30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    Kris

paswoord vergeten??? hoe raak ik toch in mijn Mac???

Een collega van mij heeft een passwoord in zijn/haar mac gestoken en is het daarna vergeten. weten jullie hoe ik in die Mac kan geraken.???:cry:

ik zie het echt niet zitten om nogmaals alles opnieuw te installeren… ik moet er nog 2…:roll:

thx

Bijdrager
    maceddy

hopen dat de password hints aanstaan en dat ie na 3x verkeerd password een hint geeft…

Bijdrager
    DEUZ

Opstarten van instalatie CD voor MacOSX. Hiermee kun je het wachtwoord veranderen, zonder dat je het orgineel heb.

Zelf nooit geprobeerd, dus ik geef je geen garantie.

Bijdrager
    Kris

nope… hints staan niet aan…:cry: :cry:

is er geen toetsen combinatie of een soort “basic boot”, waar mee ik erin geraak…:|

Bijdrager
    pepe

En daarna als de bliksem een ‘systeembeheerder’ toevoegen. Bij elke computer die ik onder handen krijg bouw ik een achterdeurtje voor mezelf in, voor dit soort gevallen…

Bijdrager
    maceddy
    ”pepe”

En daarna als de bliksem een ‘systeembeheerder’ toevoegen. Bij elke computer die ik onder handen krijg bouw ik een achterdeurtje voor mezelf in, voor dit soort gevallen…

Das 1 van de redenen dat ik meteen de root user heb aangezet:)

Bijdrager
    pepe

He Maceddy, weet jij waar ik daar meer over kan vinden. Had een uitleg daarover, maar ben dat kwijtgeraakt…

Bijdrager
    Kris

thx…. :) dat probeer ik direct…

Bijdrager
    Kris

:D gelukt…

ga meteen een root user toevoegen…

bedankt voor de hulp… dit scheelt me een avondje na de uren..

:innocent:

Bijdrager
    maceddy
    ”pepe”

He Maceddy, weet jij waar ik daar meer over kan vinden. Had een uitleg daarover, maar ben dat kwijtgeraakt…

Ga naar Applications > Utilities > NetInfo Manager
    Als die is opgestart ga je naar Menu > Security > Authenticate

Dan typ je je eigen (administrator) naam en wachtwoord in.

Dan weer Menu > Security > Enable Root User.
    Deze vraagt om een wachtwoord voor de root user (dus verzin iets creatiefs).

Dan kun je gebruik maken van de root user.

Uitloggen, en weer inloggen als root (of System Administrator) met het eerder ingevoerde password…

En je kan alles slopen als je t verkeerd doet:D

Bijdrager
    michelvdb

pepe,

root activeren in OS 10.2:

Start /Applications/Hulpprogramma’s/Netinfo-beheer
    Ga naar menu Beveiliging
    Controleer identiteit… of klik op het slotje onderaan links in het venster
    Wachtwoord tikken
    menu Beveiliging > Schakel rootgebruiker in
    Een rootwachtwoord maken als je dit de eerste keer doet
    zorg dat je dit nieuwe wachtwoord ergens veilig bewaard waar je het kan terugvinden.

Log uit
    Log in
    Vul in: root
    Vul in: rootwachtwoord

Veiligheidshalve schakel ik die rootgebruiker uit. Heb ik hem een keer nodig dan do ik dit via Netinfo-beheer.

Bijdrager
    maceddy

Ik was eerder 8)

Bijdrager
    pepe

Bedankt jongens…

Veiligheidshalve schakel ik die rootgebruiker uit. Heb ik hem een keer nodig dan do ik dit via Netinfo-beheer.

Lijkt me een veilig gevoel….

Bijdrager
    maceddy
    ”pepe”

Bedankt jongens…

Lijkt me een veilig gevoel….

Bij mij staat ie standaard aan, mocht er een keer iets gebeuren dat ik niet met de gewone gebruiker kan inloggen…
    Dit is ook altijd het eerste wat ik doe zodra ik X heb geinstalleerd.

Bijdrager
    pepe

Leuk dat ik dat nu weet, maar heeft er iemand nog een advies voor Kris?

