30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Tomac5

Partities opheffen

Dear all,

Ik heb sinds kort een iMac 24″ 500 GB 4 GB RAM.
    Ik heb de harde schijf verdeeld in 4 partities maar wil de grootte van die partities wijzigen.
    Kan dit zonder al teveel problemen? Ik heb nog geen data staan op de nieuwe partities.

Bijdrager
    Pieterr

Ik zal je niet vervelen met een discussie over de (on)zin van het hebben van meerdere partities, maar proberen een antwoord op je vraag te geven.

Je kunt met schijfhulpprogramma een partitie verwijderen, en daarna de partitie die erboven staat groter maken. Het beginpunt van een partitie wijzigen kan niet. Dus als de indeling die je nu gemaakt hebt van geen kanten klopt, kun je het beste de partities 2,3 en 4 verwijderen en partitie 1 (OS X) de gehele schijf toekennen, en daarna opnieuw indelen (of niet).

Zie ook Formatting & Partitioning a Hard Drive in OS X – Tiger and Leopard.

Bijdrager
    Tomac5

Dank je. Ik begrijp hieruit dat partitioneren niet wordt aangeraden?

Bijdrager
    Renzsz

Waarom zou je partities willen?

Bijdrager
    Tomac5

Omdat het een grote HD is (500 GB) leek het mij overzichtelijk om 1 partitie voor enkel digitale fotografie te gebruiken. Een andere partitie voor alleen muziek en 1 voor film.

Bijdrager
    Pieterr

Wat jij wilt bereiken kan ook prima met mappen (directories).

Het nadeel van partities is dat je (vroeg of laat) erachter komt dat er eentje vol is terwijl je nog genoeg (teveel?) ruimte over hebt op een andere partitie. Maar daar was je geloof ik zelf ook al achtergekomen, en gelukkig vroeg genoeg.;-)

Bijdrager
    Renzsz

^^ wat hij zegt!

Gewoon mappen gebruiken ipv partities!

Bijdrager
    Tomac5

Inderdaad:-)
    Dus kan ik de partities naar de prullenmand slepen? Waarschijnlijk moet dit anders.
    Want de GB’s moeten weer terug naar de Macintosh HD

Bijdrager
    Pieterr
    ”Pieterr”

Je kunt met schijfhulpprogramma een partitie verwijderen, en daarna de partitie die erboven staat groter maken. Zie ook Formatting & Partitioning a Hard Drive in OS X – Tiger and Leopard.

Bijdrager
    Tomac5

Top, mijn dank is groot!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Een partitie kan handig zijn voor time machine.. Voor de rest is het meer gedoe dan dat het fijn werkt..

Bijdrager
    koen

Ik heb een partitie met Tiger, handig wanneer ik af en toe een Classic programma wil gebruiken.

Bijdrager
    MouseMighty

TimeMachine backup op een interne schijf lijkt mij niet zo handig. Als je schijf aan gort gaat is je partitie (dus ook je TM) ook pleite. Ik heb “fijn” een MacPro’s staan die eerst door de “slimme jongens” van IT onder handen is genomen voordat hij naar de afdeling ging. Gevolg: Alle MacPro’s hebben 1 schijf met 2 partitie’s. Waarom?? Op de ander partitie staat OS X, dus als je hoofdpartitie systeemcrash heeft kan je opstarten vanaf de andere partitie. Leuk bedacht maar volgens mij zijn dat WIndows praktijken. Secundair gevolg, ik heb 3x 1Tb schijven bestelt en dat worden de opstartschijven. Dat zal ze leren… :evil:

Bijdrager
    Dr. Maddox

lol! Ja duh! Dat is meer als back-up “mocht je iets per ongeluk weggooien..”

Deaud is deaud inderdaad;)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Tomac5″

Omdat het een grote HD is (500 GB) leek het mij overzichtelijk om 1 partitie voor enkel digitale fotografie te gebruiken. Een andere partitie voor alleen muziek en 1 voor film.

Geen goed idee.
    Het mediabeheer van iLife verwacht dit niet
    Uitwisseling dus tussen b.v.b. iPhoto en iMovie, Garageband etc. werkt dan niet, of slechts gedeeltelijk.

