26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Zweefvliegerke

Parallel/USB 2.0 naar Ethernet

hoi iedereen

we hebben een kleurenlaserprinter aangeschaft (Epson AccuLaser C900). en we willen die op ons netwerk aansluiten maar er zijn alleen een USB 2.0-poort en een parallelpoort op die printer. weet er iemand waar je een een kabel kan vinden die een van deze twee poorten naar ethernet omzet ? liefst ergens in belgië of online-store

Bijdrager
    kevkoptel

Wat je zoekt is niet mogelijk denk ik. De enige mogelijkheid is die printer op een server of desktop hangen en deze dan sharen.

Bijdrager
    Zweefvliegerke

hmm , ik dacht het al, maar ik ga nog wat verder googlen

Bijdrager
    cubizer

Ik heb wel een uSB -> Ethernet converter in de verkoop (Primafoon). Zal morgen eens kijken of er ook iets andersom is…

Bijdrager
    kevkoptel

Zelf als je zoiets vindt vraag ik me af hoe de printer dat gaat aansturen…

Bijdrager
    Zweefvliegerke

ben er juist achter gekomen dat het geen usb 2.0-poort is op de printer maar een USB-B

(het was mn papa die zei dat het USB 2.0 was, heb er zelf nog niet goed naar gekeken:| ) maar dus als iemand weet waar je een USB-B naar ethernet kabel kan vinden (of parallel naar ethernet), please let me know

thx

Bijdrager
    fistkikker

Airport Express zou kunnen werken. Die heeft een ethernet poort en een usb printserver. En da’s niet alles, je kan ‘m aan je stereo hangen en dan muziek streamen vanuit itunes en je hebt een Airport base station, mocht je draadloos willen. Andere printservers zijn meestal nog duurder duurder.

Niet alle printers vinden die usb printserver fijn, omdat ze dan de directe communicatie met de computer missen. Of die C900 het goed doet met een printserver als de Airport express weet ik niet.

update: ik heb het met mijn Epson C1900PS en mijn Airport Extreme basisstation geprobeerd en dat werkt (via Rendezvous, dus nog makkelijk te vinden ook). In de C900 en de C1900 gaat dezelfde printserver, dus je zou vermoeden dat het dan met de C900 ook zou moeten lukken. Je moet ‘m wel handmatig de juiste drivers voeren, maar dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Misschien dat je het mag proberen van de lokale Apple store?

Bijdrager
    TRML

Een HP JetDirect kastje is wat je nodig hebt, alleen weet ik niet of die ook werkt met een Epson printer. Even navragen dus.

Bijdrager
    JanWeijers

Dag Zweefvliegerke,

Je hebt iets nodig wat een printserver heet. Dat is een klein kastje waarmee je een printer op het netwerk kunt zetten. Je vindt ze bijvoorbeeld hier http://www.sitecom.com/ en http://www.axis.com/products/axis_office_basic_usb/index.htm

Zal je ongeveer 150 tot 200 euro kosten.

Let op dat de printserver die je koopt compatible is met je printer en met Mac OS X.

Succes,

Jan

Bijdrager
    Zweefvliegerke

ik heb dus een printserver nodig ofwel airport express

vraagje over airport express: we hebben niets draadloos, dus geen basisstation, enz … maar als je dan airport express koopt en een extreme kaart in mn mac steek zou het moeten lukken ?

en nog een vraagje dan : maar als dan met andere macs uit het netwerk willen printen moeten die ook een extreme kaart hebben ?

Bijdrager
    kevkoptel

ja ofwel een UTP-connectie naar een draadloze router.

Bijdrager
    fistkikker
    ”Zweefvliegerke”

ik heb dus een printserver nodig ofwel airport express

vraagje over airport express: we hebben niets draadloos, dus geen basisstation, enz … maar als je dan airport express koopt en een extreme kaart in mn mac steek zou het moeten lukken ?

en nog een vraagje dan : maar als dan met andere macs uit het netwerk willen printen moeten die ook een extreme kaart hebben ?

