8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    robert1970

Partitioneren externe schijf HFS+ of Journaled?

Beste lijstleden,

Ik heb een vraagje en internet gaf mij niet het gewenste antwoord.
    Vanmiddag heb ik een Freecom externe schijf gekocht van 1TB.
    In de ‘handleiding’ werd aangeraden om de schijf (voor OS X) te partitioneren in HFS+.
    De interne schijf van mijn iMac mid. 2010 is op HFS Journaled gepartitioneerd.
    Welke methode kan ik het beste gebruiken voor de externe schijf?
    Zijn de verschillen in beide file systems groot?

Alvast bedankt.

Robert

Moderator
    unSOUND

Ligt er een beetje aan wat je er mee gaat doen… Maar als je nog op Snow of eerder werkt kun je Journaling ook achteraf nog aan- of uit zetten.

( In Lion is die optie verdwenen, waarschijnlijk als onderdeel van 1 van die 300 “verbeteringen”… :sealed: )

Bijdrager
    Xserve

Voor zover ik het weet, is Journaled altijd beter. Journaling is een soort van extra beveiliging voor je partitie. Het is ook de standaardoptie van Apple, en ik heb nog nooit geweten van een harde schijf die niet werkt met Journaled maar wel met het ‘gewone’ niet-journaled. Zoals unSOUND heel correct aangeeft, kan je Journaling trouwens later nog aan- of uitzetten, dus zo groot is het verschil ook niet. Kies dus maar voor HFS+ (Journaled).

Bijdrager
    robert1970

Dank jullie wel voor de reacties.
    De schijf wordt hier eigenlijk alleen gebruikt voor een backup. Niet voor zwaar lees en schrijfwerk zoals video.
    Ik werk hier inderdaad nog steeds met SL.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

HFS+ kan met of zonder journaling worden gebruikt. Als het aan staat wordt er een record bijgehouden van de status van een bestand zodat bij b.v.b. een stroomstoring dit record kan worden gebruikt om het bestand terug te krijgen in de goeie staat. M.a.w: de kans op data verlies is kleiner.
    Hoewel journaling voornamelijk wordt aanbevolen bij schijven met kritische data (het zorgt voor een minimale performance daling) zoals die van een server is het toch een goed idee om het altijd aan te hebben.

Bijdrager
    robert1970

Dank voor de heldere uitleg Hendrik.
    De schijf is geformatteerd in HFS+ Journaled. Ben nu verschillende mappen aan het backuppen.
    Gelukkig krijg ik hier de stroom van NUON en die hebben niet zo vaak een storing, maar het kan altijd een keertje gebeuren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

:grin: Ik woon in Rotterdam en laatst zaten 50.000 huishoudens zonder stroom. Voor mij was dat de 4e keer in ongeveer 3 jaar. Bij mij is het Stedin die daar erg goed in is. :thumbsdown:

Bijdrager
    robert1970

Dat bedoel ik :sarcastic:
    Essent en Liander hebben ondertussen ook al een aardige reputatie:eek:
    NUON is dan wel (zeggen ze) een heel stuk duurder, maar dan wel betrouwbaarder.:grin:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.