24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

Partities samenvoegen

Stel nou dat ik dadelijk ook lekker Tiger heb en deze wil installeren op mijn iBook…. Ik heb geen externe hd om een backup van mijn huidige systeem op te zetten en ik wil wel alle preferences enzo bewaren! Nou had ikzelf al bedacht om mijn schijf te verdelen in 2 partities. 1 met OSX 10.3.9 en een met OSX 10.4. Vervolgens start ik van één van beide systemen op en sleep wat preferences en progjes en bestanden naar de partitie waar tiger op staat. net zo lang tot ik denk dat ik alles over heb gezet zowel qua instellingen als qua bestanden. Dan hoef ik 10.3.9 natuurlijk niet meer; ik wis alles op de partitie waar 10.3.9 op staat en voeg deze vervolgens toe aan de partitie van 10.4 zodat ik weer een harde schijf heb ZONDER partities ofzo. Net zoals nu maar dan met tiger! Maare kan dit wel??? Ik wil het niet uitproberen want als het mislukt dan heb ik een groot probleem ik moet echt zeker weten dat het veilig is. Bedankt voor jullie tips alvast.

Bijdrager
    Zander

Volgens mij wordt je HD gewist bij t partitioneren.

groet

Sander

Bijdrager
    ParadoX

Ik heb ooit eens geprobeert een partitie erbij te maken op een externe Firewire schijf, deze heb ik na dit ‘grapje’ geheel kunnen wissen. Ik deed dit toen met zo’n nieuw partition programma vor de mac. (volumeworks?)

Het is altijd riskant in mijn ogen.
    Misschien kun je gewoon beter voor Updaten kiezen..[/u]

Moderator
    unSOUND

Wat je ook kunt doen:

– kopieer je hele systeem naar een externe HD met Carbon Copy Cloner
    – leeg je HD, en verdeel hem in twee partities
    – zet de backup terug op beide partities
    – laat de ene gewoon staan met 10.3.9
    – installeer Tiger op de andere met de upgrade-optie

Zo heb je 2 systemen met dezelfde prefs…

Bijdrager
    wdegraaf

Ik heb dat eens geprobeerd met behulp van iPartition, maar uiteindelijk kwam het er op neer dat ik m’n back-up moest terugzetten op de (toen wel gepartitioneerde) schijf.

Willem-Jan

Bijdrager
    macpro
    ”sic-one”

Stel nou dat ik dadelijk ook lekker Tiger heb en deze wil installeren op mijn iBook…. Ik heb geen externe hd om een backup van mijn huidige systeem op te zetten en ik wil wel alle preferences enzo bewaren!

Installeer Tiger met behouden van gebruikers en instellingen.
    Je krijgt dan een vers Mac OS X op je schijf en al je instellingen worden mee overgenomen.

Bijdrager
    Vin
    ”macpro”
    ”sic-one”

Stel nou dat ik dadelijk ook lekker Tiger heb en deze wil installeren op mijn iBook…. Ik heb geen externe hd om een backup van mijn huidige systeem op te zetten en ik wil wel alle preferences enzo bewaren!

Installeer Tiger met behouden van gebruikers en instellingen.
    Je krijgt dan een vers Mac OS X op je schijf en al je instellingen worden mee overgenomen.

maar is het dan niet beter om een schone installatie te doen? Enne, als ik dat doe worden dan AL mijn instellingen en bestanden BUITEN mij homedirectory (dat huisje) ook bewaard? ik heb namelijk de meeste belangrijke bestanden buiten mijn homedirectory staan. en ik wil er gewoon zeker van zijn dat werkelijk alles bewaard blijft!

Bijdrager
    macpro

Dat is vergelijkbaar met een schone installatie.
    Je krijgt een volledig nieuw OS.
    Maar al jouw instellingen en voorkeuren e.d. worden uit het vorige OS overgehaald naar het nieuwe OS. De data buiten de home directory blijft netjes staan. Daar gebeurd niets mee.

En even iets anders: je geeft aan dat op jouw Mac veel belangrijke data staat. Je maakt toch wel regelmatig een backup daarvan?

Bijdrager
    Vin

nee want ik heb geen geld voor een externe hd en op een cd past misschien 1/10 van het geheel… Ik ben nu hard aan t sparen voor een externe hd want het is idd heel erg hard nodig. Wel heb ik trouwens laatst de echt aller belangrijkste bestanden op cd gezet maar nogmaals dat was maar een klein deel van het geheel.

Bijdrager
    Zander

Hoe groot is je ipod? Als 1 cd een tiende beslaat van wat je wilt back-uppen dan past t vast op je ipod.

groet

Sander

Bijdrager
    macpro

Goede tip Corderooy!

Als het een 3G iPod is, dan is ‘ie minimaal 10GB groot.
    Reserveer 6,5GB voor backup, dan houd je nog ruim 3GB over voor muziek.

Dan maar wat minder muziek onderweg.

Bijdrager
    Vin

wat ik misschien kan doen is een complete clone van m’n systeem op m’n iPod zetten. Dan gooi ik wel ff tijdelijk alle muziek eraf…. alleen heel m’n systeem past net niet op m’n iPod das wel balen, moet een paar dingen nog branden dan denk ik… Dan kan ik ook vanaf m’n iPod OSX opstarten toch (als ik m met firewire aansluit)??

EDIT; ik denk dat ik gewoon mijn systeem backup op m’n iPod, voorzover dat past en dat ik dan tiger over m’n huidige systeem heen installeer en als er iets fout gaat heb ik m’n iPod nog…..

