24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    AlexdePalex

Parallels Workstation 2.1 Beta (virtualisatie)

Parallels workstation is een programma voor het draaien van OS’en in een virtual machine. Deze zou gebruik moeten maken van de virtualisatie mogelijkheden van de Intel Core Duo processoren. Ik heb het nog niet geprobeerd, aangezien mijn MBP nog onder XP is geboot;)

It’s here! Parallels is proud to launch the Beta program the first virtualization solution specifically designed to work with Intel-powered Apple computers! Parallels Workstation 2.1 Beta for Mac OS X is NOT simply a “dual-boot” solution; rather, it empowers users the ability to use Windows, Linux and any other operating system at the same time as Mac OS X, enabling users to enjoy the comfort of their Mac OS X desktop while still being able to use critical applications from other OSes.

Bijdrager
    Napsju

Nou, wees er maar blij mee. Dan heb je zo’n mooie MBP, ga je er dat verrotte OS op zetten, en nog erger: er mee internetten op MacOSX.nl:x

Bijdrager
    AlexdePalex

Zeg lieve schat. Dat bericht was netjes gepost vanaf mijn mac mini:)

Bijdrager
    Dorkiban

Cool, een soort virtual PC, maar dan op volledige snelheid. Zo kun je toch dat ene win progje gebruiken, zonder helemaal opnieuw in Windows op te starten. Excellent!

Bijdrager
    AlexdePalex

Inderdaad. Ben nu bezig met de installatie van XP. En ’t vliegt. Al helemaal in vergelijking met virtual PC of Q(emu)

Bijdrager
    AlexdePalex

Op het forum van parellels staat nog de volgende opmerking:

Parallels Workstation 2.1 for Mac OS X offers full support for Intel VT-x (Vanderpool) technology. From our expirience Intel VT-x is enabled by Apple on iMac and MacBook Pro and disabled for some reasons on Mac Mini. So Parallels Workstation is running in Intel VT-x mode on iMac and MacBook Pro and in software virtualization mode on Mac Mini.

Het werkt dus (voorlopig?) niet op een Mac Mini:(

Bijdrager
    benj1989

nee het werjkt wel alleen wordt er een of andere module geëmuleerd

Bijdrager
    Pasav

Maar volgens mij ook geen Video Driver support en das natuurlijk niet handig … Denk dat de dualboot een beter optie is ..:D

Bijdrager
    Rayel

Nou gaan we dit ook een proberen. Ahjah windows xp instaleren op je mac is wel leuk.
    Maar toen ik weer naar mac os x booten, voelde ik me als iemand die na een enorme regenbui weer thuis kwam. Wat werkt os x toch lekker.

Bijdrager
    AlexdePalex
    ”Pasav”

Maar volgens mij ook geen Video Driver support en das natuurlijk niet handig … Denk dat de dualboot een beter optie is ..:D

Er zit wel een driver bij, maar die ondersteund geen DirectX oid. Of het een betere optie is? Het ligt eraan wat je er mee wilt doen. Als je af een toe een applicatie nodig hebt, die alleen onder windows beschikbaar is, dan is dit natuurlijk een uitkomst. Wil je echter gamen of applicaties gebruiken die veel vereisen van de grafische kaart, dan lijkt mij dual boot een betere optie.

Overigens. Mijn installatie is klaar. Leek sneller te gaan dan de native installatie van XP via boot camp. Ik heb wel nog problemen met m’n netwerk verbinding, maar daar zal wel een oplossing voor zijn.

Klikbaar plaatje. In het about scherm kan je zien dat VT wordt gebruikt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Sorry, ik had hier iets gepost op de verkeerde topic

Bijdrager
    AlexdePalex

Pff.. Wat een geruzie zeg, op de FP

BTW: XP start binnen 6 seconden op binnen een VM:)

Bijdrager
    LuniX

Ok dus we hebben Boot Camp, leuk voor games. En nu dit. Maar mijn vraag is:

Als je een dual boot configuratie maakt, kan dit programma dan de WinXP booten die je met Boot Camp hebt gemaakt?

Anders zou je een extra XP [edit]image[/edit] nodig hebben en dat heb ik liever niet, en ik betwijfel of ik games lekker kan draaien met virtualizatie.

Bijdrager
    a la Mac

Waarschijnlijk wel, gewoon kiezen voor de andere HD als opstartschijf binnen de VM en klaar. Kan iemand dit bewijzen?

Bijdrager
    AlexdePalex

Dit kan nog niet. Volgens de documentatie kan je wel van een bestaande partitie een image maken en die gebruiken Hetzelfde geldt voor een cd. Deze kan je nu ook nog niet via de normale cd drive gebruiken, maar ik ga er vanuit dat dit in de uiteindelijke versie wel kan.