Er zit een ethernet aansluiting op die airport express. Die kan je aan je switch/hub/mac hangen. Ik gebruik zelf mijn base station als printserver voor mijn Canon s6300 (m’n C1900 heeft een ingebouwde printserver). Ik print er meestal op via mijn iMac zonder Airport, via een UTP kabels en een switch dus. Alleen mijn powerbook heeft airport.

Je hoeft dus verder niets draadloos te hebben!! Kan wel natuurlijk :cool:.

Als hij werkt met jouw printer, en daar lijkt het wel op, heb je er een relatief goedkope, makkelijk configureerbare printserver aan, die leuke extra’s biedt (Airport, AirTunes).

Bijdrager
    Zweefvliegerke

dankje waterman, denk toch wel dat ik dan voor de airport express ga, en die dan aan onze switch hang en dan kunnen we zo printen.

Bijdrager
    fistkikker

Let op he, geen garanties dat het werkt! Probeer te bedingen dat je ‘m terug mag brengen als ’t niet werkt!!

[size=9:9c64f52583]Anders ga ik me nog schuldig voelen als ’t niet werkt…[/size:9c64f52583]

Bijdrager
    Zweefvliegerke

kga morge of de dag erna naar easyware en ik zal daar dan nog eens raad vrage aan die mensen daar. ik zal nog wel laten weten of het gelukt is.

ik ga maar in mn bedje kruipen

Bijdrager
    Oppie

Effe een correctie: AirPort Express heeft géén netwerk-ethernet poort, alleen een ethernetingang voor een breedbandmodem, dus als je met een computer wilt printen via (de USB printerserver) van de AP Ex., dan zul je die computer ook een WiFi kaartje moeten geven.

Weet je wat, ik geef wel wat info van Apple:

Interfaces:
    -10/100BASE-T Ethernet WAN port (RJ-45 connector) for connecting a DSL or cable modem
    -3.5mm mini-Audio jack for analog or optical digital sound
    -USB port for connecting a USB printer
    -Apple power adapter

Bijdrager
    fistkikker
    ”Oppie”

Effe een correctie: AirPort Express heeft géén netwerk-ethernet poort, alleen een ethernetingang voor een breedbandmodem, dus als je met een computer wilt printen via (de USB printerserver) van de AP Ex., dan zul je die computer ook een WiFi kaartje moeten geven.

zucht.
    Die Airport express weet echt niet of die ethernet aansluiting vast zit aan een modem of aan een switch, hoor. Zo zit mijn Airport Extreme base station ook aan de switch. Werkt gewoon.
    Bij zo’n base station heb je twee aansluitingen, een ‘gewone’ ethernet aansluiting, waarmee je een aansluiting op lokaal netwerk kunt maken, en een ‘luxe’ aansluiting, waar een router achterzit, zodat je met een hele groep macs (met bijv. IP’s in de 10.x.x.x range) het internet op kan. De Airport Express heeft alleen die ‘luxe’ variant.
    Die router functionaliteit heb je echter bij gebruik van een ethernet ADSL modem niet nodig, omdat daar ook al een router in zit. Die heb je alleen bij een inbel- of kabelinternetverbinding nodig, omdat je daar direct op het internet zit, zonder router. Als je nu met een netwerkje op het internet zit, heb je al een router (of je bent erg dom bezig). Kan je die in de Airport express vergeten.

Bijdrager
    Oppie

Waterman, je kunt zuchten (:) ) wat je wilt, maar ik denk dat het toch niet gaat lukken; van een IN-poort kun je niet zomaar een UIT-poort maken. Misschien dat iemand anders het e.e.a. kan bevestigen, dan wel ontkennen?!

….of heeft het tijdsverschil me zo bij de strot gegrepen, dat ik het ook niet meer snap?:roll:

Bijdrager
    fistkikker

Ethernet IN en UIT poorten? Nou vertel je me iets nieuws.:P Op al mijn netwerk apparatuur zitten alleen maar ethernet poorten waar data zowel in als uit kan.;)

[size=9:2629a391df]volgens mij bestaat dat dus helemaal niet. Als je nou gezegd had dat die router het netwerkverkeer met de printer in de weg zit had ik je misschien nog geloofd ook. Maar dit is onzin.[/size:2629a391df]

