14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    SuperDriver

Parallels + Windows XP overzetten tussen Mac’s [Opgelost]

Aan het eind van de week komt mijn nieuwe iMac binnen.:D
    Nu heb ik op mijn macbook parallels staan met een officiele versie van XP (OEM). Deze wil ik overzetten naar mijn iMac. Kan ik dit overzetten via de firewire methode? en zo ja, gaat windows dan niet moeilijk doen dat windows op andere hardware wordt geinstalleerd ivm licenties enzo?

Macbook en iMac draaien allebei leopard.

Bijdrager
    KingAchille

Als je Windows op beide computers legaal wil, zal je 2 licenties moeten aanschaffen denk ik… Maar ik meen mij vaag ergens iets te herinneren dat er ook op meerder computers dezelfde licentie kan draaien, maar dat weet ik niet zeker…
    Mvg,

Bijdrager
    Ewout

OEM op een Mac is zowiezo niet legaal. Apple levert geen XP bij haar Mac’s.

Ewout

Bijdrager
    KingAchille

Ook waar! Ik draai hier ook een OEM denk ik, maar ik kan hem gewoon activeren en er zonder problemen mee werken!
    Mvg,

Bijdrager
    univers11

ik had vroeger (voor mijn apple en linux tijd) een windows xp schijfje gekocht, en draaide dat op 4 pc’s met dezelvde register key. dus denk dat dat hier ook wel moet lukken;)

Bijdrager
    SuperDriver

Op mijn macbook wil ik gewoon windows xp en parallels wissen.
    ik wil het eigenlijk 1 op 1 overzetten naar mijn imac maar ik ben bang dat windows moeilijk gaat doen.

@Ewout
    : Weet ik maar daar doet microsoft gelukkig niet zo moeilijk over :innocent: en geen zin om het dubbele te betalen voor retail versie.

Bijdrager
    KingAchille

Deïnstalleer heel de boel gewoon, dan zal dat wel lukken denk ik!
    Mvg,

Lid
    Pepperonie

Maar onder parallels denkt windows de zelfde hardware te hebben. Behalve een andere bios nummertje. Dus als ik jou was zou ik hem gewoon proberen te installeren op je nieuwe iMac. Als je dan niet kan activeren kan je altijd naar Microsoft bellen. Dan moet je zeggen dat je windows opnieuw hebt geïnstaleerd, en ondertussen ook je processor hebt vervangen, en je hem nu niet meer kan activeren. Begin niet over het switchen van parallels.
    Zodra je die XP op je iMac hebt geactiveerd moet je hem natuurlijk niet meer gebruiken op je macBook. Daar komen ze namelijk bij microsoft achter en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

”univers11″

ik had vroeger (voor mijn apple en linux tijd) een windows xp schijfje gekocht, en draaide dat op 4 pc’s met dezelvde register key. dus denk dat dat hier ook wel moet lukken;)

Dat is waarschijnlijk een retail geweest en geen OEM.

Bijdrager
    Vodka

Ik heb van de week gewoon de virtuele partitie van mijn Windows XP (onder VM Ware Fusion) van de een oude naar een nieuwe mac gekopieerd. Vervolgens op die nieuwe mac opnieuw Fusion geinstaleerd en mijn oude partitie geopend. Eerst zeurde hij even over een andere processor, maar na een reboot werkte alles als tevoren.

Ik neem aan dat dit onder Paralles ongeveer hetzelfde werkt

Bijdrager
    2xdutch
    ”Vodka”

Ik heb van de week gewoon de virtuele partitie van mijn Windows XP (onder VM Ware Fusion) van de een oude naar een nieuwe mac gekopieerd. Vervolgens op die nieuwe mac opnieuw Fusion geinstaleerd en mijn oude partitie geopend. Eerst zeurde hij even over een andere processor, maar na een reboot werkte alles als tevoren.

Ik neem aan dat dit onder Paralles ongeveer hetzelfde werkt

Dat klopt, doe ik regelmatig. Wat ook kan is je Parallels VMs op een externe schijf zetten en ze vandaar draaien. Kopieer gewoon de VM bestanden uit je library/parallels folder naar de externe schijf. Open ze daar vanuit het Parallels startmenu.

Voorkomt ook een ander probleem, als je in die XP een exchange server account hebt in Outlook, en je zou meerdere kopieën van die VM gebruiken, dan zul je merken dat je steeds de foutmelding krijgt dat het offline bestand niet meer bij is en opnieuw moet worden aangemaakt. Gebruik steeds dezelfde VM op verschillend machines en je voorkomt dat synchronisatie conflict. Voorwaarde is uiteraard wel dat de Parallels op alle machines dezelfde update (versie) stand hebben!

PS: Als je zou willen kun je zelfs die VMs tussen Mac en Windows parallels uitwisselen.

Bijdrager
    SuperDriver

ok, bedankt voor de tips als ik hem binnen heb laat ik wel even weten of het gelukt is via de bovenstaande methode.

Bijdrager
    mbrant

Een bekende van mij heeft een nieuwe iMac gekocht en in de Apple winkel heeft men voor hem de Paralells desktop en een OEM versie van Windows XP voor hem opgezet.
    Dus.. Ik denk dat je gewoon legaal met een OEM versie kunt werken.

Trouwens dat doe ik al langer.
    Ik zou wel eens willen weten hoe of ik alles overnieuw kan installeren.
    Wat ik wil is Bootcamp er tussen uit halen! :innocent: :apple:

Bijdrager
    djpwich

Nieuwe VM aanmaken en installeren (eventueel vanaf een gekoppelde iso), dat is alles.
    Je moet alleen even heel goed zoeken in dit forum over hoe je fatsoenlijk je Bootcamp partitie op kunt ruimen want dat is niet zo eenvoudig gebleken bij sommige gebruikers.

Bijdrager
    SuperDriver

Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door maar alles te installeren vanaf de cd’s op mijn Imac en alles te wissen op mijn macbook. Windows deed moeilijk met activeren maar via telefonisch activeren is het toch gelukt (Weet niet of het te maken heeft dat ik geantwoord heb dat het een retail versie betrof).

Het kopieren van iso’s of .hdd Virtual Machines is bij mij niet gelukt, op vele manieren geprobeerd maar kreeg altijd de melding dat de data corrupt of dat het bestand in gebruik was of wat dan ook. Het werkte iig niet om de Parallels image 1 op 1 over te zetten.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.