Bijdrager
    Kris

ja… want ik heb nog Ć©Ć©n klein probleempje.
    ik geraak mijn oorspronkelijke user niet kwijt. ik kan hem deleten en dan staat hij in een mapje “deleted users”, maar hij blijft wel nog altijd als keuze optie staan bij het inloggen…

ik heb een nieuwe user aangemaakt en wil de vorige eigenlijk kwijt.

Bijdrager
    michelvdb

Opstarten met de OS X Installatie CD. Onder een van de menu’s vind je de optie waarmee je het wachtwoord kan herstellen.

Bijdrager
    michelvdb

Om de ‘deleted user’ kwijt te zijn moet je als root inloggen.

Bijdrager
    Kris

en dan de map deleted users weggooien???

Bijdrager
    Kris

:D :D cool. ik dacht bij mijn eigen: voor ik hier te lang op zweet, doe ik eerst de upgrade naar 10.2.3 (er stond nog 10.2 op) en wat blijkt: mijn deleted user is compleet verdwenen:lol: :lol: joepie…

probleem opgelost dus…

thx voor de hulp

:mrgreen:

Bijdrager
    hage

als je nou geen administrator bent maar je bent wel een user…en je wilt alle privileges hebben dus je wilt op 1 of andere manier ook administrator worden is er dan een manier om dit voormekaar te krijgen…kun je de users map vervangen met andere users vanuit os 9…
    ik heb dus osx op mijn apple maar ik kan er weinig tot niets mee…leuk z’on block maar dat moet toch te omzeilen zijn…..kan mij niet wijsmaken dat dit waterdicht is….:cry: :cry: leuk z’on systeembeheerder…

Bijdrager
    Kris

ik denk zoals hierboven al aangegeven: je start gewoon op met de CD en daar reset je de paswoorden: zo kun je de beheerder “worden”. in feite verander je het paswoord van de beheerder naar een paswoord dat jij wil, zo wordt jij beheerder en wip je de andere… 8):mrgreen: .

of heb ik iets mis??
    :?

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Ik vraag me af of je het wachtwoord van de beheerder kunt wijzigen.

Veel erger is dat wanneer je laptop gejat wordt, iemand anders dus zo bij je info kan, als ze maar een osx cdtje hebben!

Bijdrager
    Kris

jep,

je kunt het wachtwoord van de beheerder wijzigen… (is bij mij gelukt):o inderdaad is het wat gevaarlijk je mac te verliezen…

misschien controleert de installatie ceedee wel een produKtnummer zodat je enkel met de ceedee die de Xversie op jouw mac heeft geĆÆnstalleerD, de paswoorden kunt wijzigen… ???

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Uhm….
    slordig van apple!

Bijdrager
    Kris

tjah…

ze moeten toch iets van oplossing bieden als je je paswoord vergeten bent… ik vind het niet zo erg… ik heb er dan ook al gebruik van moeten maken en het heeft me veel tijd bespaard!!!:mrgreen:

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Maarja, als daardoor je info eigenlijk op straat komt te liggen en andere mensen op jouw mac een beetje voor root kunnen spelen is dat niet zo fijn natuurlijk!

Bijdrager
    Kris

misscchien zit er toch nog een veiligheid op, zoals ik hierboven al zei. dat het produktnummer van de X die op de mac staat vergeleken wordt met her produktnummer van de X die op de Ceedee staat. dit zou in zekere mate een oplossing bieden aan ons probleem/vrees.

Bijdrager
    Jan-Willem

Je kan ook in single user mode inloggen. Kan je zo alle passworden veranderen… (wel alleen voor iemand die een beetje unix kennis heeft)
    Mocht je willen dat dit niet kan, dan moet je een Firmware password aanmaken. (helaas is dit te omzeilen door de hoeveelheid ram in je mac te veranderen en dan op te starten en het pram 2 keer te wissen, maar dat is veel dieven weten dat (gelukkig) niet)…..

Bijdrager
    Kris

beng…

ik was er nu weer een beetje vertrouwen in aan het krijgen… informatica… het is pas veilig als je er alles van weet…:cry:

ik geef op. ik ga gaan werken:x

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.