24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    verhoevenw

partities samenvoegen

kan ik zo maar twee (lege) partities samenvoegen?

Bijdrager
    ivan.roos

Ja.

Bijdrager
    Hobbes
    ”ivan.roos”

Ja.

Veranderd dat iets aan de bestanden die daar opstaan??

Bijdrager
    verhoevenw

kan dat vanuit Mac OSX?

Bijdrager
    ivan.roos
    ”Hobbes”
    ”ivan.roos”

Ja.

NATUURLIJK!
    NIET DOEN ALS JE GEVOELIGE INFO DAAR HEEB LIGGGGEN!

Bijdrager
    macpro
    ”Hobbes”
    ”ivan.roos”

Ja.

Nee, want het zijn lege partities. :wink:

Bijdrager
    verhoevenw

bestaat er een programmaatje om het klusje te klaren of moet ik een tijdrovende OSX-cleaninstallatie verrichten?

Bijdrager
    draaischaap
    ”verhoevenw”

bestaat er een programmaatje om het klusje te klaren of moet ik een tijdrovende OSX-cleaninstallatie verrichten?

Je kunt de 2 LEGE partities verwijderen met de Disk Utility in de utilities folder, om vervolgens 1 nieuwe te maken.

Waren ze per ongeluk toch niet leeg, dan is die data dus weg.

edit: in het Nederlands is dat (meen ik) het ‘schijfhulpprogramma’ in ‘hulpprogramma’s’ in ‘programma’s’, maar ik kan me in die namen vergissen.

Bijdrager
    verhoevenw

in het schijfhulpprogramma vind ik niet zo direct een commando om een partitie te verwijderen :(

Bijdrager
    draaischaap

– klik linksboven op de naam/icoon van de SCHIJF waarop de partities staan
    – klik op het tabje “partities” (rechts in het midden)
    – klik in het grote vlak op de partitie die je wil weggooien
    – klik ‘delete’
    – klik in het grote vlak op de tweede partitie die je wil weggooien
    – klik ‘delete’
    – klik op de nu ontstane lege ruimte

en dan kun je een nieuwe partitie maken (en daar kom je vast uit, want wat er dan gebeurd kan ik nu niet testen):)

edit: rechtsonder op ‘partition’ (of de nederlandse variant) klikken natuurlijk, duh!

Bijdrager
    verhoevenw

bedankt voor de tip – onderussen heb ik de verschillende partities gevonden maar wanneer ik een partitie via “Wijzig” wil verwijderen lukt het niet want alle commando’s in dat venster zijn niet aanklikbaar – alleen bij de “speciale tekens” kan ik verder

Bijdrager
    draaischaap

Onder het grote vlak waar de partites staan, staat toch ook een knop “delete” (of “verwijder” of “wis” of iets dergelijks) ??

Bijdrager
    verhoevenw

ja maar is ook “wazig” en dus niet aanklikbaar – net alsof al die commando’s beveiligd zijn…

Bijdrager
    Hobbes
    ”verhoevenw”

ja maar is ook “wazig” en dus niet aanklikbaar – net alsof al die commando’s beveiligd zijn…

Dat is waarschijnlijk omdat je op die schijf aan het werken bent.
    Mss staat je OS er op?

Bijdrager
    draaischaap

hmmm…

optie 1: Er staat linksonder in het vlak een slotje. Is die open?
    optie 2: de partities zijn stiekem toch niet leeg en zijn zelfs boot-volumes.
    optie 3: je gebruiker heeft geen rechten om partities te deleten. Is je gebruiker administrator?

optie 4 (de juiste) is er vast ook nog, maar die zie ik nu even over het hoofd.

Bijdrager
    draaischaap

Hobbes: Ik heb zelf slechts 1 partitie op 1 schijf, maar kun je ook van een schijf met 3 partities waarvan 1 bootvolume ook niet die andere twee verwijderen?

(kromme zin, maar ik hoop/denk dat je snapt wat ik bedoel)

en verhoevenw: zie ook m’n laatste post op de vorige pagina over slotjes en rechten niet over het hoofd. Het topic is vermultipaginieerd. (of schrijf je dat met een ‘t’ op het eind?) :D

Bijdrager
    verhoevenw

bedankt voor de hulp, hieronder de antwoorden:

optie 1: Er staat linksonder in het vlak een slotje. Is die open? ja
    optie 2: de partities zijn stiekem toch niet leeg en zijn zelfs boot-volumes. Bij elke partitie staat er telkens: Deze schijf bevat het opstartvolume en kan niet in partities worden verdeeld
    optie 3: je gebruiker heeft geen rechten om partities te deleten. Is je gebruiker administrator? ja

optie 4 (de juiste) is er vast ook nog, maar die zie ik nu even over het hoofd.

Bijdrager
    draaischaap

Zie je wel! is het toch optie 4…

Het lijkt erop of inderdaad van een partitie van de schijf waarop ook een opstart’partitie’ staat, je die andere niet kunt weggooien. Dat vind ik erg vreemd, maar zoals gezegd, ik kan dat niet bevestigen.

Ik begrijp goed dat je nu dus (minstens) 3 partities hebt op je schijf, waarvan 1 met je OS, en 2 leeg?

edit: misschien moet je het eens proberen met het schijfhulpprogramma die op je Mac OS X installer CD/DVD staat (herstarten met ‘c’ ingedrukt, terwijl de DVD erin zit).
    Het schijfhulpprogramma vind je volgens mij in een menu van de installer.

Bijdrager
    verhoevenw

dat klopt: 3 partities van elk 12,30 GB partitie A (met OS) – partities B en C (“zichtbaar” leeg) – B en C zou ik dus willen samenvoegen

Bijdrager
    draaischaap

Duidelijk.

Volgens mij is opstarten van de installer CD en het schijfhulpprogramma daar gebruiken de missende ‘optie 4’. Sterker, het zou me zeer verbazen als het je dan niet zou lukken.

Bijdrager
    draaischaap

Om redenen die ik hier hier noem, is het misschien de moeite om te backuppen en helemaal opnieuw te beginnen met alles op 1 partitie?

Bijdrager
    verhoevenw

het gaat hier om een nieuwe hd die ik pas gisteren installeerde, dus veel info staat er nog niet op – ik ga jullie wijze raad opvolgen en maar met één partitie werken
    @ draaischaap: dank je wel voor al je hulp:wink:

Bijdrager
    draaischaap

Verwar ‘jullie wijze raad’ niet met ‘draaischaap’s idiote voorkeur’ :)

Maar het is wel zo dat als je een paar JamPack’s installeerd en ook je iTunes library groeit gestaag, dan zijn partities ronduit waardeloos. Je Home-directory in z’n algemeenheid wil je gewoon niet beperken.

Maar gelukkig dat je systeem nog zo vers is :)
    Veel succes en plezier met installeren!

edit: Oh, en nog 1 dingetje dan, om nog wat meer kracht bij te zetten:
    Het maakt niet uit of je een 40 GB of een 300 GB schijf hebt en in 3 partities verdeeld. Met een 300 GB schijf duurt het gewoon veel langer voordat je met je kop tegen precies hetzelfde probleem op loopt. Het probleem is dan alleen een stuk groter…

Bijdrager
    verhoevenw

en voor je filosofisch slot :wink:

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.