7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    hwp

partities

Hoe kan ik een partitie verwijderen en de harde schijf terugbrengen naar 1 partitie ik heb met de disk utility alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.

Bijdrager
    JeePee

Je moet dan vanaf de InstallatieDVD opstarten en dan met Schijfhulpprogramma de schijf omzetten. Je kunt namelijk niet je opstartschijf partitioneren. Als je dit met Schijfhulpprogramma doet, raak je wel al je data kwijt, dus maak een kloon of backup.

Er zijn programma’s voor: DiskStudio, VolumeWorks en iPartition, maar je kunt je afvragen of ze het geld waard zijn voor die ene keer dat je het gebruikt, bovendien is het ook bij het gebruik van deze programma’s aan te raden om voor de zekerheid een backup te hebben en dan kun je eigenlijk net zo goed Schijfhulpprogramma gebruiken.

De enige winst zou tijdwinst zijn. Met DiskStudio e.d. ben je natuurlijk sneller klaar, omdat je niet al je data weer terug hoeft te zetten. Mocht er veel data verschoven moeten worden, dan neemt een programma als DiskStudio natuurlijk ook wel wat tijd in beslag.:roll:

Bijdrager
    Nikita

Als het een BootCamp partitie is (met Windows) zou het geen punt moeten zijn, dan kan je het met de BootCamp Assistent weer terugzetten naar de originele situatie. Anders zul je je spullen moeten back-uppen en de OSX Installatie moeten starten vanaf de DVD en dan met Schijfhulpprogramma de hardeschijf opnieuw moeten partitioneren. Maar dan ben je dus wel al je gegevens kwijt…

Bijdrager
    snoeck

Ik wil eigenlijk ook af van die virtuele schijf van bootcamp, maar slaag daar niet in via schijfhulpprogramma. Ik kan wel de inhoud wissen, maar krijg ze niet verwijderd en terug op 1 originele HD.

Heb me laten vertellen dat dit gwn via BC-assistent zelf is maar als ik die wil openen krijg ik het volgende: “Boot Camp kan niet worden geopend. De opstartschijf wordt niet ondersteund.” En kan ik enkel BC-assistent stoppen.

Kan iemand me daarbij helpen?

Thnx!

Bijdrager
    Nikita

Bootcamp maakt geen virtuele schijf aan hoor. Het is een echte partitie.
    Maarja, als Boot Camp niet wil meewerken, zal er waarschijnlijk niks anders opzitten dan de rigoureuze weg…

Bijdrager
    Mono1

Heb me laten vertellen dat dit gwn via BC-assistent zelf is maar als ik die wil openen krijg ik het volgende: “Boot Camp kan niet worden geopend. De opstartschijf wordt niet ondersteund.” En kan ik enkel BC-assistent stoppen.

Dit probleem heb ik ook gehad, want ik had de schijf achteraf gezien te klein gepartitioneerd (5Gig) en wilde dat veranderen in 15 Gig. Dus toen volgens de gebruiksaanwijzing Boot Camp weer verwijderd: “Restore the startup disk to a single volume”. Vervolgens wilde ik Boot Camp opnieuw (met de grotere partitie) opnieuw installeren, maar dat lukte niet want ik kreeg de melding dat ik eerst alles moest back-uppen en dan de schijf moest wissen en dan weer alles terug zetten. Via Super Duper een exacte schijfkopie gemaakt naar een externe HD (firewire) en toen wilde ik met schijfhulpprogramma de iMac-schijf wissen. Dat ging niet, het keuzebalkje bleef grijs en ik kon ook niet kiezen voor partitioneren. Om een lang verhaal kort te maken: dat lukt wel met je opstart DVD. Na de taalinstelling en accoord etc. naar hulpprogramma’s in de menubalk en daar bij “partities” kiezen voor 1 partitie. De schijf wordt nu volledig gewist. Opnieuw opstarten en dan wordt automatisch de Back Up schijf opgestart. Via Super Duper weer de exacte kopie terug naar de iMac Hard Disc (wel die eerts een nieuwe naam geven!). En dan weer met Boot Camp assistent Boot Camp (nu de goeie grootte van de partitie opgeven!) en daarna Windows installeren.
    Al met al ben je er wel een flinke poos mee bezig……..:?

Bijdrager
    Woody
    ”hwp”

Hoe kan ik een partitie verwijderen en de harde schijf terugbrengen naar 1 partitie ik heb met de disk utility alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.

Als je toevallig nog een externe harde schijf hebt ( of je kan die van iemand tijdelijk lenen), kies dan voor de mogelijkheid die Silverkeeper biedt.
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14521
    Het prog is gratis.
    Maak via het programma een complete backup van jou huidige interne hd (source) en kies de externe hd als opslag (Destination) Let wel, formateer de externe hd wel in Mac Os bestandsindeling (geen Fat32 of NTFS)
    Vervolgens kan je kiezen uit een optie om de “image” bootable te maken.
    Start dan op vanaf de externe harde schijf en via de hulpprogramma’s kun je dan jou interne hd herpartitioneren.
    Het is al een tijdje geleden dat ik Silverkeeper gebruikte, en weet niet zeker of je ook nog in de systeemvoorkeuren nog moet selecteren van welke hd je wenst op te starten. Lees hiervoor hetr Read Me docje bijgeleverd in het programma.
    Succes ermee

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.