Bijdrager
    mowat

Over zin en onzin van partities :

Ik heb mijn externe Firewire schijf in 3 partities verdeeld om volgende reden :

1. op de eerste partitie heb ik mijn bootable backup staan van SuperDuper
    2. mijn tweede partitie heb ik gereserveerd om Time machine op te zetten als ik overschakel van tiger naar Leopard
    3. mijn derde partitie is FAT 32 geformateerd omdat ik regelmatig ook met windows en linux gegevens uitwissel en ik denk dat dat het eenvoudigste is via een partitie met FAT 32.

Het wordt dikwijls afgeraden om meerdere partities te hebben maar weet iemand voor mij dan een envoudigere oplossing ?

m vr gr

mowat

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”mowat”

Het wordt dikwijls afgeraden om meerdere partities te hebben maar weet iemand voor mij dan een envoudigere oplossing ?

Het wordt hier soms afgeraden, maar er is géén gegronde reden voor om het niet te doen.
    In de Wiki staat een artikel over partitioneren in het algemeen.

Daar staat o.a. dat meerdere partities de gebruiker meer controle geeft over het OS (b.v.b. een aparte partition voor swap files ,dus VM, of meerdere systemen op √©√©n computer) maar dat te veel partities weer lastig en onoverzichtelijk kan worden. Dat laatste is de reden dat Mac’s altijd geleverd worden met 1 root partitie uit het oogpunt van eenvoud.

Enkele (2 a 3) partities erbij hoeft niet gelijk een slecht idee te zijn, en hangt o.a. af van gebruik en het type OS. (ik citeer nog steeds uit de Wiki)

In ieder geval lijkt er geen concrete gegronde reden te zijn om te zeggen dat partitioneren altijd een slecht idee is (Ook voor Mac OS zijn varianten mogelijk of gewenst)
    Maar zoals ik al eerder zei: binnen de iLife omgeving verwachten deze programma’s de mappen met de media (foto’s, films etc.) op een bepaalde plaats. De andere partitie zou je dus eerder als een backup moeten gebruiken voor deze bestanden.

Bijdrager
    mowat

Aan Hendrik IJzerbroot :

Bedankt voor je reactie ,

Er wordt inderdaad op het forum regelmatig nogal “algemeen” gesteld dat het niet verstandig is om meerdere partities te gebruiken op een Mac.

Maar zoals je zegt , om als backup te gebruiken zie ik niet goed in dat het veel kwaad kan.

m vr gr

mowat

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik had een keer een korte discussie met ik meen pieterr.
    Die zei dat bij partitioneren de leeskop een langere “afstand” moest afleggen als hij van de ene naar de andere partitie moest, en dus sneller kon slijten.
    Dit klopt natuurlijk wel, want bij een partitie ga je daadwerkelijk de schijf in fysiek kleinere stukken opbreken. Dus liggen partitie 1 en 3 “ver” van elkaar. Heb je √©√©n partitie dan zou volgens pieterr de afstand niet zo erg groot kunnen worden omdat Mac OS-X veelgebruikte bestanden en programma’s op snel bereikbare tracks zet. Maar die situatie heb je √≥√≥k binnen een van de andere partitie’s. Dus afhankelijk van de functie van een partitie en hoe iemand met zijn computer omgaat en welke projecten hij aan het maken is kunnen meerdere partities gewenst zijn.

In ieder geval is grotere slijtage door meerdere partities bij mijn weten niet bewezen.

[size=18:96d9ad5e06]Correctie[/size:96d9ad5e06]: de discussie was niet met pieterr, maar met (voornamelijk) iJoost: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1930704#1930704

Bijdrager
    Pieterr
    ”hendrik

[size=18:8c4f8375cc]Correctie[/size:8c4f8375cc]: de discussie was niet met pieterr, maar met (voornamelijk) iJoost: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1930704#1930704

Bedankt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Pieterr”
    ”hendrik

[size=18:073f4a0235]Correctie[/size:073f4a0235]: de discussie was niet met pieterr, maar met (voornamelijk) iJoost: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1930704#1930704

Bedankt.

Leuk!
    (ik droom nog wel eens van haar)

Bijdrager
    Pieterr
    ”hendrik

Leuk!
    (ik droom nog wel eens van haar)

Olga Lawina doet me denken aan die dame uit de Oekra√Įne. Voorkeur gaat uiteraard uit naar Olga.

