22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Joop Vos

Parallels … kan XP (OEM) ook?

Twee vragen: 1) MacStuff verkoopt XP home (oem versie) voor € 96,- … ik neem aan dat je deze versie dus kan en mag installeren op een Intel, toch? 2) En ik heb ergens (!) een draadje gelezen waar gesproken werd dat M$ zou vinden dat je XP in dit geval twee keer installeert terwijl je maar een licentie hebt voor éénmaal. En dat eea bij installatie voor ‘problemen’ zorgt! Klopt dat?

Bijdrager
    KarelWillem

Hoezo twee keer installeren? Je installeert hem toch gewoon maar één keer?

Bijdrager
    joram

Als jij een WIndowsversie koopt en hem alléén op je Mac installeert, is er niets aan de hand:)
    Er zijn windows-versies met meerdere licenties (zoals Mac OSX familypack), maar da’s niet
    degene die jij aangeeft.

Ik had zelf ook een windows MCE gekocht (voor m’n PC), die ik óók op de Mac had geïnstalleerd.
    Ik merkte niets van die limieten waar M$ het over heeft;)

Bijdrager
    iljitsch

Ik heb zelf een oude PC die nodig met pensioen moet met weliswaar los gekochte, maar OEM-versie van XP, als ik een MBP heb wil ik eens kijken of ik de XP licentie van de oude bak erop kan zetten. Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Ik heb in elk geval geen zin om een hoop geld uit te geven aan een nieuwe licentie. Ik heb ook nog een oude Win98 CD+licentie, die zal vast minder problemen geven…

Bijdrager
    jasper050

Ik ben ook nog op zoek naar een goedkoop XP programma voor op mijn Macbook.
    (heb ik alleen maar nodig om een Lintronic kastje te programmeren)
    Wat is eigenlijk een OEM versie? Heeft dit beperkingen?

Bijdrager
    computer space

OEM is Original Equipment Manufacturer
    Uberhaupt raar dus dat dit los te koop is.

Bijdrager
    iljitsch
    ”Martiniman”

OEM is Original Equipment Manufacturer
    Uberhaupt raar dus dat dit los te koop is.

Ach als je wat hardware koopt (een muis ofzo) kan je daarbij een Windows OEM-versie kopen… Ik was gewoon teruggegaan naar de club waar ik eerder m’n zelfbouw-PC gekocht had.

Bijdrager
    gewiste gebruiker

Een OEM versie mag niet los verkocht worden. Als je die toch los koopt en op je pc installeert is dat net zo illegaal als wanneer je het van Internet download.

Een OEM versie mag alleen door de originele fabrikant van de pc meegeleverd worden en alleen op die pc gebruikt worden. Een OEM versie mag je bijvoorbeeld ook niet gebruiken voor geautomatiseerde installaties en als je een nieuwe pc koopt zonder Windows erop mag je de OEM versie van je oude pc daar niet op installeren, ook al gooi je de oude pc in de schredder.

Bijdrager
    Joop Vos

MacStuff verkoopt ‘m zonder wat dan ook en zegt dat het gewoon te installeren is! Welk gevaar loop ik dan?

Bijdrager
    gewiste gebruiker

Je loopt geen gevaar want de BSA richt zich volgens mij niet op consumenten. Maar het is niet legaal dus waar betaal je dan voor? Bel anders gewoon even Microsoft om het na te vragen.

Bijdrager
    Joop Vos

OK … waar ‘haal’ ik ‘m dan onbetaald vandaan?

Bijdrager
    iljitsch
    ”mstegink”

Een OEM versie mag niet los verkocht worden. Als je die toch los koopt en op je pc installeert is dat net zo illegaal als wanneer je het van Internet download.

Nee, niet direct. Als je ‘m download dan schend jij of degene die ‘m ter download aanbiedt de auteursrechten van Microsoft zoals in de wet en internationale verdragen vastgelegd. Als je echter een door jou gekocht exemplaar op een niet door Microsoft geautoriseerde manier gebruikt dan schend je daarmee niet de wet, maar de licentieovereenkomst.

”mstegink”

Een OEM versie mag alleen door de originele fabrikant van de pc meegeleverd worden en alleen op die pc gebruikt worden. Een OEM versie mag je bijvoorbeeld ook niet gebruiken voor geautomatiseerde installaties en als je een nieuwe pc koopt zonder Windows erop mag je de OEM versie van je oude pc daar niet op installeren, ook al gooi je de oude pc in de schredder.

