9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    glennieboy

partitie vergroten zonder dataverlies

Hallo,
    ik gebruikte vroeger Parallels op mijn Mac maar ik ben nu overgestapt op 100 procent mac en ik gebruik geen Windows meer.
    Ik heb de Windows-partitie op mijn harde schijf gewist met Schijfhulpprogramma en ik heb nu wat vrije ruimte. Ik kan nu via Schijfhulpprogramma mijn “Macintosh HD” wat vergroten maar ik wil toch wel even zeker zijn voordat ik het ook echt doe.
    Kan ik “Macintosh HD” vergroten zonder de data te verliezen die erop staat?
    (Ik heb Mountain Lion)

Dank bij voorbaat!

Bijdrager
    fred44nl

normaal gesproken maakt Parallels geen partitie aan.
    de virtuele machines staan standaard in een folder binnen Documents.
    hoe ben je aan die aparte partitie gekomen ??

of je de vrije ruimte aan de huidige partitie kan toevoegen, weet ik niet.
    maar ik zou beginnen met een goeie backup:)

Bijdrager
    glennieboy

Die partitie die had iets te maken met Windows.
    Voor Parallels gebruikte ik Bootcamp en die heeft dat misschien aangemaakt.
    Maar dat is niet echt mijn probleem want die partitie is nu weg. Ik had hem toch niet nodig.
    Is er iemand die mij kan zeggen of mijn gegevens behouden blijven op mijn “Macintosh HD” als ik de grootte ervan vergroot?

Bijdrager
    S1t1e1f1a1n1

Ja je gegevens blijven bewaard! je kunt dan met schijfhulp programma het lijntje naar onder slepen om zo de partitie te vergroten… Daarbij blijft alles gewoon bewaard.

Bijdrager
    Ir.Bob

De bootcamp partitie verwijderen doet men, zoals keurig beschreven is in de handleiding die je uiteraard gelezen hebt, niet met het schijfhulpprogramma, maar met de Bootcamp-assistent.

Bijdrager
    iep

Wat niets meer is dan een leuke frontend die gewoon schijfhulpprogramma gebruikt om de partities in te delen (en ook weer ongedaan te maken). Welke weg je ook moge bewandelen, uiteindelijk eindigt die gewoon bij schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Ir.Bob

Helaas iep, de bootcamp assistant is meer dan een frontend voor Disk utility. Er zijn ook aanpassingen in de EFI nodig voor bootcamp (windows herkend geen GUID partition table). Je zult de eerste niet zijn die in problemen komt door het schijfhulpprogramma te gebruiken in plaats van de bootcamp assistent (meestal doet zich dat voor als onherstelbare vrije ruimte) Op diverse plaatsen, waaronder dit forum zijn daar voorbeelden van te vinden. Het staat natuurlijk ook niet voor Jan L in de handleiding.

Bijdrager
    iep

Helaas, ook dat is weer niet waar. Boot Camp Assistent is niet meer dan een frontend die drivers laat downloaden, partitioneert middels Disk Utility, die je de handleiding laat printen en een installatie disc laat maken. De eerste zin die de Boot Camp Assistent laat zien geeft dat ook zeer duidelijk aan.

De EFI is een vast onderdeel van iedere Mac, zonder dit stukje kan de Mac niet werken, hij boot dan niet eens. In de EFI zit de nodige support voor het BIOS verhaal waardoor je Windows kunt booten. De Boot Camp Assistent heeft hier totaal niets mee te maken. Dit is 1 van de meest gemaakte denkfouten rondom Boot Camp.

De reden dat het in de handleiding staat is dezelfde reden als waarom je uberhaupt een handige wizard (want dat is het eigenlijk) die Boot Camp Assistent heet hebt: het is een stuk eenvoudiger voor de gebruiker. Je kunt het namelijk ook allemaal handmatig doen en dat doen velen. Je kunt het ook oplossen met iets als rEFIt, doen ook velen. Sterker nog, wil je iets anders als Windows installeren of heb je er problemen mee dan zul je deze handmatige weg wel moeten bewandelen. Zoiets kwam voor bij mensen die meerdere partities gebruikten voor OS X. De Boot Camp Assistent gaat dan glashard op z’n plaat. Ook als er problemen zijn met het bestandssysteem gaat die assistent op z’n plaat. Als je op diezelfde fora rond zoekt zul je zien dat je met gebruik van de Boot Camp Assistent ook niet de enige bent die vastloopt op het partitioneren. Dat gaat vaak fout wanneer het systeem een beetje afwijkt dan de standaard fabrieksinstallatie.

Bijdrager
    glennieboy

Bedankt S1t1e1f1a1n1 !
    Ik heb het antwoord gevonden op mijn vraag (en dat was niet over hoe ik die partitie moest verwijderen).
    Ik weet niet meer wanneer en met welk programma ik die partitie ooit heb aangemaakt (misschien was het niet eens met Boot Camp, het is gewoon al lang geleden sinds ik die partitie heb gemaakt). Ik was gewoon even mijn Mac aan het opruimen en kwam plots die partitie tegen… Maar dat maakt nu niks uit want die is al lang gewist.

Nog eens bedankt voor het antwoord!:)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.