Bijdrager
    Vin

ik heb zojuist mijn systeem op m’n iPod gezet alleen een paar mappen uit de homedir wou ik er niet op hebben want die waren te groot (downloads en andere onzin) voor m’n iPod. Aangezien je bij CCC kan aan vinken wat je niet mee wil klonen maar dat alleen voor mappen op mac hd en niet dieper gelegen zeg maar heb ik de homedir handmatig naar m’n iPod gekopieerd. Is dit erg? ik zat namelijk te denken dat ie dan onzichtbare bestanden niet meepakt……

ps. hoe kan je onzichtbare bestanden weergeven in de finder? Is soms wel eens handig!

Bijdrager
    TonE
    ”sic-one”

ps. hoe kan je onzichtbare bestanden weergeven in de finder? Is soms wel eens handig!

Met Invisibles, gratis progje.
    Je home directory kun je gewoon handmatig kopieren, soms kan er een enkel onzichtbaar registratie file van een programma niet meekomen waarna je dus opnieuw de registratie moet invoeren.

Bijdrager
    JeePee

Je kunt dan beter er voor zorgen dat in je in ieder geval een backup hebt van je Homefolder, dan heb je al je preferences en documenten, alleen niet de programma’s en het systeem. (ah, je was al begonnen.)

Maareh, Micromat heeft een nieuw programma aangekondigd, deze komt een dezer dagen/weken uit en heet DiskStudio. Ik mag er op dit moment helaas niets over zeggen. Als je geïnteresseerd bent, zodra het wordt vrijgegeven, schrijf ik er een review over. 8)

Bijdrager
    Vin

ik heb ook een backup van m’n homefolder maar die is wel handmatig gemaakt omdat daar 2 mappen inzitten die ik niet mee wou backuppen. dus ik heb ook de library van m’n home folder en van het systeem ook trouwens. dan zou het nou goed moeten zijn toch? en nu maar wachten tot ik tiger heb en dan de boel installeren. Als het goed is heb ik die backup niet eens nodig want ik ga tiger over panther heen installeren en volgens macpro verlies ik dan geen bestanden en preferences…….:D

misschien een stomme vraag maar als ik tiger over panther heen installeer dan blijven de bookmarks in safari toch ook intact he?!

Bijdrager
    JeePee

Dat klopt, maar niet voor niets wordt een backup altijd aangeraden, je zou niet de eerste zijn die iets kwijtraakt en geen backup heeft.:D

Wat betreft die bookmarks: dat lijkt me wel en anders zet je ze later toch even over. 8)

Bijdrager
    Vin

he macpro, jij zegt dat als ik tiger installeer over panther heen dat ik dan alle bestanden, inclusief die buiten mijn thuismap behoud. Toch? Maar hoe heet die functie/optie dan tijdens het installeren? Dit was het enige wat ik kon vinden in de handleiding:

Mac OS X opnieuw installeren Als u Mac OS X opnieuw wilt installeren, plaatst u de schijf ‘Mac OS X Install DVD’, klikt u dubbel op het symbool ‘Mac OS X-installatie’ en volgt u de instructies op het scherm. Wanneer u het paneel ‘Doelvolume selecteren’ ziet, klikt u op ‘Opties’ om te bepalen hoe u Mac OS X wilt installeren.

• Selecteer ‘Archiveer en installeer’ om de bestaande systeembestanden, gebruikeraccounts, thuismappen en netwerkinstellingen te bewaren. Het installatieprogramma bewaart de bestanden in een map met de naam ‘Vorig systeem’, zodat u ze later naar de juiste plaats kunt kopiëren. U kunt de computer niet opstarten met de map ‘Vorig systeem’.

• Selecteer ‘Wis en installeer’ om het doelvolume te wissen en een nieuw exemplaar van Mac OS X te installeren. Als u deze optie selecteert, raakt u alle bestanden en software op het doelvolume kwijt. U moet eerst een reservekopie van deze bestanden maken als u ze wilt bewaren. Als u deze optie selecteert, kunt u kiezen welke bestandsstructuur u voor het volume wilt gebruiken. In de meeste gevallen verdient het aanbeveling om ‘Mac OS Uitgebreid (journaled)’ uit het venstermenu te kiezen.

Bijdrager
    Vin

enne nog een vraagje: ik heb alleen het dmg bestand van tiger en geen dvd brander. Hoe kan ik t dan toch installeren? Als ik op het tiger icoon klik dan zegt ie dat ik m’n computer opnieuw moet opstarten, en als ik dat doe dan is die dmg niet meer open en start ie dus gewoon op! kan iemand mij helpen??

Bijdrager
    macpro

Je moet de optie “Archiveer en installeer” kiezen.

Bijdrager
    wdegraaf

enne nog een vraagje: ik heb alleen het dmg bestand van tiger en geen dvd brander. Hoe kan ik t dan toch installeren? Als ik op het tiger icoon klik dan zegt ie dat ik m’n computer opnieuw moet opstarten, en als ik dat doe dan is die dmg niet meer open en start ie dus gewoon op! kan iemand mij helpen??

Apple bellen en vragen of ze de CD-ROM versie als torrent beschikbaar willen stellen :evil:

En anders gewoon wachten tot 29 april.

Willem-Jan

Bijdrager
    Vin

ik heb de oplossing al….

Bijdrager
    macpro

en die is?

Bijdrager
    Vin

ik heb ergens een externe dvd brander (dual layer) kunnen fixen…. die ik een paar daagjes mag lenen om wat backups te maken e.d.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.