19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Erikaatje

partitioneren

hallo beste mede maccers!

Ik heb een probleem..
    Mijn HD is is niet partitioneerd, maar dit wil ik nu eigenlijk wel.
    Alleen zou ik het liefs willend dan ik geen gegevens hoef te wissen op m’n HD!

Nu las ik op dit forum iets over bv. iPartition, maar dat werkt volgens mij ook niet, omdat je computer dan van een andere partition opgestart moet zijn (die heb ik dus nog niet).

En volgens mij kan het ook niet doormiddel van de panther CD op te starten, want dan kan ik niet meer bij de programma’s zoals iPartition..toch?

Wie o Wie kan mij een handje helpen? Alvast bedankt!
    Liefs Erika

Bijdrager
    jafolkers

Ik had dat eerst ook maar ben er later afgestapt.
    Nu heb ik het systeem er op staan en daarnaast mappen gemaakt.
    Janny en Janny Programma’s en dan blijft het ook overzichtelijk.
    Dat zijn a.h.w. mijn partities geworden en ik vind het prettig werken tot nu toe (een jaar ongeveer).

Groetjes Janny

Bijdrager
    Erikaatje

is ook een manier..maar ik ga liever voor de partitions..
    maar bedankt voor je bericht:)

iemand anders ene oplossing/?

Bijdrager
    Esquare
    ”erikaatjuh”

is ook een manier..maar ik ga liever voor de partitions..
    maar bedankt voor je bericht:)

iemand anders ene oplossing/?

Persoonlijk zou ik het partitioneren van een bestaande schijf nooit aan welk stukje software dan ook willen overlaten zonder een hele goede backup (beter nog: kloon) van mijn schijf te maken. En daarmee is in feite het nut van die software gelijk verdwenen: als je toch een goede kopie hebt, kun je net zo goed de oorspronkelijke schijf wissen en opnieuw indelen met Schijfhulpprogramma…

Bijdrager
    Erikaatje

ok.. dan ga ik maar is een backup maken:D

Bijdrager
    Esquare
    ”erikaatjuh”

ok.. dan ga ik maar is een backup maken:D

Tip: maak een volledige kloon met Carbon Copy Cloner of SuperDuper (zie versiontracker.com) en controleer goed of deze werkt, voordat je schijven gaat wissen!

Bijdrager
    draaischaap

Laat ik je vooral niet afhouden van het maken van een backup, maar bedenk je goed waarom je partities wil.

Als je meerdere partities hebt, komt je vroeger of later altijd in een situatie terecht waarop je moet gaan schuiven met data. Stel je hebt 3 partities, met op elke partitie nog 5 GB vrije ruimte.
    Dan heb je dus nog 15 GB vrij, maar waar laat je die 6 of 7 GB data die je nu echt even snel kwijt moet? (DVD’tje rippen, whatever)

Mijn ervaring (en van mensen uit mijn omgeving) is dat partities erg handig lijken in het begin, maar achteraf is er eigenlijk altijd spijt.

Bijdrager
    Oppie

Mee eens!
    En ook systeemtechnisch is er geen voordeel te behalen uit partities.

Bijdrager
    Erikaatje

ok ik ben overtuigd:D

Bijdrager
    draaischaap

Gefeliciteerd!
    Echt, krijg je geen spijt van:D

Bijdrager
    JeePee

Ik ben het met jullie eens, toch kon ik het niet laten om iets erover te zeggen. Ik heb twee partities op m’n interne harde schijf en 3 op m’n externe. Dit heeft in mijn geval allemaal te maken met het testen van programma’s. Zo had ik Tiger staan op een externe partitie, een volledig aangemaakt systeem voor familie en een partitie met een volledige kloon.
    M’n interne partities heb ik zo verdeeld dat ik van de 80 GB, 10 GB gebruik voor een Safety Clone via SuperDuper!, zo start ik steeds automatisch van de 2de partitie op en kan klooien wat ik wil, gaat er wat mis, dan start ik gewoon vanaf de eerste partitie op alles is weer zoals het was, zonder de veranderingen. Alleen zaken in de homefolder zijn veranderd. Ideaal voor mij.

Overigens komt DiskStudio binnenkort uit, ik kan er helaas niet teveel over zeggen, maar mocht ik wat willen wijzigen in de toekomst, dan gebruik ik DiskStudio, VolumeWorks laat ik dan absoluut links liggen. Een backup is overigens altijd aan te raden, wat je ook doet.

Bijdrager
    draaischaap

JeePee, ik begrijp helemaal wat je zegt. Er zijn absoluut een boel redenen aan te voeren om wel met partities te werken. Mijn Windows 2000 staat ook apart op een 10 GB partitie, zodat ik altijd een nieuw systeem kan terugzetten zonder verhoogd risico te lopen dat m’n data er tussenuit knijpt.

Het is dat ik het geld niet heb voor een dikke externe schijf, maar het eerste wat ik doe is hem in 2 partities verdelen: 1 als backup van de 40 GB in m’n Powerbook, en de 2e als speelruimte.

Ik ben voorstander van partities op de juiste manier gebruikt!

Partities rule! :D
    (maar de harde schijf waar m’n home-dir op staat blijft 1 partitie)

Bijdrager
    Erikaatje

8) :D
    kijk iemand die me snapt:D

ben wel benieuwd naar dat DiskStudio!

Bijdrager
    JeePee

Belangrijkste blijft inderdaad dat er genoeg ruimte is voor het systeem en je Homefolder, daarom is het partitioneren van externe schijven minder problematisch. 10 GB op 80 GB is te overzien, 40 om 40 bijvoorbeeld niet.:D

Dus bezint, eer ge begint. En anders probeer je gewoon wat en wijzig je later de boel met DiskStudio. :P Ach, echt nodig heb je zo’n programma natuurlijk niet, maar ik vind het handig om in de kast te hebben. 8)

Bijdrager
    JeePee

Ik heb het getest gedurende de betaperiode, best leuk en de definitieve versie heb ik nu ook, maar ik mag er niets over melden, zolang het niet officieel is uitgebracht. Je moet dan echt wat ondertekenen. Het leuke van het testen, vind ik het langzaam zien ontstaan van iets en wat ook leuk is, vermeld te worden en het programma te krijgen, voor niets, ja voor de tijd die je erin hebt gestoken om het te testen.

Zodra het mag, zal ik er een review over schrijven. Dat het goed werkt, mag ik denk ik nu wel schrijven.:wink:

Bijdrager
    Erikaatje

ik heb de website van dat progamma en het ziet er iedergeval veel belovend uit!:D

Bijdrager
    Oppie

Erikaatjuh, let wel: JeePee heeft een zeer goede reden voor dat partitioneren. Hij rommelt en experimenteert graag met zijn systeem, hij is erg deskundig in deze materie, en dan is het slim wat hij doet.

Maar als je niet zo’n zelfde gebruiker bent, zou ik het zeker NIET doen!
    Ipv een betaald software pakket aan te schaffen, zou je beter een externe FireWire HD kunnen aanschaffen; véél veiliger als back-up medium, en ook veelzijdig inzetbaar.

Bijdrager
    Erikaatje

ja daar zat ik ook al aan te denken.. maar ik weet nu genoneg:)
    bedankt allemaal!

Bijdrager
    JeePee

Als backupmogelijkheid is een FireWire harde schijf zeker aan te raden, het is altijd veiliger, want gaat je interne schijf naar z’n grootje, dan zijn alle partities ook naar hun grootje…:?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.