8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

[Opgelost] Partitie toevoegen en meer

Gebruik nu Sierra op een fusion drive.

Wil een tweede partie toevoegen (moet ook bootable kunnen worden.)

1. kan dit zonder nadelige gevolgen voor de bestaande data?

Ik wil op deze tweede partitie een image met Sierra terugzetten en vervolgens updaten naar High Sierra.

2. Wordt deze tweede partitie dan APFS?

3. zo ja, kan ik de twee partities bootable gebruiken waarvan de ene partitie HFS heeft en de andere APFS?

4. Of kan een fusion drive geen APFS aan?

5. Heeft aanmaken en gebruiken van twee bootable volumes mogelijk nadelige gevolgen voor de bestaande data?

Vast Bedankt.

Moderator
    Night
    1.  Ja, mits er voldoende vrije schijfruimte is op het HDD gedeelte van de Fusion Drive.
      De tweede partitie zal geen gebruik maken van het SSD gedeelte, alleen van het trage HDD gedeelte.
    2. Nee, APFS wordt in High Sierra alleen op SSD’s toegepast, niet op (gedeelten van) Fusion Drives.
    3. Ja, maar niet als APFS, alleen HFS+ (heeft verder geen nadelige gevolgen voor de snelheid).
    4. Klopt.
    5. Nee, tenzij je bij gebruik van apps van verschillende versies gebruik gaat maken (compatibiliteitsproblemen).

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@night,

Bedankt voor de info,

1. Wanneer ik de 2de Partitie aanmaak, er is er nu 1 (zoals origineel door Apple geinitialiseerd,) zal die dan altijd 100%  HDD zijn?, m.a.w. de eerste blijft Fusion?

2. Wanneer ik op de eerste partitie High Sierra installeer zal die HFS+ blijven omdat het een Fusion partitie is? HS zal dus niet stiekem converteren naar APFS?

@5, dit antwoord begrijp ik niet, hoe zouden er compatibiliteits problemen kunnen onstaan, op een andere partitie?

Ik verwacht nogal wat gezeur over 32 bits programma’s, die ik niet kan/wil updaten. vandaar dat ik twee partities wil op de ene, geupdate naar High Sierra, op de andere Sierra laten zoals die is daar kan ik dan de 32 bits programma’s blijven gebruiken..

Of is er beter plan met hetzelfde resultaat..?

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  JoopJoopJoop.

Moderator
    Night
    1. Fusion (dus combinatie SSD/HDD) blijft alleen op de hoofdpartitie, volgende partities zijn altijd 100% HDD.
    2. Klopt. Niet stiekem en niet zichtbaar. Geen APFS. punt.

Als je een bestand opent op de hoofdpartitie (Sierra) in een app van een nieuwere versie, die op de High Sierra partitie staat, en deze vervolgens opnieuw bewaard, kan het voorkomen dat de oudere app op de Sierra partitie dat bestand niet meer kan inlezen (logisch).

Het beste is om de HS partitie alleen te gebruiken om te testen en pas als alles voldoet, in zijn geheel over te gaan naar HS. Verschillende apps, data en versies OS door elkaar gebruiken leidt alleen maar tot verwarring en mogelijk problemen in de toekomst. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je nu TWEE TimeMachine backups moet gaan handhaven, TWEE bootable clones én TWEE online backups. Maar goed, dat is geheel aan jou.

Ik zou even uitzoeken welke apps 32-bits zijn (en blijven) en alleen die apps blijven gebruiken op Sierra en de rest wissen. De  HOOFDPARTITIE naar HS updaten en de 2e partitie Sierra laten. Zo hou je de meeste snelheid op het nieuwste OS en hoef je slechts incidenteel naar Sierra terug voor de oude, niet updatebare apps.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@night,

Je bedoelt dus met compatabiliteitsproblemen het door elkaar gebruiken van twee partities, was ik niet van plan.

TimeMachine backup van één partitie is voor mij genoeg.

Online backups doe ik niet aan, van Mark Zuckerberg en c.s. hebben we al genoeg ellende*.

Twee bootable clones, is mijn uitdrukkelijke wens.

Ik heb meer dan 100 32 bit applicaties, wordt een heel gedoe, updates betalen voor een programma dat je 1 maal per jaar gebruikt vind ik niet zinvol..

* ken je de wet van Murphy nog? “als er iets gehackt kan worden, wordt het een keer gehackt!”

Moderator
    Night

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 9 april 2018 om 10:13</p>
    Online backups doe ik niet aan, van Mark Zuckerberg en c.s. hebben we al genoeg ellende*.

* ken je de wet van Murphy nog? “als er iets gehackt kan worden, wordt het een keer gehackt!”

Ik gebruik daarom ook Backblaze. Ben ik niets aan klantenbestanden kwijt bij diefstal of als er onverhoopt brand uitbreekt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@night,

Die “Backblaze” van jou is dus ook een online backup, ik vermoed dat de kans op brand kleiner is dan een online inbraak..

Ik heb het risico bij brand verkleint door een derde backup in een ander perceel onder te brengen, via een draadje…

Overigens, bedankt, ik weet nu wat ik ga doen…

Moderator
    Night

Mooi zo. Succes met de opzet.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.