9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    nimbusx

Partitioneren – Map aanmaken – Chronosync??? Time Capsule

Partitioneren – Map aanmaken – Chronosync

Wie o wie…

Heb gisteren een 1TB TC gekocht.
    Heb iMac van 320Gb en MB van 120Gb. Libraries bij elkaar nog geen 200GB en dus 800GB over.
    Wil gedeelte ‘claimen’ voor andere opslag.

Partitioneren:
    Schijnt alleen te gaan als je de HD eruit haalt. Ben ik niet van plan.
    Echter… hier staat dat het wel zou moeten kunnen:
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=6191236#post6191236 (post van Potogarza)
    http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=91046 (post van ducatidoc)

Map aanmaken
    Ik heb Apple gebeld en die geven aan dat als ik fysiek een map aanmaak op TC, Time Machina daar nooit aan zal gaan zitten knabbelen.. iemand die daar iets meer over weet?
    Ik heb nl. begrepen dat TM net zolang knabbelt totdat de ruimte op is en dan oude back ups gaat weggooien… ziet hij die map als ‘untouchable’ of gaat de map er hoe dan ook toch aan?
    Lees hier [Time Capsule] HD ook gebruiken voor data dat je aan kan geven hoeveel TM maximaal kan toewijzen (zie post onderaan van Ballebek)

Chronosync
    Time Machine gewoon niet gebruiken (wat op zich jammer is) en TC gebruiken als een Ext. HDD en natuurlijk als Airport Express/Hub voor Printer, Apple TV en USB hubje.

Dus…. wie speelt er brandweerman/vrouw en helpt mij uit de brand?

Bijdrager
    Oppie

Natuurlijk gaat die map er niet aan; simpele en goede oplossing dus.

Bijdrager
    zenclimber

Hoi Nimbusx et.al.,

Je TC zal incrementele backups maken van je systemen. Indien je vaak files wijzigt zullen deze gebackupped worden en dus zal er meer gebruikt gaan worden dan de 200GB die al jouw systemen beslaan.

Als jij een Map op TC aanmaakt neemt die net zoveel ruimte in beslag als er files inzitten. Stel, je maakt een Map op je TC en zet er 10GB aan files in, dan heeft de TC nog 1000-10=990GB over voor backups. De TC zal niet aan die Map komen.

Wil je echter ruimte “reserveren”op je TC… en de TimeMachine bijvoorbeeld maar 500Gb geven, kun je een diskimage aanmaken op je TC met een fixed grootte van 500GB.

De TC heeft dan 1000Gb – 500GB = 500Gb over voor TimeMachine. Jij kunt die diskimage mounten, en zodoende heb je een nieuw filesysteem waarin je 500Gb hebt gereserveerd.

Persoonlijk zou ik geen diskimage aanmaken. Het duurt erg lang voor je 1000Gb “op” is… en tegen die tijd zijn harddisken nog goedkoper zodat je een extra USB harddisk kan kopen en die aan je TC hangen.

groet,
    Marcel

Bijdrager
    nimbusx

Hoi Marcel,

Zou dit dan wel werken??? http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1292464///partitie%2Ctime%2Ccapsule
    ( zie onderin).
    Je limit de TC dan tot bijv. 500GB.

Quote:
    Via de terminal is het mogelijk een max aan te geven hoeveel Time Machine mag gebruiken van je schijf.
    code:

1: sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize [SIZE]

Mocht je de waarde willen veranderen (nadat je hem al hebt ingesteld) voer dan eerst deze code uit voordat je de waarde aanpast met bovenstaande code:

1: sudo defaults delete /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize

[SIZE] vervangen voor waarde in bytes

Dan zou ik dus een map aan kunnen maken en TM laten denken dat er NIET meer dan 500GB aanwezig is terwijl ik er 500GB over hou voor Film klassiekers, The Best of the Ron’s Honeymoonquiz en de gehele BZN Bootleg collectie.. hahaha

Bijdrager
    zenclimber

Yep, dat is ook een optie. Je moet wel onthouden dat je dit hebt gedaan… Ik stel me voor dat je over een jaar jezelf afvraagt waarom TC al backups aan het weggooien is terwijl er nog voldoende ruimte over is. Bij een diskimage is het direct te zien, effect is hetzelfde.

En… heel belangrijk punt.. als je vanaf meerdere Mac’s je TC gebruikt moet je overal deze commandline setting uitvoeren !

Het aanmaken van een diskimage hoef je maar 1x te doen, en deze kan je vanaf al je Mac’s gebruiken.

grtzzz

Bijdrager
    nimbusx

Hi Marcel,

Ik heb en een iMac en een MB.. moet ik die command line dan op beide login’s (vriendin en die an mij x2 Macies) toepassen?
    Dus in totaal 4 keer? Of is dit commando op als admin op beide Mac’s voldoende?

Wat bedoel je precies met een diskimage? Wat moet ik daarvoor doen/laten en werkt dat ook met TM en TC???
    Heb daar nl. geen kaas van gegeten of me in verdiept.

Roland

Bijdrager
    zenclimber

je hoeft het commando maar 1x per machine uit te voeren.

je moet het systeem wachtwoord invoeren en daarna geldt het voor de hele machine, voor alle users. in jouw geval moet jij het dus 2x uit voeren.

als je niet weet wat een diskimage is zou ik het maar niet doen:-)

succes verder!

grtzzz,
    Marcel

Bijdrager
    nimbusx

Hi Marcel,

Euh… ik ben een beetje thuis in Disk Utilities en zie wel een icon met New Image. Die kan ik aanmaken maar waar en hoe en wat… daar blijf ik hangen.
    Klik ik op de TC schijf? Wat zijn de dan de stappen??

Zou dat er zo uit zien:
    Save As: Naam van bestand
    Where: op de TC
    Volume name: bijv. 500GBonTC
    Vulme Size: 500GB
    Volume Format: Mac OS Extended (Journaled)
    Encryption: ???
    Partitions: No Partition map
    Image Format: read/writedisk image
    Heb dit ff getest op m’n desktop, dat wordt een .dmg bestand.. kan ik mounten en iets in droppen…
    Zie dat m’n HD 100 MB minder te besteden heeft want was 100.03 vrij en na deleten 100.13 vrij..

Als ik dat dus doe op de TC dan snap ik Disk Image… moet dat stukje dus alleen steeds mounten maar dat doet die automatisch dus geen issue…

Dit zou dus een alternatief zijn voor deze truc: 1: sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize [SIZE] ?

[/img]

Bijdrager
    nimbusx

Beste Marcel et al,

Zojuist de keuze laten vallen op een Disk Image.
    Kwam bij Apple Support zelf vandaan.

Map aanmaken geen probleem, zal niet worden opgegeten als TM die ruimte nodig heeft maar daar kan je het aantal GB’s niet van te voren van bepalen.

Apple support gozer, perfecte support overigens, gaf aan zelf ook iets geleerd te hebben!

Roland

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.