Tja, ik ga ‘m gewoon proberen te installeren en dan zien we wel wat er gebeurt bij het activeren. Waarschijnlijk niet veel goeds. :-)

Waar ik op hoop is dat-ie wel de standaard 30 dagen zonder activatie werkt zodat ik kan zien hoe het werkt. Ik ga in elk geval niet een paarhonderd euro uitgeven aan een niet-OEM licentie van Windows alleen om te zien hoe lekker het draait. Als ik om een of andere reden eea daadwerkelijk ga gebruiken dan wil ik wel betalen, dat is niet het probleem.

Bijdrager
    Nikita
    ”Joop

OK … waar ‘haal’ ik ‘m dan onbetaald vandaan?

Torrents o.i.d. … Het stikt van de gekraakte versies op internet, die hoef je ook niet te activeren maar kan je ook niet updaten omdat Windows Update dan het serienummer herkend als gekraakt.

Bijdrager
    Joop Vos

Mmm … ‘k weet niks van ‘Torrents’!

Bijdrager
    Nikita

Ok, wat ik persoonlijk wel een handig programma vind, is Xtorrent. Dat programma wijst zich redelijk vanzelf. Voor Boot Camp moet je XP met SP2 hebben, anders werken de drivers die BC brandt niet. Het downloaden kan in het begin even wat traag zijn, maar dat heeft te maken met het principe van wie-deelt-die-krijgt. Na verloop van tijd heb je dan genoeg geüpload en gaat de kraan vanzelf wat verder open.

Bijdrager
    gewiste gebruiker

Ik denk dat de forum regels wel iets zeggen over aanwijzingen rond illegale software. Het lijkt me dat we ons daar verre van moeten houden.

Wat betreft het verschil tussen het schenden van de wet of de licentieovereenkomst: juridisch gezien zou dat best zo kunnen zijn maar in de geest is het toch hetzelfde. Het is niet legaal.

Bijdrager
    iljitsch

Ach als ik de honderden miljoenen aan boetes die M$ in de loop der jaren heeft moeten betalen optel kom ik tot de conclusie dat wat zij doen ook niet altijd even legaal is.

Als zij er een probleem van willen maken als ik software waar ik voor betaald heb op een extra machine ga zetten ter evaluatie, veel plezier. Ik sta toch al niet te springen om spullen van ze te kopen maar dan is het helemaal afgelopen.

Bijdrager
    gewiste gebruiker

Als iedereen iets illegaals doet omdat een ander dat ook doet wordt de wereld er niet beter op.

ps Iljitsch, je hebt een pm.

Bijdrager
    Joop Vos

En toch vraag ik me dan af waarom MacStuff als aanbieder de OEM versies onverbloemd te koop aanbiedt! Zoals ik het voorgaande begrijp zijn zij zeker ‘fout’!

Bijdrager
    iljitsch
    ”Joop

En toch vraag ik me dan af waarom MacStuff als aanbieder de OEM versies onverbloemd te koop aanbiedt! Zoals ik het voorgaande begrijp zijn zij zeker ‘fout’!

Het is vrij algemeen bekend dat je een OEM-Windows kan kopen bij allerlei soorten hardware, niet alleen bij een daadwerkelijke PC. Ofwel de deal tussen MS en de verkopers staat dit toe ofwel Microsoft kijkt de andere kant uit.

Ik snap overigens niet waarom MS het mensen zo moeilijk maakt hun produkt legaal te kopen. Ze verdienen aan een losse OEM-versie toch al meer dan aan wat er op een Dell gaat.

Bijdrager
    gewiste gebruiker

Met die laatste twee zinnen ben ik het helemaal eens. Ik ben ook geen fan van het beleid van MS. Dat je een OEM licentie niet in een geautomatiseerde installatie mag gebruiken ook al heb je voor elke pc een licentie is natuurlijk waanzin. En zo zijn er wel meer.

Gelukkig geeft Bil het geld dat hij ons ontneemt weg aan goede doelen, meer dan het budget van de hele VN heb ik begrepen. Een soort Robin Hood dus maar dan op kapitalistische manier.

Bijdrager
    TypeWriter

Misschien dat die OEM versie van MacStuff uit een restant Virtual PC komt?
    Daar zat natuurlijk ook een OEM versie bij.

Overigens vind ik XP Professional belachelijk duur voor wat het biedt. En Vista wordt nog een graadje duurder, maar de schoorsteen moet daar in Redmond blijven roken natuurlijk.

HE

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.