21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    joeri onkelinx

pas overgeschakeld van pc naar een mac en meteen problemen

Hallo

Een weekje terug heb ik een macbook pro retina van 13″ gekocht.
    Dacht dat dit een hele verademing zou zijn in vergelijking met vroeger, maar helaas.
    Na een weekje tokkelen en Mac een beetje gewoon te worden krijg ik opeens een blauw scherm.

Dit probleem komt vaker voor merk ik na wat googlen. Het probleem zit hem dus in de systeemvoorkeuren, waar mijn bureaublad en schermbeveiliging vast blijft lopen op “afbeeldingen laden”. Ik heb al alles geprobeerd wat de revue gepasseerd is ook op dit forum.

Rebooten.
    De files deleten in de caches.
    In veilige modus opstarten en dan weer rebooten in normale modus.
    Schijfhulpprogramma’s gebruiken.

Kortom alles wat ik maar kon vinden. Resultaat is dat alles blijft zoals het is en ik nu naar het default scherm mag kijken, wat niet bepaald eer doet aan het retinascherm.

Wat me wel opvalt is dat ik onder mijn andere gebruikersaccount die problemen niet heb (de guest account in dit geval). Achteraf heb ik geprobeerd om de systeemvoorkeuren te kopieren naar een USB stick om ze zo over te zetten op mijn persoonlijke gebruikersaccount.
    Wel hier ligt meteen probleem 2, want mijn USB stick werkt niet op de guest account, maar wel op mijn persoonlijk account??

Dan heb ik alles maar via mail doorgestuurd en het zo proberen te vervangen op mijn persoonlijke gebruikersaccount, maar helaas aanvaard Mac mijn misschien niet zo genieus idee niet.

Iemand raad? Want mijn enthousiasme over Mac is beneden alle peil op dit moment.

Bijdrager
    eugy

Lekker je mac verkopen, terugbrengen of bij het grofvuil zetten.

Bijdrager
    Glime

Ten eerste
    Er bestaan geen perfecte computers (zelfs mac niet)

Helpt het om gewoon je schermbeveiliging uit te zetten?

Bijdrager
    joeri onkelinx

Zover geraak ik zelfs niet…

Bijdrager
    joeri onkelinx

ik eis ook geen perfectie, maar een achtergrond en ondersteuning voor usb sticks op beide accounts als ze correct geformatteerd zijn is nu niet bepaald veeleisend toch?

Bijdrager
    Glime

Systeemvoorkeuren > Bureaublad en schermbeveiliging > Schermbeveiliging > Begin na: “Nooit”

Bijdrager
    Rickje

Ik zou lekker gaan slapen nu.

Ga maandag als de winkel open is langs, leg het verhaal uit en kijk dan met de verkoper (of een andere Apple expert in het pand) naar een oplossing. Misschien dat diegene het in 5 minuten oplost, terwijl jij er nu de hele nacht mee bezig bent.

Begrijpelijk dat je het allemaal zelf wilt doen, enthousiast bent en het opgelost wilt hebben, maar als ik dit zo lees is mijn alinea hierboven de beste oplossing op dit moment.

Bijdrager
    Glime

Het kan zijn dat je de USB stick niet op je bureaublad ziet maar wel in Finder (staat in je dock) en dan onderaan het linker lijstje

Indien je dit even wil checken:
    Open Finder > linksboven “Finder” > Systeemvoorkeuren > Algemeen > Staat “Externe Hardeschijven” aan?

Bijdrager
    joeri onkelinx

@ Glime: eens ik op bureaublad en schermbeveiliging klik, loopt hij vast. Geraak dus niet aan de verdere opties.

Overige wat USB poorten had ik ook al geprobeerd. We zullen inderdaad maandag eens langs gaan bij EasyM en kijken wat ze zeggen.

Bijdrager
    Beech

Misschien had je als overschakelaar hier moeten beginnen:sealed:
    Beter laat dan nooit:money:

Bijdrager
    Ir.Bob

Het ligt misschien aan mij hoor, maar ik heb werkelijk niet door wat het probleem is.

Het scherm wordt blauw? Als in helemaal blauw met niks erop? Of als m’n bureaublad afbeelding verdwijnt en er komt een egaal blauwe voor in de plaats? En wat heb je exact gedaan voordat dit gebeurde. Een beetje meer details kunnen geen kwaad, nu is het nogal vaag omschreven.