Overigens lijkt het mij ook heel lastig om een image / partitie te maken welk zowel onder virtualisatie als native draait. In de virtual machine ziet het OS toch andere hardware. En zover ik weet kan windows er heel slecht tegen als je tijdens een reboot teveel wijzingen in je systeem aanbrengt. En al helemaal wanneer dit betrekking heeft op chipset en cpu drivers.

Bijdrager
    LuniX

Het enigste verschil met de windows geboot en de virtualized windows is dat de ene minder systeem geheugen en video geheugen heeft. voor de rest zijn de specifivaties gelijk. En relatief gezien met de problemen die je zowiezo al hebt met windows lijkt het me te verwaarlozen.

Bijdrager
    AlexdePalex

Ik heb een simpele benchmark gedraaid met CPUMark 2.1. Dit heb ik zowel op een virtual machine gedaan, als op een native Windows XP installatie op mijn mbp. Dit was het resultaat:

XP native:
    Registry Operations: 1008.4
    Floating point: 450.2
    Integer: 8403.4
    Final: 7486.2

In virtual machine:
    Registry Operations: 1008.4
    Floating point: 450.2
    Integer: 8403.4
    Final: 7486.2

Inderdaad. Precies hetzelfde. Let er wel op dat CPUMark niet multi threaded is. Dit houdt in dat er dus maar 1 core wordt gebruikt.

Bijdrager
    LuniX

Meer geintereseerd hoe de virtualization doet met 3D benchmarking, geheugen en harddrive.

Bijdrager
    AlexdePalex

Als je een gratis benchmark tool hebt, wil ik die graag voor je draaien.

Overigens denk ik dat disk en gpu benchmarks lager zullen uitvallen. Op dit moment maakt de vm nog gebruik van een disk image en niet van een fysieke disk. Verder zal de grafische driver waarschijnlijk niet directx ondersteunen. Maar we wachten af:)

Bijdrager
    AlexdePalex

Hierbij wat resultaten van SiSoft Sandra. Eerlijk gezegd snap ik hier niets van. Het lijkt erop alsof de XP installatie in parallels sneller is dan de native installatie. Ik hou het er voorlopig op dat de drivers voor windows nog niet optimaal zijn. Wel is duidelijk dat de disk performance wat achter blijft. Maar omdat hier gebruikt wordt gemaakt van een image, was dat te verwachten.

Virtual Machine
    [code:1:fae8ee7ab4]SiSoftware Sandra

Display on Screen
    Connection : Local Computer
    Device Type : Desktop

CPU Arithmetic Benchmark
    Analysing…
    Combined Index : 34171 (total)
    Finished Successfully : Yes

CPU Multi-Media Benchmark
    Analysing…
    Combined Index : 106006 (total)

Memory Bandwidth Benchmark
    Analysing…
    Combined Index : 27783 (total)

File System Benchmark
    Analysing…
    Combined Index : 77370 (total)
    Finished Successfully : Yes[/code:1:fae8ee7ab4]

Native
    [code:1:fae8ee7ab4]SiSoftware Sandra

Display on Screen
    Connection : Local Computer
    Device Type : Desktop

CPU Arithmetic Benchmark
    Analysing…
    Combined Index : 24989 (total)

CPU Multi-Media Benchmark
    Analysing…
    Combined Index : 78586 (total)

Memory Bandwidth Benchmark
    Analysing…
    Combined Index : 7912 (total)

File System Benchmark
    Analysing…
    Warning : Macbook pro windows xp (C:) : The test file is too fragmented
    (1645 fragments). Defragment drive fully!
    Finished Successfully : No[/code:1:fae8ee7ab4]

Bijdrager
    wmstudio

heeft iemand al eens geprobeerd een tweede OS X installatie te doen?

Bijdrager
    zAo

Weet iemand hoe je de bug kan omzeilen dat Parallels crasht op een Core 2? Heel OSX hangt dan namelijk bij het starten van een virtuele machine.

Bijdrager
    fistkikker

Dan staat de virtualisatie niet aan in jouw core 2 duo. Schijnt een x percentage last van te hebben. Hoe dat aan te zetten is weet ik niet. Meer op macwereld geloof ik.

Bijdrager
    zAo
    ”fistkikker”

Dan staat de virtualisatie niet aan in jouw core 2 duo. Schijnt een x percentage last van te hebben. Hoe dat aan te zetten is weet ik niet. Meer op macwereld geloof ik.

Thanks. Maar ik heb handmatig een update moeten downloaden van Parallels (update util gaf geen updates :x ) en nu werkt het goed.

Echt bizar hoe snel het nog is allemaal. Op naar de OpenGL ondersteuning:)

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.