5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Needler

Pantone XXX CV = Pantone XXX C?

Normaal gesproken ontwerp ik alleen digitaal. Maar nu heeft mijn vader gevraagd om voor zijn bedrijf een ordner te ontwerpen. Ik heb alle assets van hem ontvangen. Het logo bestaat uit twee kleuren (uitgelezen in Illustrator CS6): PANTONE 295 CV en PANTONE 128 CV. Nu weet ik dat CV gebruikt wordt om de juiste kleur op een scherm te simuleren (of heb ik dat fout?).

Kan ik voor de daadwerkelijke print eenvoudigweg de V laten vallen? Dus PANTONE 295 C en PANTONE 128 C gebruiken? Of krijg ik dan twee compleet verschillende resultaten. Ik heb hier een C, M en U waaier liggen, en de kleuren komen gevoelsmatig overeen (ik heb hier helaas geen echt drukwerk van het bedrijf liggen).

En wat als de drukker PANTONE niet ondersteund (geen idee waarom niet, maar goed). Kan ik dan de PANTONE CV kleuren via Illustrator omzetten naar CMYK kleuren voor een goed resultaat?

Alvast bedankt voor de antwoorden, jullie helpen me er enorm mee!

Bijdrager
    jjmac1975

Nu weet ik dat CV gebruikt wordt om de juiste kleur op een scherm te simuleren (of heb ik dat fout?).

Dat heb je goed… Er bestaat zelfs ook nog CVU (uncoated) en CVC (coated)

Kan ik voor de daadwerkelijke print eenvoudigweg de V laten vallen?

Ja, de spot kleur blijft hetzelfde alleen kan de simulatie anders zijn.
    Pantone 295 CV kan er dus op het beeldscherm anders uitzien als Pantone 295 C.

Zorg in ieder geval bij je eigen opmaak dat je of C of CV gebruikt.

En wat als de drukker PANTONE niet ondersteund (geen idee waarom niet, maar goed). Kan ik dan de PANTONE CV kleuren via Illustrator omzetten naar CMYK kleuren voor een goed resultaat?

Iedere drukkerij ondersteund het Pantone systeem.
    Het hangt af van je ontwerp of je dit in 4 kleuren cmyk laat drukken of spot kleuren of eventueel zelfs gecombineerd omdat sommige Pantone kleuren simpelweg niet middels cmyk te reproduceren zijn.

Moderator
    Night
    jjmac1975 op 19 januari 2013

Iedere drukkerij ondersteund het Pantone systeem.
    Het hangt af van je ontwerp of je dit in 4 kleuren cmyk laat drukken of spot kleuren of eventueel zelfs gecombineerd omdat sommige Pantone kleuren simpelweg niet middels cmyk te reproduceren zijn.

Er zijn speciale Pantone© waaiers die naast de PMS kleur ook het resultaat laat zien van de CYMK conversie:
    (ColorBridge©)

Bijdrager
    MouseMighty

Het is ook net echt een vak he dat ontwerpen en kleurtjesleer enzo…

Moderator
    Night

inderdaad….8-O

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.