Als systeemvoorkeuren vast blijft lopen op afbeeldingen laden, dan kan het zomaar zijn dat er wat gebeurt is met de locatie waar je afbeeldingen staan. Voor de meeste mensen is dit iPhoto, maar je zal de eerste switcher niet zijn die daar wat mee uithaalt in onwetendheid.

Misschien moet je ook even uitleggen wat je bedoelt met systeemvoorkeuren kopiëren? Heb je het programma gekopieerd? Of ben je daadwerkelijk opzoek gegaan naar het juiste bestand voor de schermvoorkeuren in ~/Library? (Een map die overigens standaard onzichtbaar is.) (Ik denk overigens dat met het weggooien van ~/Library/Preferences/com.apple.desktop.plist het probleem verholpen is)

Dat een USB-stick niet mount in de guest account is niet raar, die is omwille van de beveiliging sterk ingeperkt. Je kunt misschien beter een tweede account aanmaken en het daaronder proberen dan onder de guest account.

@Alle overige forum leden, het valt me zwaar tegen dat er vrijwel niemand hier serieus reageert op een toch vrij normale vraag.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit klinkt inderdaad alsof het een goed idee is om eens met de computer terug te gaan naar de winkel. Je hebt per slot van rekening bij elk apparaat kans dat er een defect inzit — daarvoor hebben ze niet voor niks garantie uitgevonden:)

Bijdrager
    Hansi2124

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124] Topic hoort niet thuis in subforum One More Thing (wat alleen gebruikt dient te worden voor topics welke gaan over deze site, podcast of app van OMT). Daarom verplaatst naar dit subforum.[/mod]

Bijdrager
    GoeieDag

Vermoed een corrupte foto/bestand in de database waar de screensaver z’n tanden op stuk bijt.
    Begrijp ik dat je geen andere instelling meer kan maken in Systeemvoorkeuren>Bureaublad en schermbeveiliging? Ook niet als je opstart is de Safe Mode?

Anders moet je eens dit bestandje weggooien uit de thuis-bibliotheek: com.apple.screensaver.plist.
    Te bereiken via Finder menu Ga [optie toets ingedrukt houden]>Bibliotheek>Preferences.
    Dan kun je die instelling opnieuw maken.

Kom, houd moed; lange tijd geleden, toen ik met m’n eerste Mac begon, vond ik gelijk de stevigste bug in OS 8.5 en dacht ook WTF. Maar blij dat ik ‘m toen niet het raam uit heb gegooid.

NB: het overzetten van Systeemvoorkeuren is geen goed idee, ook al omdat het de zaak niet zal oplossen.

Bijdrager
    Rickje
    Ir.Bob op 06 januari 2013

@Alle overige forum leden, het valt me zwaar tegen dat er vrijwel niemand hier serieus reageert op een toch vrij normale vraag.

Ir.Bob op 06 januari 2013

Het ligt misschien aan mij hoor, maar ik heb werkelijk niet door wat het probleem is.

Ik vind dit eerder een vrij exceptionele vraag.

Daarnaast vind ik het heel goed dat je de TS zo graag wilt helpen, ik betwijfel alleen of dat het juiste is om nu te doen. Het probleem lijkt niet simpel ‘een instelling’ te zijn waarmee het probleem wordt verholpen. Om een vorm van systeembeheer uit te voeren vanaf een forum waarbij de uitvoerende eigenlijk geen idee heeft wat hij doet (nieuwe Mac gebruiker, het is allemaal toch nieuw en anders), lijkt mij niet slim.

Maar alle lof voor jou als het je wel lukt om op deze manier een oplossing te vinden.:smile:

Bijdrager
    joeri onkelinx

Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik had gisteren nog alle caches verwijderd gehad in de hoop dat dat zou werken, maar helaas.
    Ook heb ik de system preferences verwijderd als ik bij de harde schijf op GA klikte en dan naar Library ging.

Deleten via Finder had ik nog niet gedaan. System preferences had ik net na een dagje wachten en afkoelen geprobeerd, maar zonder resultaat, idem met Screensaver.plist. Net heb ik desktop.plist gedelete in de finder en opeens werkt het terug.

Gekke gebeurtenis toch, maar het is opgelost en dat is het voornaamste.
    Zou het ergens aan liggen waar ik in de toekomst rekening mee moet houden?