[size=9:2f8cd4c4e1]Ik ga slechts een klein beetje off topic hier…[/size:2f8cd4c4e1]

Bijdrager
    mowat

Pieterrr en Hendrik,

Jullie houden van mooie stripverhaaldames , maar mijn voorkeur gaat dan toch nog steeds uit naar onze Belgische Duifje Vleugelslag.

vr gr

mowat

Bijdrager
    Pieterr
    ”mowat”

Jullie houden van mooie stripverhaaldames , maar mijn voorkeur gaat dan toch nog steeds uit naar onze Belgische Duifje Vleugelslag.

Heette zij niet eerst “Roze Bottel”?

Bijdrager
    mowat

Even off-topic

Je zit er dicht bij Pieterrr ,

De stripreeks heette “Rozebottel” (van Dany en Gregg -Lombard uitg.), en Duifje was de vriendin van Rozebottel. Het is trouwens een hele brave reeks , met allerlei toestanden in een absurd dromenland. Maar duifje liet soms in de laatste albums wel iets van haar mooiste kant zien , en dat mag ook wel.

Ik vind het een mooie “Mac-dam” , en als ik zou moeten kiezen tussen haar en mijn Mac , dan zou dat een hartverscheurende toestand zijn…:wink: :wink: :wink:

groetjes

mowat

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”mowat”

Even off-topic

Je zit er dicht bij Pieterrr ,

De stripreeks heette “Rozebottel” (van Dany en Gregg -Lombard uitg.), en Duifje was de vriendin van Rozebottel. Het is trouwens een hele brave reeks , met allerlei toestanden in een absurd dromenland. Maar duifje liet soms in de laatste albums wel iets van haar mooiste kant zien , en dat mag ook wel.

Ik vind het een mooie “Mac-dam” , en als ik zou moeten kiezen tussen haar en mijn Mac , dan zou dat een hartverscheurende toestand zijn…:wink: :wink: :wink:

groetjes

mowat

Oeps! (ook maar ff off-topic dan) Die was ik helemaal vergeten (Duifje)
    En helaas: geen wallpaper / desktop picture van haar gevonden!:(

Bijdrager
    Pieterr
    ”hendrik

Oeps! (ook maar ff off-topic dan) Die was ik helemaal vergeten (Duifje)
    En helaas: geen wallpaper / desktop picture van haar gevonden!:(

Zeven ansichtkaarten (onderaan). (De eerste ken je al van mowat.) Kun je zelf een wallpaper van fabriceren.;-)

Bijdrager
    Cerandox

Ik ben ook van plan een aparte partitie te maken. Ik doe dat vooral omdat als ik OSX opnieuw wil installeren ik mijn bestanden wil behouden (ben gister geswitched). Nu zag ik dat je OSX kan herinstalleren en je bestanden behouden. Betekent dit bij een herinstallatie van OSX waar je je bestanden bij houd dat ook de apps blijven staan in de applicatie map, of zijn die weg? Ik heb namelijk liever bij een schone installatie dat die “troep” die ik heb ge√Įnstalleerd, weg is van de computer en er alleen de standaard programma’s op staan.

Kan iemand mij vertellen hoe het werkt bij een frisse installatie?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je voor een clean instal kiest ben je alle extra zaken kwijt.
    (dat geld dus ook voor alle bestanden die je geplaatst had, zoals b.v.b. foto’s)
    Dus alles wat je na het eerste gebruik er op had gezet. Dus dan moet je misschien eerst het een en ander backuppen
    Als je hier voor kiest heb je controle over je partitie’s en wat er verder ge√Įnstalleerd gaat worden. (“custom install” optie)
    Kies je voor “easy install” dan krijg je een standaard systeem (dus zoals je hem kocht)

Als je echter niet van plan bent een tweede systeem op een tweede partitie te zetten, is een tweede partitie helemaal niet nodig (eerder ongewenst). Ga je echter uiteindelijk met bootcamp windows installeren (ik neem nu even aan dat je een Intel Mac hebt), dan moet OS-X op de 1e partitie staan, en de partitie(s) moet van het GUID format zijn.

Bijdrager
    Cerandox

Dus als ik de easy install gewoon kies dan behoud ik de bestanden die in mijn “gebruiker” locatie staan zoals documenten enzo, maar toch een compleet schone install zoals ik hem kocht?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.