Bijdrager
    kevkoptel

misschien staat er bij de airport expres wel meer beschreven op de applesite…

Bijdrager
    Oppie

Je hebt op je een draadloze router (ja, ook op je AirPort Extreme) toch altijd één specifieke poort voor de modem (WAN) en één òf meerdere poorten voor bedraad netwerk (LAN), je kunt die modem NIET in een willekeurig ethernetgat stoppen…:? (of andersom: je netwerkkabel in die WAN poort)

Bijdrager
    fistkikker
    ”Oppie”

Je hebt op je een draadloze router (ja, ook op je AirPort Extreme) toch altijd één specifieke poort voor de modem (WAN) en één òf meerdere poorten voor bedraad netwerk (LAN), je kunt die modem NIET in een willekeurig ethernetgat stoppen…:?

Niet zonder rekening te houden met de ingebouwde router, inderdaad. Bij mij werkt het gewoon.

Nogmaals dan, nu uitgebreider:
    In mijn netwerkje zit op mijn switch 2 iMacs, een FreeBSD server, een printserver en een Airport Extreme base station.
    De kabel van de switch naar de base station zit in de WAN poort van de base station.
    Ik kan van de iMacs gewoon printen op de printer die aan de base station hangt.
    Dat is dus via de WAN poort en daar komt geen airport bij aan te pas. Dat is pas als ik vanaf mijn powerbook wil printen (of mijn vrouw vanaf haar Dell latiturd notebook).

Het enige verschil tussen de twee poorten op de Airport Extreme base station is echt die router. En die kan uit.

Bijdrager
    Oppie

Ok, ok, het klinkt plausibel 8) , nu begrijp ik je voorgaande verhaal ook beter (zucht…)
    Dan zou idd een AirPort Express een goede keus zijn als printservertje voor onze zweefvlieger. Ben benieuwd of hij het zo gaat doen.

Bijdrager
    Zweefvliegerke

Heej iedreen

Ben juist terug van easyware, en die zegt dat airport express geen ondersteuning geeft voor laserprinters. Het zal dus niet lukken, voorlopig hang ik hem dan maar aan mijn mac.
    Ben dus nogaltijd opzoek naar printerserver (compatibel met Epson C900)
    [off-topic]Bij easyware hebben ze toch nog zeker 30 ipod mini’s op voorraad (heb ik zien staan achter de balie)[/off-topic]

Bijdrager
    fistkikker

Wat een gel*l van easyware. Die weten echt niet waar ze het over hebben.
    Even klikken op de apple site levert zo een lijstje op van bijv. lexmark printers die compatible zijn, en daar staan gewoon laserprinters tussen, onderste 5 bijvoorbeeld. Officieel ondersteund via airport door lexmark. En mijn Epson C1900 kleurenlaser doet het ook (als zeggen ze er officieel niets over).

Eerst stond er een lange lijst met compatible printers op de Apple site, maar die was alweer een paar jaar oud (en dus nog veel te kort). Er staan nog wel links naar, maar als je daar op klinkt kom je hier. In dit knowledge base artikel staat alleen iets over een USB printer, niet over de printtechniek die het ding gebruikt.

De printserver neemt data van de mac in ontvangst en stuurt die over de USB aansluiting door naar de printer. Wat voor printer dat is maakt de airport niet uit. Ook kan de airport meldingen van de printer terugsturen naar de mac. Het probleem met sommige printers is dat die gebruik maken van de processor in de computer (die hele goedkope windows printers doen dat allemaal) en soms zelfs geen eigen processor hebben. Die kunnen niet voldoende communiceren met de printerdriver op de computer als de airport (of een andere printserver) er tussen zit. Die C900 van jullie kan wel prima via een printserver.

Ik zou het gewoon proberen met die Airport Express, wat die kneuzen van easyware ook zeggen over laserprinters…

Bijdrager
    Zweefvliegerke

ik was met die verkoper overeengekomen dat ik het mocht terugbrengen als het niet werkte, maar daarna (hij was nog wat verder gaan zoeken op zijn mac) en toen zei hij van airport express is niet compatibel met laserprinters. dus dan was het eigelijk niet nuttig van dat te kopen , en bovendien zitten er nog eens min. 2 weken levertijd op AP Express

mss dat ik deze week nog eens langs ga of eens eventjes bellen.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.