Bijdrager
    Niels

Als ik heel eerlijk mag zijn: wat heb je allemaal lopen kloten? Caches wissen, settings op verschillende gebruikers overzetten, dat is natuurlijk vragen om problemen. De tips op dit forum (niet vervelend bedoeld tegenover de tipgevers) gaan jou als beginnend Mac gebruiker ook niet echt helpen.

Als ik jou was zou ik na een backup van je bestanden beginnen met een clean install via de recovery partitie (ga hiervoor naar de winkel waar je de MBP gekocht hebt als je niet weet hoe dit moet). Een gratis cursusje Mac volgen bij een reseller kan denk ik ook geen kwaad.

Ik begrijp echt niet dat het Mac systeem moeilijker voor je is dan Windows. In vergelijking met windows (al helemaal met windows 8) is het systeemvoorkeuren scherm veel duidelijker en simpeler opgesteld. En alle instellingen waar je eigenlijk niet aan moet zitten (omdat je anders je systeem verkloot) zijn niet of nauwelijks terug te vinden, hoe makkelijk wil je het hebben?

En als je echt geen vrede meer kunt sluiten met je Mac, is er natuurlijk altijd nog de optie om je MBP terug naar de winkel te brengen en een Windows PC te halen…

Bijdrager
    Rickje

@ Niels,

Je moet even goed begrijpen dat deze persoon NIEUW is met Apple computers. Je kunt niet verwachten dat hij alles in 1x oplost wanneer er iets mis blijkt te gaan.
    Overigens zou ik zelf ook gaan ‘kloten’ met een apparaat, als de winkels dicht zijn en ik het wel super graag werkend wil hebben. Je gaat kijken wat in jouw macht ligt om het wellicht tóch wél werkend te krijgen.

Ook is het totaal niet relevant om die laatste zin te plaatsen. Als jij een nieuwe auto hebt die wat kuren heeft, ga je die toch ook niet terugbrengen en een ander merk kopen? MacOSX is een prima systeem, maar als je er kuren mee krijgt, dan kan het ook voor een doorgewinterde Apple-gebruiker uitermate vervelend zijn.

@ Joeri
    Onder normaal gebruik zou je eigenlijk niet tegen gekke dingen aan moeten lopen en ik zou lekker je computer gebruiken zoals je wilt. Je bent natuurlijk niet de eerste en her en der kom je hier op het forum tips tegen voor nieuwe Apple gebruikers evenals op andere websites. De website Macmiep (die hierboven al was genoemd door Bleech) kan je hierbij wat basiskennis verschaffen. In ieder geval goed dat het werkt en bij vragen kun je altijd een nieuw topic aanmaken (of eventueel in dit topic plaatsen, én altijd even zelf zoeken voordat je een vraag stelt, veel vragen zijn al eens eerder gesteld namelijk).

Succes!

Bijdrager
    Niels

@Rickje
    Ik zeg duidelijk dat je als onervaren Mac gebruiker niet via forums met je Mac moet gaan experimenteren om een probleem op te lossen. De ‘oplossingen’ die hij heeft proberen te gebruiken liggen hier duidelijk buiten zijn ‘macht’, met name omdat (wat ik tenminste opmaak uit Joeri’s reacties) hij zelfs de basisbediening van het systeemvoorkeuren scherm al moeilijk uit de voeten komt. Tips van (zelfbenoemde) Mac experts op diverse fora gaan dit probleem echt niet voor hem verhelpen, systeembeheer via fora werkt niet. Zoals je ook kunt lezen, wijs ik Joeri op het feit dat hij recht heeft op technische ondersteuning van Apple danwel de reseller waar de aanschaf heeft plaats gevonden. Gezien de diverse tricks die hij nu al onsuccesvol heeft uitgevoerd, lijkt het mij verstandig om met een schone lei en dus een clean install te beginnen.

Wat betreft mijn opmerking over het retourneren van de MacBook, als ik zie dat iemand binnen zo’n korte tijd zo gefrustreerd is met zijn aankoop, dan is deze misschien vervelend maar wel correct. Je kunt iemand geen systeem opdringen en retour aan de winkel danwel reparatie of vervanging van het product is juridisch gezien je recht (als je nieuwe auto niet functioneert en de garage biedt geen complete reparatie, heb je ook recht op een nieuwe of retour).

