8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Koendesign

Papier soorten

ik heb iets aparts….
    Ik heb een brochure laten drukken op 170 grams papier. Het omslag heb ik op 200 grams laten doen. Nu heeft een andere drukker het papier ‘gemeten’ en die zegt dat het papier maar 161 en 184 grams is. Bij hun valt dit papier in de B of C kwaliteit. Het is toch vreemd dat verschillende drukkers met verschillende maatstaven werken? Is iemand dit ooit wel eens tegengekomen?

Bijdrager
    iJoost

Tja…

Maar je kunt het eenvoudig zelf controleren. Het “grams”-gewicht is het gewicht van een A0 van dat papier. Dus een A4-tje weegt een zestiende deel daarvan. Plus een klein beetje gewicht voor de inkt.

Bijdrager
    noxius

Welk papiersoort? Een MC bijvoorbeeld kan je in diverse kwaliteiten kopen, Hello Silk, etc. de merknamen. En de niet-merknamen. kan me voorstellen dat de niet merknamen afwijkend in gewicht zijn.

Bijdrager
    Koendesign

inderdaad merkloos… maar het verbaasd me echt. Ik bedoel als ik een kilo vlees haal is dat bij de supermarkt dezelfde kilo als bij de slager. Het vlees van de slager zal misschien van betere kwaliteit zijn maar het gewicht(in het geval van papier gaat het vooral om de dikte) zal hetzelfde zijn, toch?

of zeg ik nu hele onlogische dingen:?

Bijdrager
    MacTS

Het oppervlak van het papier (mat, silk of gesatineerd) doet er hier niet toe. Het gramsgewicht is het gewicht per m2. Dit heeft echter enkele procenten tolerantie boven en naar beneden. Dit komt ook mede door het vocht dat in het natuurprodukt dat papier heet zit. Ik kan mij voorstellen dat papiersoorten die in Indonesie of India geproduceerd zijn grotere toleranties vertonen dan Europese. De hierboven beschreven verschillen zijn echter extreem groot.

Indien een klant geen nadere specificatie opgeeft van het ‘merk’ papier, koopt een drukker gewoon het goedkoopste dat hij krijgen kan, mits hij zich er van tevoren van heeft verzekerd dat het papier goed op de pers loopt.

Bijdrager
    noxius
    ”Koendesign”

inderdaad merkloos… maar het verbaasd me echt. Ik bedoel als ik een kilo vlees haal is dat bij de supermarkt dezelfde kilo als bij de slager. Het vlees van de slager zal misschien van betere kwaliteit zijn maar het gewicht(in het geval van papier gaat het vooral om de dikte) zal hetzelfde zijn, toch?

of zeg ik nu hele onlogische dingen:?

Nooit kip gekocht dat met water was ingespoten om zwaarder/meer volume te krijgen?

Juul

Bijdrager
    Rik de Belg

Het is niet zo, dat verschillende drukkers met verschillende maatstaven werkt.
    Een papier wordt altijd uitgedrukt a) in z’n soort of familie (bvb maco sat, maco mat, offset, …
    en b) z’n gramgewicht, altijd uitgedrukt in gr/m2.
    Op dit gramgewicht zitten kleine toleranties (met de nadruk op klein), maar zeker niet in die mate dat 200 gr papier nu ineens 184 gr wordt.

Hoe heeft jouw drukker dit gemeten (eerste vraag), waarschijnlijk, en hopelijk, met een voor dit doel gemaakte weegschaal (bvb MTS Adamel Lhomargy, systèmes d’essais des matériaux).
    Zo ja, dan ben je zeker van zijn resultaat, en heb je het recht om te klagen bij de drukker die je brochure gedrukt heeft.
    Of dit papier nu uit Nederland, Duitsland, Portugal, India, Amerika of Lederland komt, dit mag géén beïnvloedende factor zijn!!

Bijdrager
    CaDoc

Kennelijk ben je niet tevreden over het resultaat dat je naar een andere drukker gegaan bent om het papier te laten meten?

:|

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.