegen €50 meerprijs krijg ik een dubbele ethernet kabel naar zolder, netter en niet duurder dan een extra switch boven. Buizen worden inderdaad 3/4″

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.