Dit gezegd hebbende, ik beweer absoluut niet dat Joerie zijn Mac maar moet opgeven. Ik zou even langs de winkel gaan en vragen om een clean install en wat verdere uitleg over het systeem. Met een beetje geduld en (belangrijker) wat vrije tijd kom je een heel eind. Neem je tijd om alles in te stellen, je hoeft niet alles op een avond gedaan en geleerd te hebben. Vergeet alle tips en tweaks die je geleerd hebt in Windows, ga geen ingewikkelde tweaks en commando’s uitvoeren, kortom, start met een leeg hoofd en doe alsof je een leek bent. Apple heeft een webpagina voor overstappers, lees deze even op je gemak door en kijk in alle rust naar de instructievideo’s. Stel een Time Machine backup in op een externe schijf, en ga dan pas (ingewikkelde) aanpassing in de systeemvoorkeuren toepassen waar jij dat wilt.

Als je dit opvolgt, denk ik je dat je echt tevreden zult zijn met je Mac en er de komende jaren veel plezier aan kunt beleven. Mocht het dan uiteindelijk nog niet bevallen, tja, dan kun je altijd nog een bootcamp partitie aanmaken en het Mac systeem verder vergeten.

Bijdrager
    Blue helmet

Je hebt een behoorlijke investering gedaan. Volg het advies van NielsDam op en ga terug naar de Apple dealer waar je je product gekocht hebt.

Ik ben zelf 2,5 jaar gelden overgestapt, tot volle tevredenheid. Je hebt nu een ‘valse’ start maar zoek, zeker nu, de expertise daar waar je die mag verwachten als je een dergelijke product kocht, bij de dealer!

Neem vervolgens de tijd om stapje voor stapje kennis te verzamelen en toe te passen.

Meerdere Apple dealers organiseren ook gratis gebruikerscursussen. Wellicht een overweging.

Bij OMT is veel kennis en ik ben al meerdere malen prima geholpen, maar eerst de basis!
    De on-line Apple handleidingen zijn een prima hulpmiddel.

Bijdrager
    joeri onkelinx

Alles werkt weer prima zoals eerder al vermeld.

Ik heb normaal gezien geen dingen gedelete die problemen zullen veroorzaken. Ik ben nog net snugger genoeg om op de betere fora de nuttige info uit de chaos van nutteloze posts te kunnen filteren.

Die caches kunnen op zich sowieso weinig kwaad veronderstel ik, aangezien die bij de aankoop vrijwel leeg waren. Het programma systeemvoorkeuren wat ik van de andere account gecopied had heb ik naderhand ook weer keurig verwijderd.

Ik zocht blijkbaar verkeerd door in de caches rond te neuzen, terwijl Ir.Bob het bij het juiste eind had en ik de desktop.plist eens moest wissen bij preferences in de finder. By the way Ir.Bob, bedankt hiervoor.

Voor de rest kan ik wat gebruiksgemak betreft prima overweg met een mac. Dat mijn functie “bureaublad en schermbeveiliging” niet werkte en bleef hangen op “afbeeldingen laden” heeft dan ook niets te maken met mijn gebrek aan kennis over Mac, maar wellicht aan een systeemfoutje of een of andere corrupte data die ik zelf geïmplementeerd heb. Ik ben fotograaf van hobby, maak ook heel wat filmpjes en schrijf her en der wel wat artikels. Er is de voorbije dagen dan ook heel wat verschillends in bijvoorbeeld Iphoto terecht gekomen wat daar niet thuishoorde zoals bijvoorbeeld PDFbestanden, dit louter omdat dit meteen geimporteerd werd na input van mijn SDkaartjes (wat ik trouwens nog steeds een veel betrouwbaardere backup vind dan externe harde schijven).

Ook jij Niels hebt gelijk, de erkende apple stores zijn er om te antwoorden op je problemen, maar als je net als niet functioneert wanneer je je hobby niet kan uitoefenen, dan ga je zelf zoeken… and so I did.
    Het feit dat ik zo gefrustreerd was is ook logisch wanneer je wilt upgraden en meer dan het dubbele uitgeeft aan een Mac dan je voor een PC met “dezelfde” specificaties zou doen en dan moet concluderen dat bepaalde dingen falen die zelf de meest ordinaire PC zonder problemen kan.

Anyhow in de toekomst gaan we naar de shop als er zich nog andere problemen voordoen. No hard feelings voor niemand en allemaal bedankt.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.