-
Q:
Paswoord nodig in Terminal
Goeie morgen,
Ik heb een probleem, en ben een leek op het gebied van Terminal gebruik !
Ik moet volgend commando in typen : sudo /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit /etc/hosts
Dan zou er automatisch een bestand in textedit moeten openen !? Maar ik krijg dit: no passwd entry for root!
Hoe krijg ik dit toch voor mekaar ?
Alvast bedankt voor de hulp
Johny
Je moet root activeren zodat deze gebruikt kan worden in Mac OS X, zie: http://support.apple.com/kb/HT1528
Als je dit gedaan hebt kan je de commando opnieuw invoeren en zal je het wachtwoord van het root account moeten invoeren.
@ xino,
Bedankt voor de tip maar :
1. From the Finder’s Go menu, choose Utilities.
2. Open Directory Utility.
3. Click the lock in the Directory Utility window.
4. Enter an administrator account name and password, then click OK.
5. Choose Enable Root User from the Edit menu.
6. Enter the root password you wish to use in both the Password and Verify fields, then click OK.Bij punt 5 gebeurt er niets !! ??
Ik zou toch moeten een root paswoord invullen of niet ?Doe zoals eerder vernoemd door ari.
Je hebt in OSX geen nood aan een root user
Het sudo commando zoals jij dat ingeeft zou voldoende moeten zijn. Je kan dit enkel uitvoeren vanaf een admin account en dan zal je passwoord gevraagd worden. Geef het passwoord van die admin account in en het programma zal de file openen met root privileges.
SUDO is the way to go on UNIX systems
Voorafgaand aan een commando in de terminal moet je sudo (SUperuser DO) ingeven. Het wachtwoord wat dan gevraagd wordt is je eigen wachtwoord (deze is wel verplicht!!! Dus stel een wachtwoord in).
Voorbeeld; het periodiek script voor onderhoud: periodic.
sudo periodic daily weekly monthly (voer onderhoudscript van dag, week en maand uit)
sudo = superuser do
periodic = commando om periodiek onderhoud te starten
daily weekly monthly = de verschillende scripts.OK Basiel, geen root account dan.
Maar als ik nu Terminal open en het hogerop geplaatste commando invoer, en ik druk op enter blijft ie zeggen:no passwd entry for root ! En thats it, en er gebeurt verder niets …
En er word zeker niet naar mijn paswoord gevraagd !
”Johnyw”…Sorry, ik begrijp dat niet heel goed
– log uit
– log terug-in maar nu in een account met administrator rechten (admin account)
– open terminal, probeer het commando opnieuw
– nu werkt het sudo command welmet het sudo command ben je tijdelijk een soort root (super user)
dat is handig, want dan kun je bepaalde dingen doen die normaal alleen root kan, zonder dat je het root-account hoeft te enablen. het enablen van het root-account brengt namelijk veiligheids risico’s mee.
alleen is dat (sudo) recht voorbehouden aan users met administrator-rechten
in de documentatie vind je hierover meer informatie.(sudo = SUper user DO)
Als je dingen als root gaat doen, dan ben je je er toch wel heel goed van bewust dat dan alle vangnetten echt helemaal weg zijn? Alles kan , alles mag en alles wordt zonder waarschuwing genadeloos door je computer uitgevoerd! Ook als het “maar een tikfout” was. =:-o
Voor root (en dat is ook sudo) geldt:
Wie weet wat ie aan doen is, wil het niet gebruiken.
Wie niet weet wat ie aan het doen is, moet het niet gebruiken.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.