6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mslangen777

Partities niet te wijzigen?

Hoi,

Dit is mijn eerste post op dit forum, hoewel ik reeds lange tijd dit forum volg, net zoals de podcasts.
    Nu zit ik echter met iets wat ik niet krijg opgelost. Zodoende wilde ik hierbij graag een beroep doen op de apple kennis die hier op het forum aanwezig is.

Eerst zal ik beschrijven wat zich heeft voorgedaan.
    Mijn huidige iMac 21,5inch is ongeveer drie jaar oud. De processor is 2,5 Ghz Core i5. met 4gb intern geheugen. Tot nu toe nooit problemen ermee gehad. Ik heb ook meteen zodra het beschikbaar was geĆ¼pdatet naar Mavericks, dat is allemaal zonder problemen verlopen. Enkele dagen geleden was er een update beschikbaar waarvoor de iMac opnieuw moest worden opgestart. Ik heb toen de keuze gemaakt om dit ’s nachts te laten proberen. De volgende dag wilde mijn iMac niet meer starten. Na het opstartgeluid en het grijze scherm met apple logo werd daarna alles zwart. Vervolgens was de muisaanwijzer actief, maar er was verder niets mee te beginnen.
    Daarna heb ik de iMac met de shift toets ingedrukt gestart, veilige modus, zonder verbetering. Daarna heb ik opgestart met de Option toets. Nu gekozen voor Herstel. Toen heb ik in eerste instantie de schijf hersteld en de schijfbevoegdheden. Nadat dit na een reset nog niet had geholpen heb ik maar gekozen om OSX opnieuw te laten installeren. Dit heeft ook niets opgelost.
    Vervolgens heb ik getracht of mijn bootcamp partitie nog werkte en ja hoor, Windows 7 startte op.
    Nu had ik natuurlijk de Mac OSX partitie compleet kunnen wissen en dan opnieuw installeren, maar dan zou ik van alles zijn kwijtgeraakt.
    Ik heb er dan voor gekozen om de Bootcamp partitie te wissen en deze voorzien van de OSX structuur. Hierna heb ik Mavericks laten installeren op deze nu lege partitie. Nou, dit is helemaal goed gelukt. Ik kon mijn iMac daarna weer opstarten. Ik kon ook de bestaande mappen zien op de andere bestaande Mac partitie. Meteen alles gekopieerd naar een externe harde schijf. Prima tot zover.

Nu het probleem. Ik wil graag nu van alles een partitie maken. Als ik dit echter probeer, dan kan ik de andere partitie niet wissen. Ook als ik opstart in de herstelmodus, dan kan ik geen enkele partitie wissen of samenvoegen. Er komt dan te staan: De geselecteerde partitie wordt niet gewijzigd.
    Nu begrijp ik dat je de partitie waarmee je bent opgestart niet mag wijzigen, maar het is mij onduidelijk waarom ik de andere partitie niet mag wissen.
    Vervolgens heb ik nog ergens gelezen om eens de Command, Option, p en r toetsen tegelijk in te drukken en dan drie gongen af te wachten. Dit gedaan. Hierna is het echter nog niet mogelijk.

Voorlopig is het wel wat minder urgent. Toch zou ik graag de huidige situatie willen wijzigen naar een partitie. Mac OSX start op van een partitie van c.a. 80GB nu en de originele partitie die ik inmiddels wel heb gewist is c.a. 420 GB.

Heeft iemand een idee waarom ik de partities niet mag samenvoegen, danwel eerst de ene verwijderen, daarna de andere vergroten?
    Alvast dank voor een reactie.

Groet, Marcel.

Bijdrager
    GoeieDag

Zou je HD stervende zijn? Probeer Smart Utility eens uit.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt de originele partitie van 420GB wissen, en daar opnieuw OS X op installeren. Vervolgens start je daar van op, en haalt je data van de tweede partitie terug naar de eerste partitie. Daarna kun je de tweede partitie verwijderen. Tenslotte kun je dan de eerste partitie “naar beneden” uittrekken om weer de volledige 500GB terug te krijgen. Het begin van de tweede partitie kun je niet “naar boven” trekken.

Bijdrager
    SunKeeper

Dit is een bug in Schijfhulpprogramma die altijd al in Mac OS X zit.
    Technisch gezien maakt het geen kont uit welk lijntje je versleept, omdat de harde schijf toch overal op zijn oppervlak dezelfde actie kan uitvoeren.

Om dit op te lossen moet je dus een nodeloze omweg maken om toch te bereiken wat je wilt. Eventueel een optie is een kopie maken naar een andere schijf, met bijv. Carbon Copy Cloner. (of direct naar de grote partitie, maar dat is wat verwarrender) vervolgens van de kopie opstarten en je schijf goed zetten. Dan herstarten van de juiste plaats en je kopie eventueel wissen.

Bijdrager
    mslangen777

Hoi,

Dank voor jullie snelle reacties. Ik heb inmiddels Mavericks geĆÆnstalleerd op de oorspronkelijke partitie. Deze is daarna ook prima op te starten. Bijkomend voordeel is dat de mac door een nieuwe installatie weer een stukje sneller is geworden. Wat echter nog steeds niet lukt is het opruimen van de andere partitie. Deze andere partitie is ooit gemaakt voor bootcamp. Nu heb ik geprobeerd om bootcamp assistent te starten om te zien of daar iets mee te regelen is. Helaas is dat niet het geval. Volgens de bootcamp assistent is het niet mogelijk om de huidige partitie op te splitsen of partities samen te voegen. De enige optie die ik heb is om nieuwe bootcamp software te downloaden voor windows, maar dan wordt er om een USB Device gevraagd.
    Nou, dat bootcamp heb ik nu toch niet meer nodig, dus echt een probleem is het niet. Blijkbaar is er ‘onderwater’ toch iets blijven hangen van dat bootcamp gebeuren volgens mij, wat ervoor zorgt dat ik niets met de partities kan, behalve dan wissen en beschrijven.

Voorlopig heb ik voldoende ruimte op mijn schijf, sinds OSX nu op de oorspronkelijke partitie weer terug goed werkt. Ik houd me echter aanbevolen voor het geval iemand weet hoe deze partitie bug te herstellen.

Gegroet, Marcel.

Bijdrager
    TheBigZ

Hoi Marcel,

Koop een 1TB (of 2TB) externe USB schijf. Maak met SuperDuper (of CCC) een kloon van je OS X partitie. Dat duurt een paar uur. Als dat gebeurd is start je op van de externe schijf via het ingedrukt houden van de Option-toets tijdens het booten van je Mac. Dan wis je de interne schijf in je iMac geheel met Schijfhulpprogramma. Tenslotte start je SuperDuper (of CCC) weer op en zet je de kloon terug op de interne schijf. Dat duurt weer een paar uur. Als je nu opnieuw je iMac opstart (zonder de Option-toets) heb je weer Ć©Ć©n partitie terug. Bovendien heb je nu een kopie van je schijf, altijd handig om te hebben.

Met de gratis versie van SuperDuper kun je je gehele schijf klonen.
    http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/superduperdescription.html

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.