10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    natdatnl

Pantone

Iemand vraagt me mijn werk in “Pantone DS 53-1 C” te leveren waar kan ik dat vandaan halen heb al gegoogled maar tevergeefs en ik ben echt een kleuren barbaar dus wie kan me helpen.Of heb ik er niks mee van doen en kan ik gewoon alles zo aanleveren.

Bijdrager
    MacBeer

PMS staat voor Pantone Matching System. Het is een kleursysteem zoals RAL maar dan specifiek voor drukwerk. Er zijn meerdere mengsystemen voor drukwerk maar in Europa is Pantone de meest gebruikte.

In Photoshop, Illustrator, Indesign en Quark zitten ‘staalbibliotheken’ met alle PMS kleuren. Die moet je oproepen en daarna kun je de kleuren gebruiken.
    Is het een illustratie (Photoshop) dat je moet aanleveren of een logo in AI of EPS formaat?

Bijdrager
    natdatnl

het is een illustratie (foto)
    Pantone kan ik wel vinden maar niet met al die serie nummers enz. erbij.

Bijdrager
    MacBeer

natdatnl, het gaat hier om een illustratie die uit 1 tint/kleur bestaat?

Bijdrager
    marloez
    Bijdrager
    Gebruikersnaam

Is het een grayscale/zwart wit foto? Maak er dan in Photoshop een duo- of monotone van en selecteer als kleurstaal de process Coated, hier vind je deze kleur wel…

Of maak er een grayscale tiff van, importeer deze in InDesign, maak een nieuwe color swatch aan (kies ook hier voor Process Coated) en maak de afbeelding in Pantone DS 53-1 C

succes…

Bijdrager
    natdatnl

ooo is dat 1 kleur DUH sorry dan weet ik voldoende (ik zei al dat ik geen verstand van dat soort dingen heb)

mijn excuses x1000

Bijdrager
    OohDie

In Adobe Illustrator, swatches dan rechterhoek driehoek aan klikken, open swatch library en kies PANTONE process coated. Hier staat hij tussen het is een bruin/oranje tint.

Bijdrager
    OohDie

Dat is het juiste antwoord van Gebruikersnaam, sorry

Bijdrager
    natdatnl

yip klopt bedankt allemaal.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.