10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    timelezz

Partitieprobleem

Na uitgebreid gezocht te hebben naar een oplossing heb ik nog steeds geen werkende oplossing gevonden;
    Op mijn iMac draai ik Mountain Lion icm bootcamp (windows 7). Hoe ik het voor elkaar gekregen heb is me nog steeds een raadsel, maar de complete inhoud van de bootcamp partitie stond opeens in de prullenbak in OS X. Hier kwam ik pas achter op het moment dat het volledige legen van de prullenbak niet lukte. Het terugzetten van de mappen op de bootcamp partitie lukte ook niet meer.
    Vervolgens heb ik met het schijfhulpprogramma geprobeerd de schijf te formatteren met zelfde structuur als mijn Mac OS partitie, hier blijft hij echter hangen op het aanmaken van een ‘tijdelijk secundair bestand’. Onder EHBO schijf controleren/repareren werkt ook niet. De prullenbak legen is inmiddels wel gelukt.
    Hoe verwijder ik nu de bootcamp partitie compleet, en kan ik deze vrijgekomen ruimte toevoegen aan mijn bestaande Mountain Lion partitie?

Bijdrager
    Yggdrasil

Om een Boot Camp partitie te verwijderen maak je steeds gebruik van de Boot Camp Assistant.

Het is nog maar de vraag of dat zal gaan zonder slag of stoot aangezien je hebt zitten klooien met je Boot Camp partitie door ‘m te proberen te formatteren in HFS+. Als je hardeschijf niet hersteld kan worden vanuit OSX dan moet je een andere oplossing zoeken.

Een oplossing die sowieso soelaas biedt is je schijf herstellen via de Herstel-10.8 partitie*.

[size=2]* Onder Lion beter bekend als de Recovery HD[/size]

Bijdrager
    timelezz

Is het niet zo dat de herstel partitie enkel van invloed is op de Max OS installatie (en dus ook enkel die partitie) of verwacht je dat ik zonder problemen de bootcamp partitie kan herstellen/aanpassen?

Bijdrager
    Yggdrasil

Je kunt wel eens gelijk hebben hoor. Als de Boot Camp assistant niet werkt ben je volgens mij toch echt aangewezen op de herstelpartitie. Start je Mac op met ‘alt’ ingedrukt en kies dan voor de herstelpartitie. Van daaruit kun je kiezen voor het Schijfhulpprogramma.

Probeer daar eens de schijf te herstellen. Ik weet niet of hij je schijf dan terug tot één geheel maakt of enkel de OS X partitie herstelt. Dat heb ik nooit getest dus ik kan er niets over zeggen.

Andere optie is natuurlijk een schone installatie vanaf de herstelpartitie. Dan installeer je Mountain Lion opnieuw nadat je de hardeschijf hebt gewist (en terug tot één geheel hebt gemaakt). Wel een back-up maken natuurlijk. Anders ben je de hele reutemeteut kwijt. Voor je deze rigoureuze aanpak aanvangt toch eerst even controleren of je ’t niet kan verwijderen met de Boot Camp assistant.

Bijdrager
    timelezz

Bootcamp Assistent is sowieso geen optie meer, omdat de partitie helemaal leeg is. Er is dus ‘niets’ meer om te herstellen

Bijdrager
    Yggdrasil

Probeer dan de herstelpartitie en kijk of je daar je schijf tot één geheel kunt brengen. Al denk ik wel dat het programma zal vragen “om de schijf te wissen” voor je hem opnieuw kunt partitioneren. Als je een back-up hebt en een uurtje tijd, dan zit je direct op een schone installatie zonder zorgen. Dan nog je back-up terug zetten en het zal zijn alsof er nooit iets is gebeurd.

Tenzij er anderen zijn op OMT die met een ander stukje software kunnen helpen is dat misschien de veiligste/beste optie.

In het vervolg dus altijd oppassen met acties betreffende je Boot Camp partitie. :thumbsup::smile:

Bijdrager
    timelezz

Bedankt voor je tips, die Boot Camp partitie gaat er niet meer komen (blijkt maar weer dat windows altijd de storende factor is;) ) Helaas nog geen backup, die vanavond maar eens maken, kijken of ik eea kan herstellen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Windows is helemaal geen storende factor in dit verhaal. Ik heb al een aantal jaren Windows via Boot Camp en ik heb niet één probleem gekend.

Jij hebt een fout gemaakt door bestanden uit de Boot Camp partitie in je prullenbak te gooien. Dat heeft niets met Windows te maken.;)

Verder graag gedaan natuurlijk.

Bijdrager
    timelezz

Zojuist een poging gedaan, vanuit de herstelpartitie was het geen probleem om de indeling te veranderen van windows indeling naar mac indeling. Verwijderen lukte niet. Daarom OS X opgestart en van daar schijfhulpprogramma opgestart en de partitie kunnen verwijderen. Vervolgens wilde ik de lege schijfruimte samenvoegen met de Mac OS hoofdpartitie, hier kreeg ik de foutmelding: Het partitioneren is mislukt met de fout: “Schijf kan niet gedeactiveerd worden” daarom opnieuw geprobeerd om vanuit de herstelpartitie de ongepartitioneerde ruimte toe te voegen aan de hoofdschijf en/of een nieuwe partitie aan te maken, hier kreeg ik de foutmelding: De partitie-indeling kan niet worden gewijzigd, omdat de controle van het bestandssyteem is mislukt.

Wanneer ik schijfcontrole/herstel doe geeft hij aan dat er geen problemen zijn.

Stel dat ik Mac OS volledig opnieuw installeer (wat ik nooit eerder heb gedaan) is het dan uberhaubt mogelijk om meer te veranderen aan de ongeparitioneerde ruimte waar ik nu niets aan kan veranderen?

Bijdrager
    Yggdrasil

Als je Mac OS X volledig wilt herinstalleren zul je volgens mij de mogelijkheid hebben om de schijf volledig te wissen. Als dat niet het geval is zul je eerst een dvd moeten hebben van Snow Leopard en dan updaten naar Mountain Lion. Je kunt toch gratis updaten indien je ’t al gekocht hebt. Je kunt ook een Mountain Lion USB stick maken…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.